Geen restwater osmose door meerder apparaten!


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Om al het water optimaal te gebruiken vroeg ik mij eigenlijk af of het mogelijk is om je restwater van je osmose apparaat te (rode slang) aan te sluiten op een andere osmose apparaat om vervolgens hetzelfde proces uit te laten voeren en net zolang tot dat je geen/weinig restwater hebt.
 
Ja dat is mogelijk, je hebt enkel een pomp en buffer nodig voor het vuile water uit de eerste set
 
Het moet zeker mogelijk zijn. Er zijn zelfs apparaten te koop die claimen 1:1 restwater te hebben.
Deze hebben ook meerdere membranen achter elkaar.

Hoe je ze in serie moet zetten weet ik niet precies. Je moet wel de flow restrictor vervangen.
Deze moet je weghalen na het 1e membraan. En een andere restrictor na het 2e membraan zetten.

Maar welke waarde deze moet hebben. Echt geen idee.
 
Aquatop in Wurselen Aken verkopen osmose apparaten die 1 op 1 werken. Maar meer informatie heb ik niet haha
 
De membranen monteer je gewoon in serie. Het afvalwater van de eerste is de aanvoer van de 2de membraan. De doorstroom begrenzer monteer je in de afvoer van het laatste membraan. Zo heb ik 2 100 GPD Filmtec membranen in serie staat met een doorstroombegrezer voor een 100 GPD membraan. Ik overweeg nog om er een 3de membraan achter te zetten. Het is wel noodzakelijk om een boosterpomp te gebruiken om een voldoende hoge waterdruk te krijgen. Bulkteefsupply heeft hierover meedere video’s op YouTube gezet. Je TDS wordt een fractie hoger dan met één membraan. Als je echter gebruik maakt van DI en SI hars merk je hier niets van. Zomers haal ik nagenoeg 1:1, op een winterdag zal dit rond de 1:1,5 liggen.
 
gast07 zijn plan kan ook ja :p
In principe heb je enkel de membranen maar nodig...

Op me werk recirculeren we het water om het voor ons efficiënter te maken.
Maar wij gebruiken het afval water voor duurzaamheid testen van onze machines (gaan tot 24dh dacht ik)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou dit is een verhaal waar ik geen touw aan vast kan knopen en ik gooi dan wel wat afvalwater weg:sorry:
Het is denk ik wel zo hoe meer osmose water je nodig hebt hoe belangrijker dit wordt.
Heb je 10 liter nodig of 300.
Bij 100 liter of meer per week zou ik ook gaan voor een betere/duurdere oplossing.
 
Meer als 100 liter welke oplossing heb je eventueel. Ik kan via een relatie aan glazenwaser osmo water komen, alleen het probleem is dat het water wel naar boven de badkamer moet.
Nu zou ik dat eventueel wel met een eheim 1260 opvoerpomp wel lukken maar het is wel een gedoe

Daar moet ik het beluchten en verwarmen!
 
Inderdaad
Leidingwater water is in NL heel goedkoop dus voor je zo'n duurder apparaat eruit hebt ben je wel even verder.
 
Ben steeds blijer met mijn over kool gefilterd regenwater.....!!;);)

Mijn regenton staat buiten. En er ligt een behoorlijke plak ijs op.
Aangezien ik geen arctische garnalen kweek, zou ik dus nu geen water kunnen verversen.

En in de zomer staat mijn regenton een kleine 1400 liter zeker een aantal maanden kurkdroog.
Dus ook dan maar geen water verversen?

Daarom heb ik voor osmose gekozen. Een contstante aanvoer van kwalitatief hoogwaardig zacht water. Geheel aan te passen naar wens.
 
Snap ik niet zo goed hoor....Heb pas 2 x in meer dan 20 jaar meegemaakt dat ik niet tijdig over voldoende regenwater kon beschikken. Voeg daarbij dat ik de ton DROOG houd tot ongeveer 14 dagen voor waterwissel ( ivm algvorming) dan vind ik dat best te overzien. Wellciht komt het ook omdat ik maar 1 x per maand 40-50% water wissel. Dat staat gelijk aan 140 liter Overigens tot volle tevredenheid van de levende have.
 
Ik heb ook een 1000L vat voor regenwater, waaruit ik wekelijks 100L ververswater haal.
In de zomer moet ik echt gaan rantsoeneren, want dan komt het vat snel droog te staan.

Om die reden overweeg ik ook een osmosetoestel aan te schaffen.
Met 100L per week (in de zomer) moet dat best een efficiënt toestel zijn.
 

Terug
Bovenaan