Giga veel slakken in mijn vijver


K

Khopstaken

Guest
Hallo medeforumleden,

Nu het buiten weer iets warmer word (afgezien van aankomende dagen) merk ik tot mijn verbazing dat ik echt ontzettend veel slakken in mijn vijver heb. Als het er over de 50 zijn dan overdrijf ik nog niet eens want volgens mij zijn het er nog veel meer.
Het zijn niet die hele grote poelslakken maar die kleinere weet niet precies hoe ze heten.
Maar nu komt mijn vraag.
Kan/moet ik hier iets aan doen of kan dit geen kwaad? Er zitten momenteel ook nog geen vissen in de vijver dus misschien dat ze daarom met zulke grote aantallen zijn?
Eten goudvissen/sarasa's ook slakken of valt dit mee?
En wat zou ik eventueel in de vijver kunnen zetten om de slakken in toom te houden? heb namelijk niet zoveel zin om ze elke keer handmatig uit te moeten vangen.
Ga van de week wel de grotere exemplaren uitvangen en deze in de vijver van mn ouders zetten want die hebben nogal wat algen en dit eten de slakken wel goed weg is mijn ervaring. Je ziet in mijn vijver precies waar ze gekropen hebben dus schoonmaken doen ze wel.

Hoor het wel

Gr. Kevin.
 
Naar mijn weten eten goudvissen geen slakken zeker geen grote iig maar als ik het zo lees lijkt het me geen ramp en juist een positief iets.
Je merkt al op dat ze algen eten bv,als je niet overmatig voer geeft straks als de vissen weer in de vijver zitten en zoveel mogelijk dood materiaal van planten weghaalt is er niks aan de hand lijkt me.
 
Oke bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad wel positief dat ze de boel opruimen maar niet dat het er straks zo veel zijn dat ze ook de gezonde planten op gaan eten mocht er een gebrek zijn aan ander voer.
Of kun je het eigenlijk zo zien dat mocht er straks een gebrek komen aan eten dat de populatie vanzelf minder gaat worden?

Gr. Kevin
 

Terug
Bovenaan