Gewone goudvis, carassius auratus dus, in vijver van 1000 liter


H.Clausen

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Berichten
31
Leeftijd
58
Ik heb een vijver in de tuin van 1000 liter. Hij is ingedraaid, maar met alleen planten erin. Ik kan nu 3 goudvissen krijgen van iemand die ze in een aquariumpje houdt en ze te groot vindt worden.
Wat adviseren jullie, ik lees dat goudvissen met minimaal 5 moeten zijn?
Moeten dat per se ook Carassius auratus zijn of mag een andere variatie ook, bijv sarasa of shubunkin?
Max 5 vissen per 1000 liter heb ik ook meegekregen.

Met vr groet en alvast bedankt voor meedenken

Hanne
 
Alle varianten die je noemt vallen onder C. auratus. :) Het is vergelijkbaar met verschillende hondenrassen: die behoren uiteindelijk allemaal tot dezelfde soort.

Ze zijn graag met een groep inderdaad, al is 3 stuks geen doodzonde. Wat zijn de afmetingen van de vijver? Enerzijds moet hij geloof ik diep genoeg zijn i.v.m. de winterperiodes (@Olympus kan dat misschien verder toelichten) en anderzijds is het goed om te weten hoeveel lengte en breedte de goudvissen hebben om te zwemmen. Al lijkt me dat 5 stuks sowieso wel moet kunnen.
 
Nou. In een vijver van 1000 liter die een beetje goed in balans is kunnen er wel wat meer hoor. En sarasa, shubunkin enz zijn eigenlijk allemaal gewoon kweekvormen van de goudvis. De sluierstaarten kunnen ook, dat kan allemaal samen en kan ook kruisen. Ik denk dat je er wel 15 in kunt hebben zonder problemen als de filtratie goed is. Maar ik zou 10 doen want ze kweken vaak ook wel dus dan kun je dat opvangen.
 
3 Goudvissen is het minimum voor een groepje om zich lekker te voelen. Ze hebben dan interactie met elkaar, en in 1000 liter kunnen ze prima uit de voeten denk ik zo. Als ze de ruimte krijgen en genoeg voer, kunnen ze uitgroeien tot wel 20 cm. Shubunkin en Sarasa horen tot dezelfde soort, hebben alleen een lange staart. De Sarasa is de roodwitte variant en de Shubunkin is rood/goud/wit. blauw/zwart in verschillende combinaties. @Olympus heeft verschillende soorten bij elkaar in zijn vijver, overigens wel met een flinke pomp.
 
Bedankt, super dat jullie meedenken. Het diepste gedeelte is -100 cm, ik had inderdaad ook gelezen dat dat een vereiste is ivm overwinteren.
Ik heb binnen een 80 liter aquarium met garnalen, daar overwinteren is geen optie :DD
 
Voorlopig heb ik genoeg informatie, ik haal morgen de 3 goudvissen op!
 
Wat tof van je dat zo die goudvissen de gelegenheid geeft in een betere leefruimte!
❤️🙂👍
Als je de groep wil gaan uitbreiden zijn er nog veel meer goudvissen in een te kleine bak die een vijver zoeken, op bijv. Marktplaat en 2dehands.be. Misschien vind je er zo nog een paar in je buurt.
 
Ik zal er zeker op den duur 2 of 3 bijzetten, mijn vraag of dat ook andere kweekvormen mogen zijn is hier op dit forum beantwoord!👍😃
 
Mooi dat de vissen straks een beter onderkomen hebben :thumbs:
 
Goed bezig!
Wat voor filter is het?

Ik heb in mijn vijver 30 vissen op meer dan 4000 liter, wel met een groot filter en waterverversingen.

Als je veel planten hebt (die hopelijk niet opgegeten worden), dan scheelt dat ook. Ik heb geen zuurstof planten of iets dergelijks.

Heb je bescherming tegen reigers? Anders kunnen de vissen in no time weg zijn.
Oh en houd rekening dat goudvissen, zeker als er veel planten zijn, zich vliegensvlug kunnen voortplanten.
 
Dit is mijn pomp/filter. Capaciteit 2000 liter per uur.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210509-124113_Chrome.jpg
    Screenshot_20210509-124113_Chrome.jpg
    276.8 KB · Weergaven: 98
Ah ja prima. Beetje equivalent aan een binnenfiler voor aquarium. Niet echt handig met onderhoud. Maar voor die paar vissen zou het wel kunnen
 
Goed bezig!
Wat voor filter is het?

Ik heb in mijn vijver 30 vissen op meer dan 4000 liter, wel met een groot filter en waterverversingen.

Als je veel planten hebt (die hopelijk niet opgegeten worden), dan scheelt dat ook. Ik heb geen zuurstof planten of iets dergelijks.

Heb je bescherming tegen reigers? Anders kunnen de vissen in no time weg zijn.
Oh en houd rekening dat goudvissen, zeker als er veel planten zijn, zich vliegensvlug kunnen voortplanten.
Ik heb een net ter bescherming tegen reigers wanneer we niet thuis zijn (en s'nachts)
maar zoek naar een betere/mooiere oplossing.
Er staan 2 grote manden met waterviolier in fe vijver en 2 bakken gedoornd hoornblad + een bos drivend hoornblad, naaldkruid en 3 drijvende manden met dotterbloem, penningkruid , watermunt en aronskelken. Ze vinden de planten wel aantrekkelijk maar trekken ze tot nu toe niet uit. De grootste goudvis is 20 cm, de kleinste 10 en de middelste rond de 15 schat ik in.
Wat voor groente eten ze?
Lees hier en daar dat mensen veldsla en broccoli voeten, eten ze dat?
 
Ze eten vrijwel alles inderdaad!
Ja bescherming is wel een dingetje. Ik ga zelf niks anders meer dan een net doen, heb in het verleden misschien wel 100 vissen verloren. Nu al jaren niet meer. 1 keer per jaar misschien 1 beschadigde vis door een reiger die em pakt maar em niet mee kan nemen. Deze herstellen gelukkig altijd
 
Ze eten vrijwel alles inderdaad!
Ja bescherming is wel een dingetje. Ik ga zelf niks anders meer dan een net doen, heb in het verleden misschien wel 100 vissen verloren. Nu al jaren niet meer. 1 keer per jaar misschien 1 beschadigde vis door een reiger die em pakt maar em niet mee kan nemen. Deze herstellen gelukkig altijd
@Olympus , gister is inderdaad een van de vissen door de bescherming heen geknepen door een hongerige reiger. Gelukkig lijkt hij nog gezond en wel rond te zwemmen, alleen wat schaven/veel schubben kwijt aan beide kanten van zijn lichaam. Dat herstelt zonder medicatie oid? Er zitten momenteel ook kikkers en salamanders in de vijver, wil geen medicatie toevoehen als het niet nodig is...
 

Terug
Bovenaan