Geslachtsonderscheid Rineloricaria Parva


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo,

Meestal kan ik het zelf wel bepalen, maar ik zou graag even jullie blik willen hebben. We wilden 1 man en 2 vrouwen van deze soort hebben, bij uitzoeken leek er één aanzienlijk meer haren te hebben en de andere 2 hadden een redelijke dikke buik. Helaas zaten we dus verkeerd denk ik... Na een paar dagen in een aquarium opnieuw uitgevangen en duidelijke foto's gemaakt. Denk dat dit nu 3 mannen zijn. Heb van eerste 2 vissen 1 foto, laatste 2 foto's zijn dezelfde vis.

95.jpg


96.jpg


97a.jpg


97b.jpg
 
We hebben overigens de 3 grootste exemplaren in de bak gekocht. Zou het kunnen dat bij deze soort de mannen iets groter werden en de andere 2 die er in zaten wel vrouwen zijn?
 
Op jouw foto lijken het inderdaad mannen, alhoewel het sinds best lastig blijft om te zien. Omdat de mannen de broedzorg doen zou ik eerder meer mannen dan vrouwen wensen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Was net van mijn L010a en man ruim een week kwijt. Zat met eieren. Nu zit mijn andere man met eieren. Vissen zijn verdraagzaam en leuk
 
Dankje voor je antwoord! @sschot . Je bedoelt het in de zin van "Als eentje z'n werk niet doet, heb je een reserve"? Weet jij toevallig ook of de mannetjes sneller groeien/groter worden?
 
Nee niet als reserve, maar de vrouw ziet geen broedzorg, dus ik denk dat meer mannen "meer resultaat" kan opleveren.

Of ze harder groeien weet ik niet
 
Laatste foto lijkt op een man, heb je foto's van de hele staart? Liefst van de zijkant.
 
Zal het even vragen, foto van de staart van boven misschien maar niet van de zijkant. Ze hadden allemaal ongeveer evenveel "haartjes". Zaterdag gaan we nog naar 2 andere kijken, deze zullen 2cm kleiner zijn ongeveer en hopelijk zit daar wel een vrouwtje bij.
 
Via de staart kun je zien of het een man of vrouw is.
Bij sommige meervallen.
 
Duidelijk... Jij hebt de bruine variant van de L010a zo te zien. Wel mooi hoor! Wil daar misschien binnekort nog een kweekgroep van opstarten. Zijn altijd al mijn favoriete vissen geweest.
 
Dit topic even volledig maken. We hebben de andere 2 vissen ook opgehaald en daar zat inderdaad 1 vermoedelijke vrouw tussen. De andere denken we dat het een jong mannetje is.

98ab.jpg


98b.jpg


98a.jpg


99ab.jpg
 
Wij dachten foto 2 vrouw foto 3 man. Links vrouw dus en rechts man op de fotos waar ze samen liggen. @Jay47
 
@Jay47 Wil je die zien voor haartjes? Die krijgt deze soort bijna niet op de staart..
@sschot Gokje wagen? Ga je mee met ons of heb je andere ideeën? Die dikkere is even groot als de volwassen mannen hierboven. Die andere is ietsie kleiner maar lijkt op een andere foto iets van haartjes te ontwikkelen op de kop.
 
tsja, gokken is nooit wijs, maar, op basis van je laatste "close up" foto gok ik op basis van het model van het hoofd en de breedte dat de linker een vrouwtje is en de rechter vermoedelijk een mannetje...........
 
Super goed nieuws! Vandaag kreeg ik een foto van die vriend van me met het goede nieuws dat hij jongen heeft!. Eitjes heeft hij niet gezien. De legplaats was vermoedelijk één van de 3 PVC buisjes die er in lagen. De buisjes zijn 15 tot 18 cm lang en hebben een doorsnede van 32mm. Verhouding van 4man 1 vrouw.

Waterwaardes ga ik nog bij hem meten. Ze zitten iig op een oude ph-verlagende bodem met minimale stroming. Veel eendenkroos dus gedempt licht, enige medebewoners zijn vuurgarnaaltjes.

Nu komt het moeilijke, het groot brengen. Ik denk dat ik ongeveer de helft van de larfjes bij hem ga ophalen zodat we meer kans hebben op survival. Wordt vervolgd.

Rineloricaria parva jongen.jpg
 
Zo staat het er nu voor. Er zitten nog 10-15 larfjes in het aquarium bij de ouders, de rest heb ik meegenomen. Daarvan zijn er in elke garnalenbak van mij zo'n 5 à 6 larfjes in gegaan. De ruiten hiervan zitten nog redelijk onder de alg dus hopelijk hebben ze genoeg voer. Verder heb ik 16 larfjes in een aparte kom gedaan. Hier ligt in:

-1 bruissteentje(zal ik snachts uitzetten zodat ik kan slapen en het voer een beetje naar de bodem kan dwarrelen, zal de rest vd dag aanblijven.)
-1 stuk catappa blad
-Hoopje kiezels/grind uit de vijver
-1 stuk riccia


Qua voer ga ik geven:

-Sera micron (groen stofvoer, 54,7% proteine en vooral alg en garnalen/krillmeel)
-Artemia vervanger
-Tetra pleco tabletten(vallen snel uit elkaar)
-Biomax (groene garnalenkorrels, waarschijnlijk hebben ze dat tot nu toe gegeten door groene buikjes).
-plakje komkommer

Ik ga morgen nog even een rode paprika halen, schijnen ze ook wel lekker te vinden.


Water waar ze in zaten:

Temperatuur 21/22 graden
Ph: 6,6
Kh: 4-5
Gh: 3-4
NO3: 5
NO2: 0
 

Terug
Bovenaan