Geslachtsonderscheid Dario Dario/Badis Badis Bengalensis


L

Lianne

Guest
Hallo,

Ik heb op het moment vijf Badis Badis Bengalensis in m'n aquarium zitten. Had er eerst vier, maar heb vanmorgen twee om mogen ruilen in de winkel omdat na anderhalve week bleek dat ze me vier mannen hadden verkocht. Nu heb ik dus drie nieuwe waarover ik na een halve dag in mijn bak toch weer twijfel of het wel vrouwen zijn. Kan iemand helpen?
DSC_1840.JPG
DSC_1844.JPG
DSC_1855.JPG


Op de foto's zie je de (hopelijk) vrouwtjes.
 
Je kunt het niet helemaal goed zien maar ze vertonen alledrie na een tijdje in mijn aquarium dus toch licht oranje strepen. En de info die ik hierover kan vinden is zo onduidelijk. Op de ene site wordt gezegd dat dat voorkomt bij vrouwtjes op de andere dat het dan onderdanige mannetjes zijn. Heel verwarrend allemaal. En ik wil voor de rust in mijn bak graag niet meer dan twee mannetjes. Dus dat...
 
Wat ik over deze visjes weet, is dat er zelden vrouwtjes in de handel worden aangeboden.
Dus waarschijnlijk zit je weer met mannetjes opgescheept.
Als het je echt lukt om deze soort goed te houden, dan zou ik eens horen bij hobbykwekers, zeker in Duitsland zal er wel iemand zijn.

Ook is Badis badis bengalensis een verouderde naam en is enkel Dario dario (zoals je zelf al aangaf) wetenschappelijk correct.


Op basis van je foto's zou enkel de bovenste vis op de laatste foto een vrouwtje kunnen zijn, maar waarschijnlijk is dat ook gewoon een mannetje als je hem/haar beter op foto krijgt.
 
Moet je eerst even langer wachten. Het lijkt bij mij wel alsof er een soort van hierarchie is. Ik heb er 6 met 2 twijfelgevalletjes. Qua onrust valt het wel mee als je wat meer hoekjes hebt zodat ze elkaar niet constant zien.
 
Ah oké! Bedankt. Ja ik dacht ook al dat het waarschijnlijk handiger is om direct bij een hobbykweker te kopen, maar die kon ik niet zo snel vinden. Dan wacht ik inderdaad maar een beetje af of het zo te doen is. Anders breng ik er gewoon weer een paar terug, want ben bang dat ze niet genoeg plekken hebben om territorium te maken. Die bovenste van de laatste foto is wel veel lichter nog dan de andere en heeft een beetje andere bouw. Soort van dikker en meer gedrongen lijkt het. Dacht dat die misschien ook niet helemaal gezond is.
 
ik heb de Dario kajal. Deze houden zichzelf in leven bij mij door de garnaaltjes die er bij leven ;)! (uiteraard word er bij gevoerd maar de garnalen jongen zijn de voornaamste voeding!)
 
Ah oké! Bedankt. Ja ik dacht ook al dat het waarschijnlijk handiger is om direct bij een hobbykweker te kopen, maar die kon ik niet zo snel vinden. Dan wacht ik inderdaad maar een beetje af of het zo te doen is. Anders breng ik er gewoon weer een paar terug, want ben bang dat ze niet genoeg plekken hebben om territorium te maken. Die bovenste van de laatste foto is wel veel lichter nog dan de andere en heeft een beetje andere bouw. Soort van dikker en meer gedrongen lijkt het. Dacht dat die misschien ook niet helemaal gezond is.

Ze blijven laag bij de grond vaak dus als je wat hoogte verschil hebt door bijvoorbeeld een rots of een stuk hout wil enorm helpen. Verder willen de visjes wel levend of diepvriesvoer. Als je voor beide gaat zou ik ze eerst aanwennen aan diepvriesvoer. Die van mij vermagerden eerst best wel maar op een gegeven moment eten ze het wel.
 
Het is niet eens moeilijk om vrouwen te herkennen:

Sexual Dimorphism

This species is very easy to sex but often only males are traded.

Females are smaller, less colourful (they do not have any red or blue pigmentation on the flanks and only indistinct bars or none at all) and possess a noticeably shorter, stumpier-looking body profile then males. In addition, males develop extended pelvic, dorsal and anal fins as they mature.



http://www.seriouslyfish.com/wp-content/uploads/2012/03/dario-dario-DSC_3745.JPG


http://www.seriouslyfish.com/wp-content/uploads/2012/03/dario-dario-DSC_3777.JPG
 
Het zijn leuke visjes maar hier had de lfs altijd enkel mannen. En als je een vrouw dacht te hebben dan blek dat toch en man te zijn:stom:.
 
Exact, in de winkel zijn ze allemaal klein en hebben best wel wat mannetjes praktisch geen kleur. Als je ze dan een paar dagen tot een week in je aquarium hebt, worden ze ineens hartstikke rood.
Bij mijn vaste winkel hebben ze iig nog voor me gebeld met de handelaar waar ze de visjes van krijgen en die zei ook dat er praktisch geen vrouwtjes in de commerciële handel zijn. Alleen als je veel geluk hebt soms eentje verdwaald tussen een hele groep mannen, en daar heb ik er nu dus één van.
Heb verder de hoop ook redelijk opgegeven om een hobbykweker ergens nog een beetje in de buurt te vinden. Het zijn gewoon niet heel populaire visjes.
Ga het morgen nog één keer proberen bij de Holgen, maar heb er een hard hoofd in.
 
Ze blijven laag bij de grond vaak dus als je wat hoogte verschil hebt door bijvoorbeeld een rots of een stuk hout wil enorm helpen. Verder willen de visjes wel levend of diepvriesvoer. Als je voor beide gaat zou ik ze eerst aanwennen aan diepvriesvoer. Die van mij vermagerden eerst best wel maar op een gegeven moment eten ze het wel.


Dat zit wel goed, ik heb best wel wat hout en aardig dichte begroeiing in mijn bak, dus verstopplekjes genoeg. Verder voer ik ze tot nu toe eigenlijk alleen levende daphnia en cyclops. Je hebt wel gelijk dat het wel handig is ze aan diepvriesvoer te laten wennen. Hoop dat ik daar niet te laat mee ben.
 
Dat zit wel goed, ik heb best wel wat hout en aardig dichte begroeiing in mijn bak, dus verstopplekjes genoeg. Verder voer ik ze tot nu toe eigenlijk alleen levende daphnia en cyclops. Je hebt wel gelijk dat het wel handig is ze aan diepvriesvoer te laten wennen. Hoop dat ik daar niet te laat mee ben.

Die van mij vreten de larfjes van de Japonica. Zag het toevallig gister voor het eerst. En daarnaast krijgen ze artemia, het duurde ongeveer 3 weken voordat ze het aannamen. Nu zijn ze er soms snelller bij dan de Neon Tetra in mijn andere bakje. Ze hebben echt lak aan grote vissen.

Bij mij nemen de microdevario kubotai en de neon tetra beide geen (diepvries) daphnia dus dat voer ik sporadisch.

Het is me nu opgevallen dat de badis een territorium heeft van 20 tot 30 cm in de onderste laag en de grenzen mogen wel een stukje overlappen. Daar vindt de strijd plaats. Ik heb het idee dat ik met 4 stuks ook wel op de max zit in de 80 cm.
 
Ik heb ze wel gezien bij de Rifwachter, maar dat is al weer maanden geleden.
 
Dus als ik je goed begrijp, heb je nu een vrouwtje zitten?

Dat is mooi!

Ja maar wel maar eentje bij vier mannen. Ik probeer nu twee van de mannetjes te verkopen via mp en als dat niet lukt mag ik ze ook weer terug brengen naar de winkel. Gelukkig maar want vier mannen in een bakje van 60cm vind ik zelf wel echt teveel. Ook voor het vrouwtje.
 
Dan ben je echt een geluksvogel, ben erg benieuwd naar het verdere verloop. (eventueel toekomstige kweek ben ik wel naar benieuwd)
 
Ik heb deze als vrouwtjes gekocht, nou lijkt mij dat die orange een mannetje is, maar kan die wittige een vrouwtje zijn?

430AA966-FF02-4B38-A5D3-5E6F1E8CC1D2.jpeg


82EC1AC5-8AFE-4667-95A4-ED926537A9B3.jpeg
 
Ik zie rood pigment. Lijkt mij een man.

In enkele jaren tijd, heb ik maar één keer vrouwtjes gezien. Natuurlijk had ik geen bakje vrij.

Andere Dario-soorten zitten wel vaak gemixt.
 
Ik zie rood pigment. Lijkt mij een man.

In enkele jaren tijd, heb ik maar één keer vrouwtjes gezien. Natuurlijk had ik geen bakje vrij.

Andere Dario-soorten zitten wel vaak gemixt.


Ik twijfel, vrouwtjes kunnen wel wat rood hebben heb ik begrepen. Hij is kleiner en ronder. Daarom twijfel ik of het een vrouwtje is of een jong mannetje
 
De gene met het meeste pigment heb ik retour gedaan. Dat was een man, hij werd ook voortdurend in de hoek gedreven:(
 

Terug
Bovenaan