Geschikt voor vampier krabben?


jdjfish

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2012
Berichten
569
20181215_153731.jpg
hele simpele vraag lijkt jullie dit bakje geschikt voor vampiertjes??

Bakje is 40x30x30
 
Het is lang gelden dat ik ze heb gehad maar ik had een bodem en een heel klein hoekje met een beetje water voor ze. Ik weet niet of dit teveel water voor ze kan zijn.
 
Als er zand in ligt, ja. Maar niet meer dan 1 man en 1 vrouw:thumbs:
Maar ik waarschuw even: het zijn schuwe dieren dus soms laten ze zich in geen dagen zien. Zelf vind ik dat niet erg want het zijn hele interessante beestjes, maar er zijn mensen die ze om die rede niet leuk vinden om te houden.
 
Klopt wat Toby zegt en ik zag ze ook heel zelden. Dat was best wel jammer want ze zijn inderdaad mooi om te zien.
 
20181218_154414.jpg


Scape even wat aangepast veel natuurlijker....

Nog een paar dingen moet ik er een kap op maken?

En een warmte lampje boven hangen?
 
Als er zand in ligt, j

Uitgaande van deze opmerking weet ik niet of het zo goed is want zoals ik al eerder zei had ik ook een bodem en een klein hoekje met wat water. En ja er moest hier er ook een warmtelamp boven maar dat kan Toby je vast beter vertellen.
 
Mijn bakje is ongeveer wel 75 procent land en 25 procent water... denk alleen wel dat ik er iets van gaas boven moet maken...

Zag dat een mede forumlid ze in deze bak heeft gehouden :
332764patrick011001_0_82_dsc04239.jpg


Dit is eerder andersom kwa water/land.

Ben benieuwd of toby nog wat tips heeft :)
 
Ik kan niet goed zien waar je land gedeelte uit bestaat, maar als substraat moet daar dus iets van zand in (ik gebruik een mix, maar als basis cocopeat). Dit omdat vampieren graag graven en holletjes maken. Onder de grond vervellen ze namelijk ook wel eens, maar hun voorkeur gaat uit naar gewoon in het water gedeelte.
75/25 is prima. Die verhoudingen komen niet zo heel nauw aangezien krabben beide in water en land kunnen leven. Ikzelf zeg altijd 80/20, maar 70/30 is ook prima. Minder dan 70% land raad ik echter wel af aangezien vampieren echt landdieren zijn. Dus wat dat betreft is jouw bak prima geschikt. De bak die je laat zien van een ander lid is echt absoluut niet geschikt voor vampier krabben.
Je zou inderdaad gaas over de bak kunnen spannen, maar hou wel de luchtvochtigheid in de gaten. Zo kan er namelijk veel vocht ontsnappen. Ik zou deels afdekken met bijvoorbeeld glas en deelst met gaas (ook ivm ventilatie). Er moet inderdaad wel iets over heen, of je moet het leuk vinden om deze beestjes overal in huis terug te vinden :pk(daar zijn meer dan genoeg verhalen over, krabben in de keuken, op de muren, in de slaapkamer, dus goed afdekken:rolleyes:)
Een warmtelamp is niet nodig als je temperatuur boven de 24 graden is. Ikzelf gebruik er dus geen, mijn lamp houd de bak prima op temperatuur. Maar mocht dat bij jou niet het geval zijn, kan je dus inderdaad kijken naar een warmtelamp of bijvoorbeeld een warmtemat.
Ik heb een paar weken geleden een caresheet gemaakt voor een fb groep (in het engels), geheel gebasseerd op ervaringen van ervaren leden. Maar ik weet nief of ik hem hier mag plaatsen aangezien de groep er wel duidelijk in wordt vernoemd en naar wordt verwezen (beheer?)
 
Zou heel graag die caresheet van je doorlezen! En ik heb dus niet echt een bodem erin ja :
(zand met water de rest steen en driftwood)

Ik denk dat ze genoeg klim en klauter mogelijkheden hebben.

Nou weet ik me alleen echt geen raad hoe ik hier en soort van afdekplaat op maak.

20181219_215328.jpg
 
Persoonlijk ben ik van mening dat ze wel de mogelijkheid moeten hebben om te graven. Maar er zijn mensen die ze ook op deze manier houden. Ik zal je de caresheet even in pb sturen, dan weet ik zeker dat ik goed zit:Dk
 

Terug
Bovenaan