'Gewone' lamp


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Goedemorgen,
Omdat ik ook planten boven water uit wil laten groeien lijkt het me handig om een lamp te hebben die net iets verder boven het aquarium zit. Zou ik dan ook bijvoorbeeld een gewone klembare bureaulamp (bijv tertial van ikea) kunnen gebruiken? En dan met een daglichtlamp of groeilamp erin oid?
Iets ophangen zie ik niet direct een handige/mooie gelegenheid voor
 
Is die lamp bedoeld voor de planten die bovenwater uitgroeien? Of is dat echt "aquariumverlichting"?
 
Oh ja sorry, ik realiseer me dat ik niet helemaal duidelijk ben. Het is de bedoeling dat die lamp zowel de planten boven als onder water verlicht. Dus het is ook de 'aquariumverlichting' inderdaad.

*edit*
Zoiets denk ik, maar dan ietsje hoger boven het water
1682496542788.png
 
Laatst bewerkt:
Ja dan snap ik je vraag beter hoor en dat is duidelijk. Er zijn wel vaker leden geweest die een klein bakje met een spotje hebben verlicht en ik denk dat het afhangt van het kleurenspectrum van de lamp en de hoeveelheid licht of dat geschikt is.
Ik ben geen tuinman maar is licht voor de planten die boven water groeien dan nodig en hebben die niet genoeg aan daglicht?
 
Het is mogelijk om verlichting te gebruiken om planten boven je aquarium te verlichten. Bij open bakken zie je dat dus ook. Maar dat is dan toch meestal met een (led-)balk. Je zou dan wellicht al moeten denken aan meerdere "lampen" Minder vaak dus met een enkele "lamp" Ook al omdat dit een meer gebundeld licht oplevert. Wat dan weer plekken onder water met mogelijk te weinig licht biedt. Dus om er voor te zorgen dat je plantenkeus onder water een voldoende lichtsterkte te geven om groei mogelijk te maken betekend dit wel iets. Licht moet voldoende kracht hebben om door het water te dringen. En kijk ook naar de lichtsoort. Het lichtspectrum kan belangrijk zijn. Rood in het witte lichtspectrum, belangrijk voor planten, dringt niet zo ver door in het water als bijvoorbeeld blauw en groen. Het aangeboden licht moet dus ook wel aan bepaalde eisen voldoen om ook onder water voldoende groei mogelijkheden te bieden. En dat betekend dus ook dat het boven water sterk moet zijn hetgeen gevolgen kan hebben voor de leefomgeving boven water.
 
Ja hoor, kan prima. Mits je eenvoudige aquariumplanten in je bak heb staan.
Een gewone burolamp met standaard ledje erin voldoet prima. Misschien even berekenen hoeveel lumen je wilt, dus niet te weinig omdat het 'hoog' boven je bak komt. Het maakt niet uit of het warm of koud licht is. Gewoon iets nemen wat je mooi vind.
 
Ik heb dit meerdere keren geprobeerd maar het gaf toch niet voldoende licht voor moeilijkere planten. Ze werden bleek en de bloemen niet mooi. Wat wel goed werkte was een growlight die plantenliefhebbers gebruiken om stekkies te kweken en de ordinaire tl-buis of ledlamp. Er zit dus een prijskaartje aan. :)
 

Terug
Bovenaan