Geslacht: Dicrossus Maculatus


Aquafanatic

Member
Lid geworden
22 februari 2023
Berichten
5
Leeftijd
33
Hey iedereen,

Zit al een tijdje in de hobby maar ben al tijden geen lid van een forum geweest, waar ik vroeger op zat bestaan niet meer...maar,
Heeft er iemand toevallig ervaring met de dicrossus maculatus. Heb er paar fotos toegevoegd. Heb er 3 zwemmen de grotere zijn denk ik vrouwen en het kleintje heb ik gekocht omdat hij er wat anders uit zag maar kan ook liggen omdat hij/zij nog zo klein is. Ook heeft het kleintje schade aan de staart dit lijkt niet te genezen in de 4 maanden dat ik hem/haar nu heb dit maakt het lastiger.
 

Bijlagen

  • DSC_0339.JPG
    DSC_0339.JPG
    183.4 KB · Weergaven: 78
  • DSC_0334.JPG
    DSC_0334.JPG
    181.3 KB · Weergaven: 76
  • DSC_0333.JPG
    DSC_0333.JPG
    149.5 KB · Weergaven: 79
  • DSC_0330.JPG
    DSC_0330.JPG
    168.5 KB · Weergaven: 76
Ja de grotere zijn zon 5 a 6 cm, het kleintje zon 3cm dus die is nog jong. De oudere lijken inderdaad vrouwen te zijn als ik het vergelijk met de fotos van de link.
 
Lastig om het aan de hand van deze foto’s te zeggen welk geslacht ze hebben.

Mannen worden groter dan de vrouwen, bij jonge mannen begint dan langzaam blauwe kleur in de borstvinnen te komen, plus kun je het begin van een rode streep onder het oog zien. Zoals hieronder.
B1062C94-29FC-4B10-A3CA-B1F8EF43F61B.jpeg


Volwassen mannen, zijn overduidelijk groter en meer gekleurd dan vrouwtjes.
9317DB06-2C94-4D37-AA73-84B72A4851D7.jpeg


Vrouwtjes blijven kleiner, en daarbij opletten bij de aarsvin en de borstvinnen. Zodra ze wat groter zijn, en richting paringrijp zijn, dan zie je dat de aarsvin rood wordt en de borstvinnen geel. Verder zullende vinnen minder lang en puntig zijn dan die van de mannen.
BE71BC27-0C1C-4015-894B-D5751A014802.jpeg
0843B2D3-BE37-4A4F-A1F5-590C70982897.jpeg
 
Ja de grotere zijn zon 5 a 6 cm, het kleintje zon 3cm dus die is nog jong. De oudere lijken inderdaad vrouwen te zijn als ik het vergelijk met de fotos van de link.

Vrouwtjes worden maar zo’n 5cm groot, mannen tegen de 9cm groot. Ook zullen bij de mannen al redelijk wat kleur komen op het lichaam, en de vrouwtjes blijven wat meer grauw.
 
Ja ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat ik 2 vrouwen heb alleen het kleintje blijft nog lastig. Het enige wat het kleintje anders maakt is dat hij/zij erg veel rood heeft in de bovenste rugvin, de andere 2 hebben dat niet tot nauwelijks.
 
Bij de vrouwtjes zie je dat de eerste vinstraal van de borstvinnen zwart zijn. Bij mannen zie je dit niet. Ik zou het even tijd geven. Nog een tip, Dicrossus is een soort die erg baat heeft bij bladeren in de bak. Hun natuurlijk gedrag ga je dan echt terug zien. Ze pakken een blad op om te zien of er voedsel onder zit. Ook met wat beschutting en minder fel licht zullen ze beter kleuren.

Hier zie je de man een blad op tillen in mijn oude bak.
 
Prachtige bak!
Ja het is denk ik duidelijk dan, allemaal vrouwtjes. Het kleintje heeft ook zwart in de onderste vin wel jammer kijken als ik ergens een man kan vinden.
 
DSC_0340.JPG
heb denk ik een man gevonden, op de foto is het niet goed te zien maar de vis het een rode streep onder het oog!
 

Terug
Bovenaan