Gedroogde bladeren van huiskamerplanten


B

Bobbysh

Guest
Nu zit ik met de vraag of ik deze bladeren ook kan gebruiken in een aquarium.
Dan bedoel ik bijvoorbeeld tropische planten zoals de bananenplant, areca palm enz. Gesnoeide bladeren van je huiskamerplant hergebruiken in een aquarium zou mooi zijn toch.

Lijkt me dat deze in de tropen toch ook genoeg in de rivieren enz belanden.
Kan het testen in een bakje wat het doet.

Of is dit een heel slecht idee? Ik vind het zelf mooi om verschillende bladeren te gebruiken en ben nogal planten verslaafd dus op zo een manier zou ik aan mooie bladeren kunnen komen als het niet giftig is.

Ik hoor graag wat jullie er van denken
 
Heel veel verstand heb ik daar niet van, maar er zijn genoeg giftige soorten.
In de tropen vallen ze ook in het water, alleen zijn die meren ''iets'' groter dan een aquarium
 
Nu zit ik met de vraag of ik deze bladeren ook kan gebruiken in een aquarium.
Dan bedoel ik bijvoorbeeld tropische planten zoals de bananenplant, areca palm enz. Gesnoeide bladeren van je huiskamerplant hergebruiken in een aquarium zou mooi zijn toch.

Lijkt me dat deze in de tropen toch ook genoeg in de rivieren enz belanden.
Kan het testen in een bakje wat het doet.

Of is dit een heel slecht idee? Ik vind het zelf mooi om verschillende bladeren te gebruiken en ben nogal planten verslaafd dus op zo een manier zou ik aan mooie bladeren kunnen komen als het niet giftig is.

Ik hoor graag wat jullie er van denken


Ben jij planten verrslaafd? Ik ok.
DSC_0004.JPG
DSC_0005.JPG


Grote avocadoplant. en een bananenplant.
 
Heb er nog meer, ook Mango, s.
Gisteren weer 4 gekocht, boor vlees , EN de pitten.
 
Heel veel verstand heb ik daar niet van, maar er zijn genoeg giftige soorten.
In de tropen vallen ze ook in het water, alleen zijn die meren ''iets'' groter dan een aquarium

Dat is zeker waar.

Op onlineaquariumspullen hebben ze ook bladeren van een bananenplant bijvoorbeeld maar nu weet ik niet welke soort dat precies is en of die bladeren van mijn plant net zo zijn.

Ik heb ook diezelfde plant als welke Bertus laat zien.
 
Heb er nog meer, ook Mango, s.
Gisteren weer 4 gekocht, boor vlees , EN de pitten.

Leuk, de bananenplant heb ik ook en de avocadoboom ben ik nu ook aan het proberen te 'maken' vanuit een pit.
 
Nu zit ik met de vraag of ik deze bladeren ook kan gebruiken in een aquarium.
Dan bedoel ik bijvoorbeeld tropische planten zoals de bananenplant, areca palm enz. Gesnoeide bladeren van je huiskamerplant hergebruiken in een aquarium zou mooi zijn toch.

Lijkt me dat deze in de tropen toch ook genoeg in de rivieren enz belanden.
Kan het testen in een bakje wat het doet.

Of is dit een heel slecht idee? Ik vind het zelf mooi om verschillende bladeren te gebruiken en ben nogal planten verslaafd dus op zo een manier zou ik aan mooie bladeren kunnen komen als het niet giftig is.

Ik hoor graag wat jullie er van denken
Wat Patrix schrijf is inderdaad iets wat een groot verschil maakt. En ook de mate van verversing denk aan rivieren waar constant vers water door heen loopt.

Welke bladeren je wel een niet kan gebruiken is lastig te beantwoorden ik heb namelijk nog geen methode gevonden waar mee je dat kan bepalen en is volgens mij vooral een kwestie van ervaring die diverse mensen hebben.

Een site waar veel bladeren te koop zijn is https://tanninaquatics.com.
Je zou mogen verwachten dat wat ze verkopen veilig is maar ja hoe bepalen ze dat?
 
Wat ik recent in dit forum heb gelezen, is dat zelfgeoogste bladeren van eiken, brandnetel, framboos, walnoot, wegebre en dergelijke te gebruiken zijn; eerst wel kort blancheren. Gebruik gerust de zoekfunctie.

Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
 
Blancheren?
Beetje afspoelen meer doe ik er niet mee
 
Hup, gedroogd erin, alleen afspoelen.
 
Er werd vooral geblancheerd om de ziekteverwekkers te doden. Kennelijk lukt het ook om proper te oogsten...
 
Ja gewoon bladeren van de bomen halen, even afspoelen voor de insecten en dan wat laten drogen.
Om even terug on-topic te gaan, ik denk dat je wel de meeste palmen en bananenbladeren kunt gebruiken hoor, meestal als je ze goed laat drogen, zodat er geen sappen meer in zitten moet dit wel lukken.
Als je een nieuwe soort toevoegd in het aquarium moet je gewoon wat kijken naar het gedrag van de vissen, en zien of er niks raars gebeurt, hier overigens nog niet ondervonden, en ik heb al behoorlijk wat bladsoort in de bak gegooid.
 
Koop een netje mango,s . kweek de pitten op. tot plant.

Dan heb je voor een jaar genoeg. De onderste , laten los, zodat boven door groeit. Hier is hij nog klein.

DSC_0001.JPG
 
kunnen avocado bladeren in de bak dan?

ik heb hier een 4m hoge avocado boom, zou ik die bladeren in bijv de garnalen bak kunnen doen? Om de ph te verhogen?
 
Niet om ph te veranderen. wel voor garnalen.
Hoe kom jij aan een 4 m hoge avocadoboom?
OOk gekweekt?
 
Ervaring met gedroogde plantenbladeren toevoegen heb ik niet,wel al even geleden de wortels van de gatenplant in de bak gehangen,het verhaal was dat de luchtwortels een reinigende werking zouden hebben voor wat betreft het aquariumwater.En de gatenplant zou er beter van groeien.

Ik heb op internet wel een andere variant gevonden wat wel een beetje past bij dit topic,enwel sinasappelschillen in het aquarium leggen voor een periode van maximaal 24 uur.Dit zou o.a..Helpen om niet meer etende Discusvissen weer op gang te helpen.Er zijn zelfs U-tube filmpje's die dit onderwerp wat verduidelijken,typisch Amerikaans natuurlijk maar wie weet heeft het wel iets toe te voegen.

Heb het zelf nog niet toegepast omdat ik nog niet alles gelezen heb en er nog niet erg veel positiefs in zie,maar wie weet zit er wel een stofje in de schil wat een verschil kan maken.

Voor de geintereseerden Google maar eens op orange peel in fishtank.
 
Omtrent enkel schil van voedsel, bij reguliere landbouw wordt er pesticide gebruikt, welke vaak in de schil gaat zitten. Welke mogelijk zo in het aquarium terecht kan komen...
 
Bij jullie misschien, hier toch niet ,hoor.

Maar om nou allemaal rommel de bak te gooien, gaat mij wat te ver.
 

Terug
Bovenaan