Gestart eerste aquarium!


Mara

New member
Lid geworden
18 maart 2024
Berichten
4
Leeftijd
37
Hi!

Ik ben Mara, 36 jaar, en door onze zoon gestart met ons eerste aquarium. In het verleden vaker nagedacht om hier mee te beginnen maar door andere prioriteiten en het idee van veel onderhoud niet eerder aan begonnen.
We zijn 2 weken gelden super enthousiast begonnen.

Aquatlantis 280 liter
Easyled 2.0
Oase Biomaster Thermo 600
Voedingsbodem

De eerste foto is na het aanplanten, de 2 laatste van nu. Zoals jullie misschien zien zijn er een paar plantjes met moeilijkheden. Ze worden doorzichtig en de blaadjes vallen eraf☹️

Geen idee wat de oorzaak is..
Is het een licht probleem of kan het zo zijn dat het ‘normaal’ is en de plantjes zich nog moeten aanpassen?

Heel eerlijk is de hoeveelheid licht een flink raadsel voor me. Ik heb mijn schema toegevoegd, ik heb hierbij maar gewoon iets gedaan..
Heeft iemand ervaring met deze lamp en eventueel tips voor mij?

Dank alvast!

Groeten Mara
 

Bijlagen

  • IMG_6300.jpeg
    IMG_6300.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 64
  • IMG_6304.jpeg
    IMG_6304.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 60
  • IMG_6431.jpeg
    IMG_6431.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 58
  • IMG_6432.jpeg
    IMG_6432.jpeg
    999.7 KB · Weergaven: 58
  • IMG_6434.png
    IMG_6434.png
    594 KB · Weergaven: 50
  • IMG_6433.png
    IMG_6433.png
    538 KB · Weergaven: 58
Welkom Mara op het AF. Leuke bak, mooi ingericht. 4 weken geduld hebben na het opstarten.
Goed dat je je hebt aangemeld, je krijgt vast en zeker heel veel tips en ondersteuning.

Vraagje.
Welke plantenvoeding geef je in het water en heb je ook voeding voor bij de wortels?

Ik zie trouwens een Althernanthera soort, rode planten. Dat zijn niet de gemakkelijkste planten of anders gezegd, veeleisend.

Bijvoorbeeld @benvo kan hier meer over vertellen, ook over lumen per liter, lichtintensiteit, verlichting. Acht uur per dag licht is veelal gebruikt.

We leren trouwens allemaal, de meesten van ons, ik ook..... Nog steeds.

Een handige tip wil ik je nog extra geven. Mocht je het nog niet hebben zou ik voor een testkoffer met druppeltesten kiezen. :)
 
De easy led 2 is verder een prima lamp bij de Aquatlantis. Je planten moeten vaak wennen en ook hebben ze voldoende voeding nodig zoals nitraat, fosfaat, sporen en co2.
Je kan ook kleibolletjes gebruiken bij de moerasplanten omdat de meeste voeding via de wortels opnemen. Ik vindt je planten er niet echt slecht bijstaan verder.
Ik heb 2 Aquatlantis bakken en de Fusion heb ik op zo n 70% branden.
 
Welkom op het forum!

Over die planten. Ja, het kan dat een plant moet wennen aan onder water staan. De meeste planten worden boven water gekweekt. Die bladeren zijn niet geschikt voor onder water. Ze sterven af en maken plaats voor nieuwe blaadjes die wel onder water kunnen.
Het kan ook te weinig licht zijn. Planten met rood erin hebben doorgaans veel licht nodig.
Maar pas op, veel licht betekent ook dat je waarschijnlijk CO2 gaat moeten toevoegen. Daarnaast kunnen andere planten dan weer niet tegen teveel licht.
Je moet het dus op elkaar afstemmen. Het beste snuffel je even door de sectie planten. Er is al veel over geschreven. Waarschijnlijk gaat er een wereld voor je open.

Succes!
 
Welkom Mara!

En naast het wennen aan onderwaterstaan zijn er ook planten (cryptocorynes) bijvoorbeeld die moeten wennen aan veranderende omstandigheden. Andere watertemperatuur/ samenstelling etc.
Dan worden hun blaadjes doorzichtig en maken ze nieuwe blaadjes die aangepast zijn aan, maar dat duurt een paar weken.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties! Wat leuk!
Goede tip, nadat ik de teststrips besteld had. Heb ik inderdaad gelezen over de druppeltesten😊. Ik zal binnenkort hier meer info over opzoeken, wanneer jullie tips hebben over welke hoor ik deze natuurlijk graag. Soms raak ik het spoor wat bijster tussen de vele info!

Ik heb op de bodem onder het grind: deposito mix black 10in1 liggen.
Ik heb plantenvoeding basis van aquastore (bij aanschaf planten) en een fles a-complex aquaria aqua synergy (bij aanschaf aquarium) gekregen.

Co2 easycarbo Easy-life kreeg ik ook bij het aquarium maar daar las ik over dat vloeibare CO2 niet goed is(?)

Wat goed om te lezen dat de planten er niet verontrustend bij staan!
Het klopt inderdaad dat er een Althernanthera, bij staat. Prachtige plant! Maar deze wordt inderdaad doorzichtig, ik heb al wat blaadjes verwijderd. Maar inderdaad geduldig afwachten, haha dit is dus niet mijn sterkste kant. Dus een aquarium is perfect om deze kant eens goed te ontwikkelen!

Ik heb al veel info van het forum gehaald, waarvoor dank, dit is erg fijn maar zal zeker nog wat uitgebreider zoeken!
 
Een voordelige en wel goede druppeltest koffer is die van Colombo.
Co2 easycarbo Easy-life kreeg ik ook bij het aquarium maar daar las ik over dat vloeibare CO2 niet goed is(?)
Easy carbo is de vloeibare co2 maar het is geen echte co2 maar meer een algenverdelger. Het is zwaar chemisch en ik gebruik het alleen in nood. Het geeft ook weinig koolstof aan de bak en is alleen zinvol in low tech bakken.
 
Hier legt lid @Cornelius het uit:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mara
Dank Jessica!
Ik zal de easy carbo laten staan en bewaren voor wanneer het nodig is
 
Mijn eerste bewoners ontdekt!
Vanmiddag zag ik ineens 2 mini slakjes aan de binnenkant van het glas zitten. Dit lijkt mij een goed teken, levende wezentjes in het aquarium 😃
 
Welkom Mara en veel succes.
Je koos meteen voor een top-bak !
Fijn om te horen, we zouden een kleinere bak nemen maar in de winkel werd ik weer eens veel te enthousiast en nu twijfel ik ook nog of hij niet te klein is🤨.
Maanvissen vind ik wel heel mooi maar lees dat je die pas in een aquarium van 150 meter kan houden?
Druk bezig met het googlen naar een vissenbezetting, haha gaat nog alle kanten op😂 keuzes keuzes.
Ik dacht te beginnen met Japonica garnalen en dan aanvullen met vissen. Maat komt volgens mij ook best wel precies.
Tips zijn welkom😊
 
Voor maanvissen is vooral ook de hoogte van de bak van belang. Minimale hoogte voor de kleinste maat maanvissen is 60 cm en liefst nog meer. Ze zijn mooi, maar het zijn ook rotzakken naar elkaar toe. Ik ben er om die reden wat op uitgekeken.
Houd er met garnalen rekening mee dat ze bij veel vissen als snack eindigen en dat je dus door te starten met garnalen al het aantal mogelijkheden behoorlijk beperkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mara
Ze zijn mooi, maar het zijn ook rotzakken naar elkaar toe. Ik ben er om die reden wat op uitgekeken.
Ik denk dat het per groep en inrichting verschilt want ik heb ook een groepje maar zie eigenlijk geen agressie. Soms tegen de tijd dat het licht uitgaat pikken er 2 even naar elkaar maar dat is ook alles.
Ik ben kortom erg blij met de Manen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mara
Hier even een update.

De planten staan er mooi bij en groeien goed, 2 weken geleden de eerste vissen erin gedaan 😃
10 tetra’s + 2 gouramis + 1 mannetje beta
De week daarop kon ik 8 corydorras toe voegen.
Echter toen we eenmaal in de winkel waren konden we ons niet beheersen en hebben ook 3 platy’s en 6 japonica garnaaltjes mee genomen. Even groot als de tetra’s dacht ik nog. Dat zou toch goed moeten komen!
Waarom gelijk dan weer zo eigenwijs he, de volgende dag kon ik ze niet meer terug vinden… Inderdaad een luxe snack geweest! Zonde, ik vond het zo vermakelijk om naar te kijken.
Mijn zoontje van 8 heeft de gek ermee, vanmorgen riep hij enthousiast Mama! Een garnaaltje! Kom snel!
Ik blij erheen rennen, grapje zegt ie! Grrrr…
Ik durf eerst niks meer toe te voegen!
Het hoeft ook niet want we hebben 2 babyvisjes!
Ooh en een geen slakjes meer😉
 

Bijlagen

  • IMG_6536.jpeg
    IMG_6536.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 17

Terug
Bovenaan