Geschikte cichildenbak?


R

ReneMandy

Guest
Hallo allemaal,

Na nu ongeveer een jaar bezig te zijn met het houden van een aquarium wil ik toch overschakel van een gezelschapsbak naar een bak met cichliden.
Nou las ik links en rechts dat er toch wel wat voorwaardes zijn hoe je je bak het beste kunt inrichten.
Ik heb wat fotos gemaakt van mijn bak en ben benieuwd als deze daar al geschikt voor zou zijn.
Afmetingen zijn 80x40x30. 100 liter.
Graag ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Grs Rene

20170729_113443.jpg
20170729_113454.jpg
 
Een en ander zal liggen aan wat voor soort je wil nemen, dit is bepalend voor de inrichting en waterwaarden.
 
Zelf was ik aan het denken aan de apistogramma aangezien ik maar een relatief klein bakje heb
 
Apistogramma kun je er prima een koppel/trio in houden. Je hebt wat zachter water hiervoor nodig. Zorg dat je lekker veel hout en planten erin hebt. Lekker fijn zand en eventueel dode bladeren (Apistogrammas zijn hier echt fan van) als je dit zelf leuk vind. Belangrijk voor een succesvolle bak met veel plezier is dat je probeert gezichts lijnen te doorbreken voor de Apistogramma's rond de bodem. Hierdoor kunnen ze aan elkaar ontsnappen wanneer er eentje een beetje opgejaagd wordt.

Als ik een aanrader mag geven kijk dan eens naar de Dicrossus Filamentosous of de Dicrossus Maculatus. Deze komen ook uit Zuid-America en hebben ook wat zachter water nodig. Deze vissen zijn echter iets vrediger dan de Apistogramma's en hebben een geweldig karakter. Zeker als je er dode guave of catappa bladeren in doet. De Dicrossus hebben namelijk het gedrag om er met je bladeren van door te gaan als ze het niet zint hoe ze liggen. Dicrossus Filamentosous zou je dan kunnen houden als 1 man met 3 vrouwtjes. De Dicrossus Maculatus wordt wat groter dus hier zou ik 1 man en 2 vrouwtjes van doen. De Maculatus is ook iets duurder maar naar mijn mening ook iets mooier.
 
Dankjewel voor de nuttige informatie en tips. Heb even snel gekeken en de Dicrossus Maculatus vind ikzelf ook mooier.
Toch zal ik dan anders moeten inrichten met betrekking tot de bodem, deze is nu van grind en achter in de bak zit een relatief groot stuk op de bodem met niets erin.
Misschien een idee om wat van spiderwood erin te doen met iets van plantjes erop ofzo
 
Ja Spiderwood met plantjes erop is zeker een goed idee! Ik moet zeggen dat ik zelf fijn zand wel een vereiste vind voor Apistogramma en Dicrossus. Deze doen wat elke cichliden doet dat ze de bodem eten en zo het eten eruit halen en het zand door de kieuwen eruit laten. Het schijnt dat dit ook een tandenpoetsend effect heeft voor beide soorten en dat ze daardoor een stuk langer leven. Het grote voordeel wat ik nog vind van Dicrossus tenopzichte van de Apistogrammas is dat ze minder aggresief zijn naar corydoras. Apistogramma's en corydoras raad ik af op een 80cm bak maar Dicrossus en corydoras zou wel kunnen naar mijn mening, maar ook deze hebben zand nodig.

Ik ben zelf overigens een groot Apistogramma fan maar heb ook beide dicrossus soorten gehouden voor de afwisseling, vandaar deze extra optie :)
 
Ahzoow jaah het zijn ook hele mooie visjes.
Dus dan moet ik kijken voor een andere bodem, meer hout/beplanting en mijn hardheid moet wel nog omlaag.
Die zou tussen de 1 en de 3 moeten zitten voor dit soort toch?
 
als beginner gaan goochelen met water lijkt me geen aanrader. Ik zou zeggen " zoek vis die bij je waterwaardes uit de kraan past "
 
als jij gewoon met turf werkt en geen giga waterwissels per keer doet kan er weinig gebeuren.
 
Als je niet te moeilijk wil starten, dan zou ik eerder kijken naar een wat eenvoudiger vis, is mijn idee.

Paar kokosnoten of wat legholen erbij en je bak zou in basis al geschikt kunnen zijn.

A. Borelli
A. Cacatuoides

Maar wil je er echt wat van maken, dan kan je zeker de gegeven tips gebruiken en middels zacht tot heel zacht water voor wat andere soorten kunnen kijken, naar mijn idee.
 
Ik persoonlijk vind de eerste de Dicrossus Filamentosous de mooiste van de 2 maar das persoonlijke goesting,ben wel reuze benieuwd welke het dan uiteindelijk nog zullen gaan worden.:)
 
Denk dat het inderdaad verstandiger is om te beginnen met een wat eenvoudigere vis.
Dan kan ik mij in de tussentijd eens wat gaan verdiepen in het zachter maken van water met turf e.d.
De A. Borelli en A. Cacatuoides zien er ook prachtig uit.
Eerst maar eens beginnen met de inrichting beetje te veranderen
 
Wat zijn de waterwaardes van je kraanwater? Dit verschilt door heel Nederland nogal namelijk.

Mijn ervaring is dat zolang je kh tussen de 1-4 zit je elke Apistogramma of Dicrossus soort, wildvang of nakweek hier in uitstekend kunt houden. Mocht je echt willen gaan kweken, dan wordt ph een keer van belang voor bepaalde "black water" soorten.
 
Maar, ik zie dat er ook al M. ramirezi in zwemmen. Dit zijn ook cichlides. Deze gaan dan weg neem ik aan?
En dwergcichlides hebben graag een zandbodem. Dat zou ik dan eerst aanpassen.
Maar om te beginnen zou ik voor een makkelijk soort kiezen. Dicrossus soorten zijn nou niet echt beginnersvissen wat betreft dwergcichlides.
Ik zou je dan eerder de volgende soorten aanraden:
A. cacatuoides
A. agassizii
A. macmasteri
A. borelli
A. nijsseni
 
Maar, ik zie dat er ook al M. ramirezi in zwemmen. Dit zijn ook cichlides. Deze gaan dan weg neem ik aan?
En dwergcichlides hebben graag een zandbodem. Dat zou ik dan eerst aanpassen.
Maar om te beginnen zou ik voor een makkelijk soort kiezen. Dicrossus soorten zijn nou niet echt beginnersvissen wat betreft dwergcichlides.
Ik zou je dan eerder de volgende soorten aanraden:
A. cacatuoides
A. agassizii
A. macmasteri
A. borelli
A. nijsseni


De Nijsseni kan veel meer ellende geven dan Dicrossus soorten, zeker de filamentosous is wat mij betreft een prima beginner vis. Deze wordt heel veel gekweekt en komt prima weg met harder water. Dus ik hoor graag waarom jij denkt dat deze niet kan? De nijsseni daarin tegen heeft echt zacht water nodig, deze komt uit een ph van 5 als we het over wildvang hebben. Ook de nakweek werkt alleen als je osmose water gebruikt.

Over de Ramirezi heb je gelijk in, die zal eruit moeten, naar mijn mening niet zo zeer omdat het een cichliden is maar meer vanwege de temperatuur die de Ramirezi nodig hebben en de temperatuur die de andere dwerg cichliden nodig hebben.
 
De nijsseni is juist makkelijk qua waterwaardes. Ik ken iemand wie ze succesvol houd en nakweekt in gewoon kraanwater wat licht over turf word gefilterd.
De D. filamentosus stelt juist meer eisen aan de waterwaardes, er is amper nakweek van te krijgen. En wildvang leeft in water met een pH van zon 4,5-5.
En de ramirezi zou ik er ook hoofdzakelijk uithalen omdat het cichliden zijn. 2 territoriale vissen in zo'n kleine bak gaat gegarandeerd fout.
 
Het kraanwater is best hard volgens mij, ik woon in Roermond maar dat zal ik straks even nameten als ik thuis ben.

Ik was van plan om sowiezo alles eruit te doen behalve de algeneters dan. Die Ramirezi heb ik heel in het begin gekocht zonder te weten wat het nou eigelijk was maar daar moet ik nog een goed tehuisje voor vinden als ie weggaat
 
De nijsseni is juist makkelijk qua waterwaardes. Ik ken iemand wie ze succesvol houd en nakweekt in gewoon kraanwater wat licht over turf word gefilterd.
De D. filamentosus stelt juist meer eisen aan de waterwaardes, er is amper nakweek van te krijgen. En wildvang leeft in water met een pH van zon 4,5-5.
En de ramirezi zou ik er ook hoofdzakelijk uithalen omdat het cichliden zijn. 2 territoriale vissen in zo'n kleine bak gaat gegarandeerd fout.

Mijn D. Filamentosus is nakweek en ik weet dat Diebo in Nieuwegeijn deze altijd heeft zitten. Ze zwemmen hier vrolijk rond op een kh van 4 en een ph van rond de 6.7. Ik heb ze zelf vroeger gehouden in een 60x30x30cm bak met gewoon kraanwater en turf erin, ging helemaal goed. En dat kraanwater heeft een ph van 8.0 met een kh van 11 als het uit de kraan komt.

De Nijsseni heb ik zelf andere ervaringen mee qua waterwaardes, maar daar buiten, je koppel niet wilt bonden, dan is een 80cm bak te klein voor een koppel Nijsseni dat elkaar niet moet. Die jagen elkaar gewoon de dood in.
 
Blijft toch altijd verdomd moeilijk om de juiste keuzes te maken he.
 
Blijft toch altijd verdomd moeilijk om de juiste keuzes te maken he.
Haha dat kun je wel zeggen. Er is zoveul keuze maar die heeft weer die voorwaarden en die andere weer anderen. Dat houdt het ook wel leuk omdat je alle kanten uitkunt. En als je zo goed geholpen wordt met verschillende soorten e.d. dan worden ze allemaal interesant
 
Haha dat kun je wel zeggen. Er is zoveul keuze maar die heeft weer die voorwaarden en die andere weer anderen. Dat houdt het ook wel leuk omdat je alle kanten uitkunt. En als je zo goed geholpen wordt met verschillende soorten e.d. dan worden ze allemaal interesant

Kiezen is nooit makkelijk :) wat misschien helpt is om ook eens op te zoeken wat voor soort aquariums je leuk vind? Dit maakt ook uit voor je viskeuze en de grote bak die zij nodig hebben. Hou je van een bak met alleen 1 mooi stuk hout erin en hier en daar wat planten, dan zul je een grotere bak nodig hebben om een bepaalde soort te houden, dan wanneer je de hele bak vol gooit met hout en bladeren. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel geld je bereid bent om erin te stoppen. Besluit je dat je echt graag Zuid-Amerikaanse dwerg cichliden wil, dan zul je misschien of een manier moeten vinden om regen water op te vangen of een osmose apparaat aanschaffen. De kleinste versie van Dennerle is geloof ik rond de 80 euro. Verder zijn Apistogramma's en Dicrossus niet altijd goedkope visjes, al ligt het natuurlijk wel aan de soort.

Heb je een bepaalde voorkeur voor een soort inrichting van je aquarium? Zou je meer naar de aquascape kant gaan of de biotoop kant?
 
Heb je een bepaalde voorkeur voor een soort inrichting van je aquarium? Zou je meer naar de aquascape kant gaan of de biotoop kant?
Ik zou zelf eerder voor een biotoop gaan, maar als ik dit zo allemaal lees dan kan ik netzogoed een nieuwe bak opstarten voor een biotoop haha.

Wat zijn de waterwaardes van je kraanwater? Dit verschilt door heel Nederland nogal namelijk.
Het water hier uit de kraan is redelijk hard. Op kom op 9 uit
 

Terug
Bovenaan