Gedrag mollys dalmatiers


Kevin79

Member
Lid geworden
7 december 2021
Berichten
7
Leeftijd
45
Hallo.
Ik ben hier nieuw en ook volledig nieuw in de vis en aquarium wereld...
Heb de 70l superfish aangeschaft.
Laten indraaien met plantjes(5stuks plus 2 mosballen).
Nu heb ik uiteindelijk de eerste vissen er in gezet. 4 dalmatiers mollys.(1 man en drie vrouwtjes)
Nu vind ik twee vrouwtjes nogal agressief naar de rest toe.
Ze zitten er nu nog maar 9uurtjes in kan dat het probleem zijn? Territoriaal gedrag?
Betert dit?
Alvast bedankt
 
Je hebt maar heel weinig dingen in de bak die het zicht breken. Een stuk hout, hoge planten, dat soort dingen helpt. De dieren kunnen nu nergens zitten waar ze elkaar niet kunnen zien, dus zullen inderdaad achter elkaar aan zitten.
 
Het is een startende bak dus de planten moeten nog groeien.
Mss inderdaad een stuk hout aan toevoegen🤔
Maar kan dat gedrag kwaad?
 
Als het te lang door gaat dan kan het wel kwaad ja, dan zouden ze uitgeput kunnen raken.
Inderdaad een mooi stuk hout uitzoeken, en misschien je planten wat meer gespreid plaatsen, dat er wat verstop plaatsen ontstaan.
Je hebt alles redelijk op een kluitje staan, als het wat verder uit elkaar staat kan het mooi dicht groeien.
 
Ok ik ga dat proberen.
Alvast bedankt voor de tips👍
 
Zover ik weet worden die rond de 10cm en ik denk dat je bakje ook beperkt is qua ruimte en al helemaal nu deze nog vrij kaal is.
 
Bakje is 60cm dus dat zou net moeten kunnen toch?
Ik ga vandaag alvast op zoek naar wat meer beschutting. 😉
 
@bderooij ik heb een stuk hout gevonden.
Best helemaal afspoelen met warm water?
Verandert dat de waterwaarden niet als ik het er in zet?
 
@bderooij ik heb een stuk hout gevonden.
Best helemaal afspoelen met warm water?
Verandert dat de waterwaarden niet als ik het er in zet?
Gewoon goed afspoelen ja, als het kan is het zelfs beter om hem een tijdje in een bak water te zetten en iedere dag het water even te verversen.
Je haalt dan de ergste verkleuring er alvast af en het hout neemt alvast wat water op zodat het minder zal drijven.

Je water kan misschien ietsje zuurder worden, maar dat is niet zo heel erg. Het is ook niet heel veel, omdat je gewoon kraanwater gebruikt.
 
@bderooij bedankt voor de tip. Hout ligt er in nu.
Visjes zijn zichtbaar vrolijker.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211212-162017_Gallery.jpg
    Screenshot_20211212-162017_Gallery.jpg
    373.2 KB · Weergaven: 95
Dat is wat dominantie gedrag. Wat weinig kwaad kan

Je bak is wel wat te klein voor deze soort, die ook nog hard alkalisch water wenst en het liefst een zouttoevoeging, ook zitten ze graag wat warm 25/26 graden. Verder is je bodem nogal grof waardoor veel vuil de bodem intrekt. Wat bodemrot kan veroorzaken. Op zand bv blijft vuil liggen wat je makkelijk kunt verwijderen.

Verder rmoet je er rekening mee houden dat deze soort vooral plantaardig voedsel wenst. Bv een Guppy voeder en algentabletten. De standaard visvoeders voldoen niet voor dit soort,

Succes!
 

Terug
Bovenaan