Geschikte UV-filters voor Fluval FX 4/6


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
60
Locatie
Haaglanden
Ik heb een 450 liter aquarium met een FX 4 filter, werkt allemaal prima.

Zijn hier mensen die zelf een UV filter in de slang van een FX 4/6 hebben gezet, die me een bepaald merk / model kunnen aanbevelen ?

Ik heb nog de originele geribbelde Fluval slangen in gebruik, het plan is deze door te snijden en dan het filter ertussen te zetten

Groeten, Bart
 
Ik heb een oase vitronic is voor een vijver bedoelt maar die heb ik op een jbl 1902 maar fx past ook wel
 
Heb de JBL 36W daar kunnen ook flink wat verschillende slangmaten op dacht ik
 
Maar dat is een groot lomp ding vind ik
Maar wel de enige die op de doos heeft staan dat deze steriliseert bij 1000L/U als ik mij niet vergis.
De rest “poetst” enkel het water bij die debieten
 
Maar wel de enige die op de doos heeft staan dat deze steriliseert bij 1000L/U als ik mij niet vergis.
De rest “poetst” enkel het water bij die debieten
Ja die fabriekanten hebben wat met misinfo. Volgens dezelfde fabriekant kan mijn filter ook 1900 liter per uur filteren
 
Ik vraag mij af of het echt helpt zoals men beweerd.

Zal je echt merkbaar verschil zien tussen een bak met en bak zonder UVC
 
Ik vraag mij af of het echt helpt zoals men beweerd.

Zal je echt merkbaar verschil zien tussen een bak met en bak zonder UVC
Als je het niet weet denk ik niet dat je het verschil ziet.
Het is denk ik niet dat je aan komt lopen bij een bak en meteen zegt: “hé jij gebruikt UVC want je water is zo helder en alles ziet er zo kleurrijk en gezond uit”
 
Bedankt voor de reakties, zo'n oase vitronic lijkt me wel wat, de 11W variant. Hij moet ook niet teveel stroom gebruiken...
 
Als je het niet weet denk ik niet dat je het verschil ziet.
Het is denk ik niet dat je aan komt lopen bij een bak en meteen zegt: “hé jij gebruikt UVC want je water is zo helder en alles ziet er zo kleurrijk en gezond uit”
Nee ik bedoel niet qua zichtbaarheid maar meer wat men beweerd dat het echt beter is dan zonder
 
Nee ik bedoel niet qua zichtbaarheid maar meer wat men beweerd dat het echt beter is dan zonder
Sws zegt iedereen dat die iets wilt verkopen..
Kijk maar naar die hydra filters…
Maar in mijn ervaring:
Ik heb een minimale impact op helderheid en kleur intensiteit opgemerkt.
Maar dat marginale verschil valt in het niet als je een fleeceroller in je bioloog gooit.
Is natuurlijk geen optie met een intern of extern filter, maar een goed pre-filter zou ook flinke indruk moeten maken
 
Bedankt voor de reakties, zo'n oase vitronic lijkt me wel wat, de 11W variant. Hij moet ook niet teveel stroom gebruiken...

Alhoewel, de slangen van de FX zijn 28mm terwijl op UV filters kennelijk 25mm en 32mm gangbaar, dat lijkt me geen goede match ?

Iemand die hier ervaring mee heeft ? Fluval gebruikt een gribbelde slang van redelijk hard plastic, die ga je niet als een gewone "tuinslang" oprekken en over een iets te grote connector heen forceren...
 
Alhoewel, de slangen van de FX zijn 28mm terwijl op UV filters kennelijk 25mm en 32mm gangbaar, dat lijkt me geen goede match ?
Correctie, de binnendiameter van de fluval slangen is 24mm, wat dus heel voorzichtig best over de 25mm connector te persen zou moeten zijn ?

Ik ga het gewoon proberen en de Oase Vitronic 11 W bestellen - € 85,45 ik ben benieuwd ;-)
 
Eind goed al goed, het duurde even voor ik tiijd had om het UV filter te installeren, na ook eerst een reserve slang van Fluval te bestellen voor het geval het niet past.

Kortom de huidige geribbelde fluval slang op mijn filter output met een mesje doorgesneden, er was best wel wat geweld voor nodig om de stijve ribbelslang over de in- en uitgangen van de Vitronic te persen maar het zit dan ook goed vast, slangeklem erop en klaar, althans dat dacht ik.

Een zwak punt van de vitronic vindt ik de O-ringen die de opschroefbare in- en uitgang adapter waterdicht moet maken, een ervan zat niet goed en was in het UV filter geglipt, met een mooie plas water als gevolg toen ik ging proefdraaien, dus dat viel even tegen, ze hadden hiervoor beter platte rubberringen kunnen meeleveren, dan heb je niet het risico dat ze erin schieten.

conclusie voor andere Fluval FX 4/6 eigenaars die dit bericht vinden; ja ik kan de Oase Vitronic 11W aanbevelen als UV-filter bij de FX 4/6, aangezien Fluval er zelf geen levert.

Met dank aan Ancistruz voor de tip !
 
Graag gedaan.

Zelf nooit last gehad van enig lekkage vanuit de vitronic
 
Graag gedaan.

Zelf nooit last gehad van enig lekkage vanuit de vitronic

Ik heb wel de nodige horror stories gehoord over de geribbelde slangen van Fluval, kreeg visioenen van 450 liter water dat mijn woonkamer binnenstroomt dus ik heb 4m Eheim 25/34mm slang besteld om deze te vervangen.

Het gaat natuurlijk vooral om hun gezondheid: https://photos.google.com/photo/AF1QipOC42dH4MMaBgsfT34jx4poZmIJV3vqEV-uzf6y
 
Je kan ook de zwarte slangen gebruiken met een witte wapening. Hebben ze bij vijvercentra.Die schuif je er makkelijk op, maar bij Fluvel moet je wel de slang verwarmen met een verfstripper en dan de slangenklem aandraaien zodat de wapening mee de vorm aan neemt.
Die slang kan je door verwarmen op een dikkere buis persen. Zo past ook een 32mm tule (25mm ID) op een 25mm ID slang en heb je minder turbulentie.


IVM vermogen wat je nodig hebt schijn je toch even goed op te moeten letten voor algen kan de stroming veel goger zijn dan bacterien en shimmels.
Voor mijn pomp 3000l/h zou ik voor bacterien ook minimaal 40W nodig hebben. Wellicht nog een maatje groter.
Het is ook dat bij veel vermogen de filter veel groter wordt dus bij een bescheiden pompcapaciteit is er meer tijd om te steriliseren. Hoe langzamer door de uv des te effectiever.
Dus een 11W doet niet zo veel vrees ik, Echter een hele zware zou wellicht bij 5x bakvolume(1uur) al klaar zijn en dan een week niet?
Zou ook nog mooier zijn om hier ook een waterwissel door te laten lopen toch?

Een extra pomp erbij zetten met een lasger debiet of een bypass lijkt me ook niet efficient een groot deel loopt er letterlijk langs.

Ben ook nog orienterend voor mijn sluiers ivm ziektepreventie. Wel is er ook onder de microscoop algen te zien(kan ook niet anders bij een open bak en 5 ramen in mijn woonkamer)


Fotos als voorbeeld mbt slang.
 

Bijlagen

  • 20210729_152634.jpg
    20210729_152634.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 36
  • 20210524_161105.jpg
    20210524_161105.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 38
Bedankt voor je uitgebreide reaktie, ik had van die dikke groene Eheim slang gekocht, maar als je daar een hoek in probeert te buigen knikt het enorm, ik heb niet eens geprobeerd om de Fluval slang daardoor te vervangen, dat zou een gedoe worden want mijn Juwel bak staat redelijk dicht tegen de muur. Ik begrijp nu beter het voordeel van de geribbelde slang van Fluval, je kunt deze makkeijk om een bochtje krijgen bijvoorbeeld waar hij het aquarium ingaat.

Ik heb inmiddels ontdenkt dat Fluval de grijze rubberen aansluitstukken gewoon verkoopt, je kunt die op een doorgesneden slang lijmen om zo een hele nette aansluiting te maken, zonder dat is de verbinding verre van optimaal, eigenlijk heb ik er geen 'veilig' gevoel dus ik ga binnenkort met een nieuwe Fluval slang en de juiste rubbers ertussen de zaak opnieuw aansluiten.

De slang die je gebruikt heb ik eens bij de Hornbach zien liggen maar het leek me nogal een zachter rubber soort en of dat veilig is voor aquariums was niet duidelijk, de Discus vissen zijn ook nog eens extra gevoelig voor van alles en nog wat, ik houdt het toch maar bij de originele slangen denk ik.

Het punt van het vermogen dat je noemt is natuurlijk een bekende discussie, om te beginnen zijn de mooie grote getallen waar de producenten mee komen meestal de capaciteit als je alle medium uit je filter haalt (!) dus eigenlijk heb je niets aan die getallen. Discussen houden helemaal niet van stroming en om mooi water te krijgen gebruik ik het 'fijne' filter van fluval, die blauwe schijfjes van vezelachtige struktuur, deze poilijsten het water en verlagen tegelijkertijd het doorstromend volume per uur, wat in mijn ogen een voordeel is, het water gaat dus niet zo heel hard door mijn FX4 heen en de bacterien werken dan ook beter. Verder is er een theorie die zegt dat bij een hogere stroomsnelheid, elke bacterie deste sneller nog eens en nog eens door dat UV filter heen gaat, du als een enkele bestraling niet lang genoeg duurt dan doen meerdere passages door het filter heen hun werk ook wel.
 
Er is ook nog een andere theorie, Dat bacterien ca 15-20minuten nodig hebben om te vermeerderen. Reden om 4-5x bakvolume aan te houden als debiet om een bacterie explosie te voorkomen.
10x 10% aan UV straling is niet hetzelfde als 1x100% dus zal je je doel wellicht niet halen.

Bijgevoegd nog wat fotos van mijn FX6 opbouw. Wellicht kan je er iets mee mbt polijsten.
mvg
 

Bijlagen

  • 20210420_154746.jpg
    20210420_154746.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 34
  • 20210420_154751.jpg
    20210420_154751.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 38
  • 20210420_161313.jpg
    20210420_161313.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 38
  • 20210420_161559.jpg
    20210420_161559.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 35
Er is ook nog een andere theorie, Dat bacterien ca 15-20minuten nodig hebben om te vermeerderen. Reden om 4-5x bakvolume aan te houden als debiet om een bacterie explosie te voorkomen.
10x 10% aan UV straling is niet hetzelfde als 1x100% dus zal je je doel wellicht niet halen.

Nu je het zegt, ja dat is waar. Ik heb even wat gegoogled, een realistiche flow rate voor de FX4 wordt hier en daar geschat op 1700 l/h en de UV filter die ik heb gekocht geeft ook precies die waarde aan als max. Ik zal bij de volgende waterwissel eens meten, hoeveel water de FX4 verstouwd in 1 minuut, ik vermoed toch wel wat lager uit te komen nog...
 
Ik was een draadje op het filter subforum gestart.
Wellicht krijg je hier wat meer inzicht in debiet vs vermogen. Met wat omrekenen kom ik zelf op 1200-2000L/h en 75W voor 600liter. Dat is 3,3x bakvolume en wel even een dingetje om uit te werken...
Zou je zomaar kunnen kopieren;)

Geloof dat ik er niet eens zo ver vanaf zit want ik lees ook wel dat sommigen geen effect merken en na terugrekenen lijkt dit kloppend met hun bevindingen.
 

Terug
Bovenaan