Glas inlijmen?


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,343
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Glas lijmen

Voor mijn volgende project heb ik de zijruit van een bakje eruit gesneden (via de kitnaad) bedoeling is om dit plaatje er weer op te kitten. Hoe kan ik dit het beste doen?

Het plaatje bovenop de zijruiten kitten of het plaatje tussen de zijruiten kitten?
Afbeelding ter verduidelijking. Blauw is het ruitje wat eruit gesneden is en recht waar het moet komen (erop of ertussen? )
Ertussen is wellicht mooier, maar het sluit allemaal erg nauw aan. Is er dan wel genoeg ruimte voor kit?
Erop is wellicht steviger?
glas.png
 
slimme jongen die John...

ik denk dat het "nieuwe"ruitje de voorkant wordt? dan is ervoor eigenlijk mooier, inprincipe is dat ook het sterksts maar aangezien er nauwelijks druk op komt is dat niet zo relevant in dit geval.

Maar het zal een zijruitje geweest zijn en als het goed is past dat er weer precies tussen,de kit heeft niet veel ruimte nodig hoor, dat was vroeger.

Komt er ook nog een (schuif) ruitje oid boven wat je nu plakt?

je brengt de kit het best aan met een spuitje (werkt fijner dan uit een tube of grote kitspuit.) op de randen (kopse kanten) van het glas, dus bij ervoor op de randen van het bakje, en bij er tussen op de randen van het ruitje. je hebt niet veel kit nodig, een dun randje is genoeg, teveel geeft een enorme knoeipartij, en eenmaal op zijn plek kun je altijd nog een afdichtingsrandje langs de binnenkant aanbrengen.
 
slimme jongen die John...

ik denk dat het "nieuwe"ruitje de voorkant wordt? dan is ervoor eigenlijk mooier, inprincipe is dat ook het sterksts maar aangezien er nauwelijks druk op komt is dat niet zo relevant in dit geval.

Maar het zal een zijruitje geweest zijn en als het goed is past dat er weer precies tussen,de kit heeft niet veel ruimte nodig hoor, dat was vroeger.

Komt er ook nog een (schuif) ruitje oid boven wat je nu plakt?

je brengt de kit het best aan met een spuitje (werkt fijner dan uit een tube of grote kitspuit.) op de randen (kopse kanten) van het glas, dus bij ervoor op de randen van het bakje, en bij er tussen op de randen van het ruitje. je hebt niet veel kit nodig, een dun randje is genoeg, teveel geeft een enorme knoeipartij, en eenmaal op zijn plek kun je altijd nog een afdichtingsrandje langs de binnenkant aanbrengen.
Bedankt voor de mini tutorial. :thumbs:

Er komt geen (schuif) ruitje oid erboven, Dit blijft een open constuctie.
Bedoeling is om een DOOA Terra te gaan (na)maken, dus word weer veel geknutsel aankomende tijd
 
Bedankt voor de mini tutorial. :thumbs:

Er komt geen (schuif) ruitje oid erboven, Dit blijft een open constuctie.
Bedoeling is om een DOOA Terra te gaan (na)maken, dus word weer veel geknutsel aankomende tijd
Leuk projectje! ben benieuwd ook met een drupwand enzo?
 
Jazeker met een drupwand. :thumbs:

Heb duidelijke informatiebladen verzameld hoe alles werkt en is opgebouwd. Nu is het een kwestie van spulletjes verzamelen en alles in elkaar lijmen.
Ik kijk uit naar bijbehorend foto album 👌
 
Ben ik weer :thumbs:

Glas is inmiddels ingelijmd en alles is waterdicht.
Maar heeft iemand een goede tip om siliconeresten te verwijderen?

Tis nogal een kliederboel geweest en nu heb ik overal strepen van siliconenkit 😖
 
Ik vond het een heel aparte vraag , je kan dat toch enkel terugkitten op dezelfde manier als dat op de oorspronkelijke plaats zat . Anders klopt er niks meer van .
 
Ik vond het een heel aparte vraag , je kan dat toch enkel terugkitten op dezelfde manier als dat op de oorspronkelijke plaats zat . Anders klopt er niks meer van .
Ik had het glas (zijkant bak) eruit gesneden, daarvan de helft eraf laten snijden door een glassnijder.
Daarna zelf die halve plaat op de voorkant er weer in gekit.

Tekening voor de duidelijkheid. Het blauwe ruitje eruit, stuk eraf en an de andere kant er weer op gelijmd .Bak op z'n kant zetten en wat krijg je dan: een soort van DOOA Terra -base voor een vivarium

glas.png
 
Ja , dat klopt , dat veranderd echter niks aan hoe je dat er terug in moet kitten .
 
voor de volgende keer het makkelijkste is om de plaat die je aanbrengt tegen de andere aan te zetten.
er tussen schuiven wil niet lekker.

haal de kit weg met een nieuw hobby mesje
daarna kan je kitverwijderaar gebruiken maar zorg dat dit niet op de kitnaad komt

silecone kan het glasoppervlak esten dan krijg je het er niet meer uit
 

Terug
Bovenaan