Gekocht guppen zwanger?


Cindyk

Active member
Lid geworden
5 mei 2015
Berichten
30
Hallo
Ik heb vorige week 4 vrouwtjes guppen gekocht en heb het idee dat ze vrijwel allemaal zwanger zijn... of geef ik ze gewoon teveel voer... er valt niets op de bodem qua voer en voer ze 1x per dag +-3 min..
 

Bijlagen

  • 20231208_170351.jpg
    20231208_170351.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 35
  • 20231208_170304.jpg
    20231208_170304.jpg
    959.6 KB · Weergaven: 32
  • 20231208_170339.jpg
    20231208_170339.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 32
  • 20231208_170345.jpg
    20231208_170345.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 33
Zo te zien komt er bij jou in de bak een worp, een geboorte, afgezien van het voer dat je erin werpt. ;):)

Je bent niet de enige waar dit gebeurt. Gebeurt bij de vissen al in grote groepen, zelfs voordat ze bij de LFS zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien komt er bij jou in de bak een worp, een geboorte, afgezien van het voer dat je erin werpt. ;):)

Je bent niet de enige waar dit gebeurt. Gebeurt bij de vissen al in grote groepen, zelfs voordat ze bij de LFS zijn.
Ah dat zou leuk zijn 😊 en zijn ze al ver zwanger nu dan ? Of duurt dat nog even?
Wat bedoeljemet LFS?
 
Ah dat zou leuk zijn 😊 en zijn ze al ver zwanger nu dan ? Of duurt dat nog even?
Ik geloof dat dat ze al ver gevorderd zijn maar anderen zoals bijvoorbeeld @stanovic hebben een nog betere kijk op de materie. @stanovic kweekt guppen en heeft een grote bron aan ervaring en verhalen uit andere oorden.
Wat bedoeljemet LFS?
Local Fish Store.
Met voldoende schuilmogelijkheden, drijfplanten kunnen Ukkie numero uno, Ukkie numero dos enzovoorts zich goed verstoppen.
 
Eens met @Friesian. Laat je ze gewoon in het aquarium bevallen? Met voldoende schuilplekjes overleven de sterksten.
Sommige mensen zetten de vrouwtjes in aparte bakjes, maar dat geeft veel stress. Voor het welzijn van je guppen zou ik dat niet doen.
 
Ik moet het toch even kwijt.
Noem me de zout op slakken-legger, maar vissen zijn niet zwanger en bevallen niet.
Dat doen zoogdieren alleen.

Je kunt wel zeggen dat ze dragen, en dus drachtig zijn, en jonkies werpen.

Deze gratis taalles werd u aangeboden door De Taalpurist.
 
Deze dragen jongen en ze kunnen sperma opslaan dus ze zijn vaak erg snel weer "zwanger".
 
Ik eet graag hom en kuit, word dat hier soms anders benoemd?
Ik blijf het toch wel dooreten.
Goed voor me cholestorol.
 
Ik moet het toch even kwijt.
Noem me de zout op slakken-legger, maar vissen zijn niet zwanger en bevallen niet.
Dat doen zoogdieren alleen.

Je kunt wel zeggen dat ze dragen, en dus drachtig zijn, en jonkies werpen.

Deze gratis taalles werd u aangeboden door De Taalpurist.

Maar het zijn levendbarenden dus zijn ze toch zwanger van een visje en bevallen ze daarvan ?

Eierleggers kunnen niet zwanger zijn denk ik dan ?
 
Ik vind het juist interessant worden in dit topic want over zwanger of drachtig gaat het uiteindelijk niet, wel voor om te verwachten gebaard kan worden.
Elk dik mens is ook niet zwanger.
Maar wat jongbroed verwachten is bij sommige dikke vrouwtjesvissen wel voor de hand liggend.
 
Maar het zijn levendbarenden dus zijn ze toch zwanger van een visje en bevallen ze daarvan ?

Eierleggers kunnen niet zwanger zijn denk ik dan ?
Exact.
Eierleggers kunnen niet zwanger zijn.
En het zijn ook geen eierleggers; het zijn levendbarenden.
Ze broeden de eieren als het ware uit in het lichaam waarna ze jonkies werpen.
Een heel ander proces dan wat zoogdieren doen.

Het is echt niet alleen een taalkundig dingetje.
Het is in essentie een ander biologisch proces.
Ze worden gevoed via het eitje waar ze in zitten.
Net als een vogeljonkie.
En niet via het voedsel dat de moeder eet die vervolgens het jong voedt via een placenta.

Vandaar dat een levendbarende vis niet zwanger is maar eieren draagt (en dus drachtig is) en levende jonkies baart (oud Nederlands voor bezorgen) en dus niet bevalt maar werpt.
 
Exact.
Eierleggers kunnen niet zwanger zijn.
En het zijn ook geen eierleggers; het zijn levendbarenden.
Ze broeden de eieren als het ware uit in het lichaam waarna ze jonkies werpen.
Een heel ander proces dan wat zoogdieren doen.
Is dat nu echt zo anders?

Een mens heeft ook eitjes die soms bevrucht raken en soms niet. Een bevrucht eitje wordt ook in het lichaam uitgebroed waarna het levend te wereld komt. En nee, die groeit niet in een schaal, maar is een vruchtzak niet een soort van zachte eierschaal ?
 
Ik raak de draad ook kwijt, maar volgens mij heb ik het in het OTT ook al uitgelegd.
(In het kort: ja. Het is wezenlijk anders.🙂)
Of was het nu hier...🤔
 
Bedankt voor jullie reacties! Grappig dat taal dingetje... ik link drachtig zijn aan paarden.. en dat gaat absoluut niet via eitjes maar gewoon via een placenta en baarmoeder... hoe verklaar je die term drachtig dan? En een paard "bevalt" namelijk wel gewoon😅 ik raak helemaal in de war.. haha maar ... even on topic! Ik kan dus kleintjes verwachten 😊 ik laat ze gewoon in de bak bevallen en zie wel wat er gebeurd. Had zo snel nog niet gerekend op kleintjes dus mijn plantjes zijn qua beschutting ook nog niet optimale grote etc. Apart zetten vind ik zielig.. begin ik niet aan..
 
Da's nou het gemene van den Nederlanschen Taal: verwarring.
Een paard draagt een veulen en is, omdat het een zoogdier is, daarmee zwanger én drachtig.
Een vis is geen zoogdier en dus slechts alleen drachtig.

Wat jouw kleintjes betreft:
Die zijn zo klein dat ze in een paar slierten waterpest ook al voldoende bescherming bieden.
En dat is zo gehaald bij de dierenwinkel.
 
. Bij een paard en een koe spreekt men wel degelijk over drachtig (oftewel zwanger) @Cindyk .

Ik zal het nog wat sterker vertellen. Bij mij thuis op de boerderij is het 2 x gebeurt in een week dat een koe een slag in de baarmoeder had. De laatste keer waren we, ik optijd voor het kalf. Dus speelde bij 2 koeien... Eerst nog nooit meegemaakt.
 
Ik wil hier wel op inhaken hoor. Als fervent en gepassioneerd liefhebber van levendbarende tandkarpers moet ik wel inhaken. Hier wordt iets niet goed uitgelegd. Ten eerste wat de levendbarende tandkarpers aangaan, die kan men in wee groepen verdelen. Dit betreffen de zogenaamde eierlevendbarende en de echte levendbarende tandkarpers. Eierelevendbarende tandkarpers zijn ovovivipaar. Echte levendbarende tandkarpers zijn vivipaar. Helaas treft men herhaaldelijk een foutive benaming bij sites die zogenaamd over levendbarende tandkarpers gaan. Daar wordt veelal bij eierlevendbarende tandkarpers de term vivipaar gebruikt. Dit terwijl ze nogmaals, niet vivipaar maar ovovivipaar zijn. Guppen behoren tot de eierlevendbarende tandkarpers.

Wat Guppenman bedoelt is dat bij eierlevendbarende tandkarpers zit binnen het eivlies reeds voeding om het embryo's te laten ontwikkelen tot het punt van het baren. Dus ze worden niet maternaal (via een placenta door het moederlijf gevoed. Het moederlichaam is enkel van nut als bescherming van de ontwikkelende jongen tot aan de geboorte. Men spreekt hierbij in het algemeen wel over zwanger zijn zolang een embryo zich in het moederlichaam ontwikkelt (maar nogmaals niet via een placenta voeding). Echte levendbarende tandkarpers hebben embryo's die via de placenta gevoed worden en dat vergelijkbaar is met die van zoogdieren. Ze worden ook met een navelstrengconstructie geboren wat wij de trophotaneniae noemen. Deze trophotaneniae worden na de geboorte geabsorbeerd of afgeworpen op de geboortedag zelf. En dan zullen ze pas zelfstandig naar eten op zoek gaan. Bij eierlevendbarende soorten worden ze geboren met een dooierzak die de eerste dag(en) wordt geabsorbeerd (het bevat namelijk ook nog voeding). Als het is geabsorbeerd zullen ze pas zelfstandig op zoek naar eten gaan. En nogmaals, bij dit soort vissen (ovovivipaar en vivipaar) spreken we nog altijd over een zwangerschap vanwege het gegeven dat de jongen zich in het moederlijf ontwikkelen. Het is enkel dat de interne voedingswijze verschilt. Spreekt men over drachtig, dan spreken we feitelijk over de draagtijd. Dat verschil wordt in vorige antwoorden verkeerd weergegeven. Maar het is al eeuwen lang zo dat drachtig een synoniem is geworden voor zwanger.

Dat wij bij eierlevendbarende tandkarpers niet over echte levendbarenden spreken heeft te maken met het feit dat als het vrouwtje zover is om te gaan werpen, dat het eivlies inwendig knapt en het jong eruit rolt. Wat voor het oog lijkt alsof ze levendbarend zijn. want men ziet enkel het jong eruit komen (met uitzondering van een niet goed ontwikkeld eitje). Bij echte levendbarende tandkarpers (zoals bijv. goodeïden en halfsnavelbekjes) is de geboorte te vergelijken met een zoogdier. Embryo's van echte levendbarende tandkarpers komen uit het ei in de eierstokfollikel. En van daaruit zullen zij hetzelfde procedé doorlopen als bij een zoogdier.

Vivipare vrouwen kunnen geen zaad opslaan zoals dat wel bij vele ovovivipare vrouwen het geval is. Dit betekent dat wil een vivipare vrouw weer zwanger raken, dat zij weer een nieuwe paring moet ondergaan,
 
Het anders plegen met de taal is hier in de bijlmermeer puur creatief
170266069901249350185.jpg
17026607478881739172829.jpg
17026611901241348064944.jpg
1702661244415679599665.jpg
17026614629931649070656.jpg
bronstig, rijp, tochtig, loops, hitsig.
Als een walvisvrouw echt heel blij is dan verzuip je😋
 

Terug
Bovenaan