Giftig of niet?


M

Maaskantje

Guest
Hi, ik heb een hulpstuk gemaakt om mijn aquarium wekelijks makkelijk te kunnen vullen tijdens de waterwissel, zonder dat ook heel het zand in mijn bak opdwarrelt.
Het is van pvc gemaakt en in elkaar gelijmd.
De reuk van de pvc lijm zit er nog goed aan, en daarom vraag ik me af of het niet giftig zou zijn om daar nu al mijn aquarium mee te gaan vullen?
Of is er een manier om dit hulpstuk te reinigen/spoelen?

IMG_1716.jpg
 
Hangt af van de gebruikte pvc lijm (droog tijd) maar door poelen kan nooit geen kwaad niet in je bak natuurlijk
Zelf gebruik ik altijd deze
Pvc-lijm-Uni-100.jpg
na een kwartier gaan met die banaan even spoelen met warm water en klaar.
 
Ik had ook zo een pvc frummel ding gemaakt en heb gemerkt dat met een gardena koppeling zoals je het daar hebt niet echt snel afvoerd.

nu heb ik een eheim inlet buis 16/22mm op een 16/22mm slang en dat gaat sneller dan dit.

Nu heb ik een 25mm spiraalslang met een voorfilterspons zo naar buiten en is mijn bak binnen 10 min als het niet korter is 50% weggespoeld. Vullen daarin tegen duurt wel ff haha
 
Thanks, dan ga ik hem even goed spoelen en gebruiken (y)
 
Zolang je de lijm nog ruikt verdampen er nog oplosmiddelen uit. Het lijkt me dus niet heel verstandig om hem al te gebruiken, eerder nog even wegleggen, goed ventileren en om de zoveel tijd eens checken of je de lijm nog ruikt.
 
Had hem goed gespoeld met misschien iets te heet water, merkte gister met water verversen dat er in een van de buizen een micro scheurtje zit, er kwam heel af en toe een klein druppeltje uit.
Wil niet het risico lopen dat deze het zometeen ineens begeeft, en ik moet gaan dwijlen, dus heb nieuwe bochtjes en buis besteld en ga weer een nieuwe maken.
Het concept werkte eigenlijk heel goed, makkelijk voor water af te voeren, en daarna aan de kraan om hem weer te vullen zonder dat de bak troebel werd door opvliegend vuil.
 
Ik vind het een prachtige constructie en goed bedacht ook. Echter gebruik ik zelf gewoon een tuinslang met een filterkorf (shrimp guard) aan het uiteinde. Ik heb een zuignap bovenin de bak hangen waar ik de slang aan vast klik. Ik schuif de slang op de juiste hoogte in de bak zodat hij niet verder leeg kan lopen dan ik wil. Als de bak leeggelopen is koppel ik het uiteinde aan een gardena stuk dat op de kraan past en ik kan hem direct weer vullen op de juiste temperatuur. Op deze manier loop ik geen risico dat iets gaat lekken en weet ik zeker dat ik geen garnalen of iets anders mee zuig de bak uit.
 
Als de bak leeggelopen is koppel ik het uiteinde aan een gardena stuk dat op de kraan past en ik kan hem direct weer vullen op de juiste temperatuur
Heb je dan geen last van de waterstraal die recht je bodem in spuit en van alles doet opdwarrelen?
 
Ik had ook zo een pvc frummel ding gemaakt en heb gemerkt dat met een gardena koppeling zoals je het daar hebt niet echt snel afvoerd.

nu heb ik een eheim inlet buis 16/22mm op een 16/22mm slang en dat gaat sneller dan dit.

Nu heb ik een 25mm spiraalslang met een voorfilterspons zo naar buiten en is mijn bak binnen 10 min als het niet korter is 50% weggespoeld. Vullen daarin tegen duurt wel ff haha


heb je hier een foto/video van ?
 
Heb je dan geen last van de waterstraal die recht je bodem in spuit en van alles doet opdwarrelen?
Nee hoor, er zit immers een filterkorfje aan het uiteinde van de slang dat in het aquarium hangt. Als je wilt kan ik er foto's van maken hoor. Ik vind het een ideaal systeem. Tijdens het onderhoud hoef ik immers maar een keer de slang in de bak te hangen en haal er pas uit als ik de rest van de slang heb opgerold aan het einde van mijn onderhoud als de bak dus ook weer gevuld is.
 

Terug
Bovenaan