Geophagus (brasiliensis)


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ik heb sinds kort een groepje van 10 stuks van deze mooie soort zwemmen. Een aantal zijn bijna volwassen, merendeel is halfwas (ong. 10 cm). Maar ik hoor verschillende verhalen en heb verschillende vragen....

Voor de mensen die mijn bak niet kennen (zie hier), in het kort: 3 meter, 1400 Liter en bevolkt met Groep geophagus, biotodoma's, bijlzalmen, bloedvlektetra's, roodkopzalmen, kardinalen, corydoras & brochis en wat L nummers. (Ph6,8; temp: 24,8 C)

20190812_181737.jpg


Het gaat dus om de G. brasiliensis, mijn vragen:
Ik dacht dat je de Geophagus in een groepje moest houden, maar nu lees ik verschillende berichten waar ze praten over een koppel. Heeft iemand ervaring?
Ik zie dat ze nogal achter mijn Biotodoma's aanjagen. Wat mij opvalt is dat dit vooral de jonge dieren zijn. De grotere (>15 cm) laten de Biotodoma links liggen. Is dit gedrag herkenbaar?
Ik meende mij te herinneren dat de brasiliensis een van de rustigere Geophagus soorten was, klopt dit?
Wat doen jullie (tegen) de overvloed aan jongen? Evt. jager in de bak? Gaat dit "probleem" vanzelf weg, als je ze in een bak laat zitten etc......

Iemand nog tips, advies etc. Alles is welkom!
 
Laatst bewerkt:
misschien niet de reactie waar je op hoopte, met antwoorden op je vraag maaaarrr...
WAUW!!!
wat een super mooie bak!
 
Daar blijft niet veel van over :). Als die geo's gaan paren gaan ze de bak verbouwen en wel van achter naar voor dus al je zand wat achter ligt, ligt dan tegen de voorruit ;).
Dan maken ze een territorium van ong. 150 cm lengte waar geen vis zich mag ophouden. Ook de zalmpjes niet. Ze krijgen heeeeel veeeeel jonkies die je moet selecteren want anders kun je ze niet kwijt. Er blijven er veel over want het zijn goede ouders. Als je dus twee koppels krijgt wordt het misschien krap in de bak voor je andere vissen. Voor de rest zijn het best rustige vissen en als ze niet broeden zijn ze heel relaxt. Ik heb ze ook nooit betrapt op het snoepen van andere visjes.
Machtig mooie vissen dus :D
Hier nog een leuke link: http://animal-world.com/encyclo/fresh/cichlid/PearlCichlid.php
 
Daar blijft niet veel van over :). Als die geo's gaan paren gaan ze de bak verbouwen en wel van achter naar voor dus al je zand wat achter ligt, ligt dan tegen de voorruit ;).
Dan maken ze een territorium van ong. 150 cm lengte waar geen vis zich mag ophouden. Ook de zalmpjes niet. Ze krijgen heeeeel veeeeel jonkies die je moet selecteren want anders kun je ze niet kwijt. Er blijven er veel over want het zijn goede ouders. Als je dus twee koppels krijgt wordt het misschien krap in de bak voor je andere vissen. Voor de rest zijn het best rustige vissen en als ze niet broeden zijn ze heel relaxt. Ik heb ze ook nooit betrapt op het snoepen van andere visjes.
Machtig mooie vissen dus :D
Hier nog een leuke link: http://animal-world.com/encyclo/fresh/cichlid/PearlCichlid.php

Dank je voor deze extra info. De link had ik zelf ook al gevonden.

Om maar gelijk een leermomentje in te bouwen. DIt is dus een van de robustere Geo's? Maar even afwachten wat het gaat brengen... En hopen dat ik de jongen in toom kan houden, zoog jij ze af met een slang of ving jij ze uit met een net. Of kom je gewoon niet in de buurt als ze hun jongen bewaken??
Maar deze Geo is dus een dier wat je in een koppeltje moet houden en niet zoals andere Geo's in een groep.

(Ik ben een keer door een kleine Tanganyika aangevallen, had ik niet verwacht en was best een "schrik-momentje")
 
Het is maar de vraag of ze nog lang onder de noemer geo blijven vallen ;) Voor mij staan ze helemaal los van de andere geo's. In eerste instantie heb ik de jonkies groot laten worden en ze toen naar aquabeek gebracht. Die zal ze hebben proberen te verkopen en anders zal het wel visvoer zijn geworden. Verdedigen doen ze ook maar ja wie het baasje bijt die...... nee grapje. Ik heb ze alleen als koppel gehouden en dus geen ervaring hoe ze het doen als groep.
 
Het is maar de vraag of ze nog lang onder de noemer geo blijven vallen ;) Voor mij staan ze helemaal los van de andere geo's. In eerste instantie heb ik de jonkies groot laten worden en ze toen naar aquabeek gebracht. Die zal ze hebben proberen te verkopen en anders zal het wel visvoer zijn geworden. Verdedigen doen ze ook maar ja wie het baasje bijt die...... nee grapje. Ik heb ze alleen als koppel gehouden en dus geen ervaring hoe ze het doen als groep.

Mooi, dan ga ik delen hoe de groep het doet.

Ik bracht mijn Malawi (o.a. Lethrinops) ook o.a. naar Aquabeek. Maar die kweekten niet als konijnen en brachten dus wel wat op. Het gaat dus om geboortebeperking. Ik hou de lichten dus aan :D.

Heb jij betrouwbare bronnen over de genus Geophagus? Stel dat deze mijn bak inderdaad afbreken, dan zoek ik toch een andere Geophagus soort.
 
Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt?
Ik heb ze geruild met iemand die ze bij "Tropisch schuurtje, op MP" vandaan had. Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze "toco", maar hij kweekt ze zelf had ik begrepen.
 
Het eerste nestje is een feit... wat een hoeveelheid



En met het "na"gespuis:



En nu er meer ruimte is zie ik ook mijn Corydora's en Brochis vaker:

 

Terug
Bovenaan