Gek word ik ervan: Drukke vissen.


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
645
Ik heb sinds vandaag 10 Rasbora hengeli in een goed ingedraaid aquarium.
De enigste vissen, bakje is 60cm.

Heb ze sinds vanmorgen en ze zijn nog steeds erg druk.
Zwemmen druk aan de oppervlakte in/met de stroming heen en weer, ze zijn totaal niet rustig.
Op filmpjes op Youtube zie ik ze rustig in de bakken zwemmen, heerlijk relaxed.
Die van mij zijn zo druk,....vind er zo weinig aan eerlijk gezegd.

Worden ze nog rustig?
Of zijn het gewoon druktemakers?
Ik zou zo graag zien dat ze rustig door de bak heen zwemmen......

Mijn aquarium is goed beplant, daar ligt het niet aan.
Waterwaardes zijn prima, met druppels getest.
 
Heb ze zelf gehad en herken niet wat je zegt.

wellicht gewoon nog stressgedrag van de verhuizing.
 
Ok, bedankt :)
Fijn om te horen dat het nog bijtrekt.
 
Hoe is het met de visjes? Al wat rustiger?

Nee, helaas niet.
Misschien heb ik teveel oppervlaktestroming?
Heb wat diverse standen gebruikt van het filter, maar maakt geen verschil.
Wat ik wel merkte was dat ze bij amper stroming rustiger werden.
Maar dan is het wateroppervlak amper in beweging.
Is dat erg?
 
Heb je misschien toch een foto van je bak en de waterwaardes en temperatuur?
 
Vissen moeten wennen aan hun omgeving. Je kan nooit verwachten van vissen die bij een handelaar een uur of een paar uur eerder uitgeschept zijn, gelijk rustig gedrag vertonen in de bak bij de liefhebber. De gewenning duurt een paar dagen, zeker als het de eerste vis in de bak is kan dit wat langer duren.
 
Heb je misschien toch een foto van je bak en de waterwaardes en temperatuur?

Waterwaardes heb ik zo niet bij de hand.
Maar is gisteren nog met druppels getest.
Alles was/is in orde.
Temperatuur is 24 graden.
Foto moet ik even uitstellen, want het lukt niet met mijn mobiel.
 
Dit is gewoon stress. Heb gewoon een week geduld. ;)
Duurt zoiets zo lang?
Dat wist ik niet.
Dacht dat dat veel sneller ging :)
 
Vissen moeten wennen aan hun omgeving. Je kan nooit verwachten van vissen die bij een handelaar een uur of een paar uur eerder uitgeschept zijn, gelijk rustig gedrag vertonen in de bak bij de liefhebber. De gewenning duurt een paar dagen, zeker als het de eerste vis in de bak is kan dit wat langer duren.

Ok, duidelijk :)
Dan heb ik nog even geduld :)
 
De gewenning duurt een paar dagen, zeker als het de eerste vis in de bak is kan dit wat langer duren.

Ze blijven voorlopig de enigste vissen.
Er zitten Appelslakken in, Torenslakjes en Vuurgarnalen.
Misschien twee Platy's nog erbij ( vrouwtjes).
En heel misschien nog wat Cory's en/of Otocinclussen erbij.
Maar dat doe ik later pas.
Eerst de planten nog beter laten wortelen, want anders wroeten de cory's ze los.
En de Oto's pas als de bak nog rijper is dan nu.

Maar misschien komen er ook wel helemaal geen vissen extra erbij.
Daar ben ik nog niet over uit.
Hopelijk wennen de Rasbora hengeli snel.
 
Bij mij heeft het ook een week, misschien zelfs enkele dagen langer geduurd eer mijn Espei's rustiger werden. Toen zwommen ze dikwijls zenuwachtig op en neer in 1 hoekje van het aquarium.
 
Bij mij heeft het ook een week, misschien zelfs enkele dagen langer geduurd eer mijn Espei's rustiger werden. Toen zwommen ze dikwijls zenuwachtig op en neer in 1 hoekje van het aquarium.

Doen ze bij mij nu nog steeds.
Maar goed...ze zitten er nu pas net een dag in.
 
Ja mijn espei's hebben ook minstens een week heel druk rondgezwommen. En toen ik laatst m'n bak overhoop moest halen waren ze weer minstens een week van de leg ;)
 
Ja mijn espei's hebben ook minstens een week heel druk rondgezwommen. En toen ik laatst m'n bak overhoop moest halen waren ze weer minstens een week van de leg ;)


Deze heb ik ook en na het overzetten zijn ze vaak wat onrustig maar ja dat lijkt me wel logisch dus zoals al is gezegd kun je het beste wat geduld hebben.
 
Ja mijn espei's hebben ook minstens een week heel druk rondgezwommen. En toen ik laatst m'n bak overhoop moest halen waren ze weer minstens een week van de leg ;)

Dan hoop ik dat die van mij geen last hebben van de waterwissel elke week.
Dan is het misschien elke week weer stress?
 
Ik ververs in beide bakken wekelijks de helft en dat heeft eigenlijk geen invloed.
 
Ik heb sinds vandaag 10 Rasbora hengeli in een goed ingedraaid aquarium.
De enigste vissen, bakje is 60cm.

Heb ze sinds vanmorgen en ze zijn nog steeds erg druk.
Waarschijnlijk slecht overgezet. Heb je ze wel eerst geacclimatiseerd op temperatuur en waterwaarden?
Geef het hoe dan ook maar een paar weken. Het zijn levende dieren, laat ze even wennen.
 
Waarschijnlijk slecht overgezet. Heb je ze wel eerst geacclimatiseerd op temperatuur en waterwaarden?
Geef het hoe dan ook maar een paar weken. Het zijn levende dieren, laat ze even wennen.

Heb ze laten wennen aan de watertemperatuur.
Daarna met een schepnetje overgezet.
 
Heb ze laten wennen aan de watertemperatuur.
Velen denken dat dat voldoende is, maar zeker zo belangrijk is het laten wennen aan de andere samenstelling (zuurgraad) van het water.
 
Dan hoop ik dat die van mij geen last hebben van de waterwissel elke week.
Dan is het misschien elke week weer stress?

Als ik alleen een kleine waterwissel doe zijn ze misschien even onrustig maar keert de kalmte meestal dezelfde dag ook weer terug. Overigens vind ik het soms lastig te zeggen in hoeverre het stress is en in hoeverre het een soort speelsheid is... m'n visjes vinden het ook leuk om zo hard mogelijk tegen de uitstroom van m'n filter in te zwemmen... komt op het oog ook wat onrustig over maar is misschien niet perse stressgedrag... meer een soort natuurlijke aandrang het geluk stroomopwaarts te zoeken ;)
 

Terug
Bovenaan