Geschikt voor Corydoras?


K

Kai001

Guest
Beste forumleden,

Voor mijn zoontje(En stiekem voor mijzelf) een aquarium aangeschaft van 60cm. Hier wil ik een schooltje vissen in houden, bijv. Neon tetra en wat vuurgarnaaltjes.
In afwachting van het indraaien van de bak ben ik na veel lezen erg enthousiast geworden over de corydoras soorten. Nu lees ik overal dat grind niet geschikt is tenzij afgerond en eigenlijk gewoon op zand. Nou heb ik de bak zonder dit toen te weten gevuld met grind 1-2 mm. Zie ook de foto's.
Wat is jullie mening over deze bodem, per definitie te scherp of kan dit nog? Wil absoluut niet dat ik ze hier kwaad mee doe.
Iemand nog tips voor een ander leuk visje, ook welkom.
Vast bedankt.
20190110_231847.jpg
20190110_231745.jpg
 
Als je een beetje grind neemt en het over de binnenkant van je onderarm wrijft en het voelt scherp aan is het ongeschikt voor corydorasjes
 
Zand is echt de beste optie. Ik gebruik in al m'n 16 bakken met Corydoras soorten filterzand van Wildkamp.

Het gaat namelijk niet alleen om het scherp zijn van het grond, Corydoras soorten spoelen hun kieuwen met zand en filteren daarbij voedsel uit het zand. Dat zal met grind niet gaan.

Bij goed water en passend voer zullen ze wel overleven, maar als je ze echt een plezier wil doen en daarmee ook jezelf een plezier wil doen met het natuurlijke gedrag van de Corydoras zou ik toch echt voor filterzand gaan...!
 
Bedankt voor de info. Vooralsnog de corys maar even uitstellen voor een toekomstige nieuwe setup. Een grotere bak lijkt mij ook wat gunstiger voor deze vissen. Zat andere leuke opties.
 
Dit grind is inderdaad ongeschikt voor Corydoras.

Ook reflecteert het veel licht waardoor vissen er vaak erg flets uitzien. Een donkere achterwand van bv een stuk zwart karton vinden vissen ook wel fijn.
 
Ik heb ook grind 1 tot 2 mm. Met een zooi corydoras ze hebben geen moeite. Ze vroeten alles weg. En geen beschadigingen gezien aan een van ze.

Mijn mening kan het wel. Maar zoals elk persoon en elk verkoper je weer een ander advies zal geven.

Moeilijk te zeggen.
 
Zolang het niet scherp is kan het maar vaak is grind niet echt afgerond en moet je goed hiermee uitkijken.
Daarom gebruik ik Aquasand van de Hornbach.
 
Ik heb ook grind 1 tot 2 mm. Met een zooi corydoras ze hebben geen moeite. Ze vroeten alles weg. En geen beschadigingen gezien aan een van ze.

Mijn mening kan het wel. Maar zoals elk persoon en elk verkoper je weer een ander advies zal geven.

Moeilijk te zeggen.
Dat het goed gaat wil niet zeggen dat het goed is of optimaal is.

De natuurlijke behoefte van Corydoras is grondelen en zand door hun kieuwen spoelen en dat gaat met grind toch echt niet.
 

Terug
Bovenaan