Gedrag discus tijden ontworm kuur dactycid


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Ik ben mijn discussen aan het ontwormen met cerpofor dactycid van Colombo.

Het viel me op dat er een paar 'spuug' bewegingen maakten en zo af en toe wat schuurden.
Ook viel me op dat er eentje goede en slechte dagen had. De ene dag mooi op kleur en de andere dag zielig, schuin hangend en donker van kleur ergens in de bak rondhing. At wel altijd maar vermagerde toch langzaam wat.

Maar, nu naar de vraag/vragen.
1.Hoe is het gedrag van de vissen tijdens deze kuur? Bij mij zijn ze allemaal wat donkerder van kleur en de eetlust is een stuk minder dan ik gewend ben.

2. Deze kuur hoor je te herhalen, echter zou ik niet weten wanneer precies. Op de bijsluiter staat na 2 weken, bij anderen hoor ik dat het aan de temperatuur ligt, sommigen zeggen al na 5/6 dagen, de ander na 10. Ik weet het niet meer..

3. Vanaf wanneer kan ik weer volle bak gaan water verversen? Is dit tussen de 2 kuren in, of erna pas?

Graag hoor ik van jullie wat jullie ervaringen etc. zijn :)
 
Jammer dat ik je niet kan helpen. Ben wel erg benieuwd naar de reacties! Succes ermee.
 
1. Medicatie is en blijft zooi. De vissen zullen hier bijna altijd op reageren en het niet naar hun zin hebben als ze in de medicatie zitten. Zeker als er inderdaad sprake is van wormen, en deze gaan dood, dan zal dat niet echt lekker zijn, persoonlijke interpretatie.

Dus het gedrag wat je omschrijft, klinkt volkomen logisch en niet gek. Ik zelf voer nooit als ik kuur, dus mbt eetlust durf ik niets te zeggen.

Wat ik mij wel afvraag, is je kuurt op wormen. Maar weet je of ze wormen hebben? Het spugen en schuren kan duiden op kieuwworm. Heb je ontlasting en een afstrijkje van de huid rond de kieuwen onderzocht, en kuur je dus doelgericht, of kiep je er maar wat medicatie in?

2. Handleiding lijkt mij vrij duidelijk......

Dosering​

30 sec schudden voor gebruik! 1 ml per 5 liter aquariumwater. De benodigde hoeveelheid in de bijgeleverde maatbeker afpassen en over het aquarium verspreiden. Het water m.b.v. een luchtpomp goed beluchten. Voor gebruik 25% van het water verversen, en na 48 uur wederom 25% verversen. Het verdient aanbeveling de kuur na 14 dagen te herhalen.

Niet over kool of zeoliet filteren; UV-lampen en ozonapparaten tot 48 uur na de laatste toediening uitgeschakeld houden. Gedurende de behandeling geen water verversen tenzij een slechte waterkwaliteit hiertoe verplicht; in dat geval 1 ml per 5 ltr toegevoegd leidingwater nadoseren.

Het aquariumfilter dient gewoon aan te blijven gedurende de behandeling. Eén week na de laatste toevoeging kunt u de wekelijkse waterverversingen hervatten (wij adviseren 10-20%).

3. Uiteraard tussen de kuren, dat is geen enkel probleem. Ik doe vaak een 90% verversing voor ik kuur en na de kuur een (als het kan) 99% verversing.

Heb je een goede beluchting op de bak staan, nu tijdens de kuur? En waarom Dactiyid?
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Bij andere dieren dan discussen (honden, katten, mensen,...) is het een bekend feit dat ze van de afstervende parasieten even flink meer last kunnen hebben: de parasieten verzetten zich en bewegen zich tijdens het sterven heftiger en na hun dood is hun breekt hun beschermingslaag tegen de afweer van de gastheer af, waardoor de afweer van de gastheer op gang komt. Bovendien is een levende worm soepel en voegt zich naar de ruimte, een dode worm is hard en stijf.
Dit alles kan (tijdelijk) verhoogd ongemak geven bij het dier waar het om begonnen is. Hoewel sneu voor het dier is het een goed teken dat middel effect heeft.
 
@sschot

Ik ben aan het kuren omdat ik er sinds pas 6 best wel heel jonge vissen bij heb, en mij is verteld dat die best wel snel last hebben van wormen. En met het gedrag wat ze vertoonden lijkt het er heel erg op dat ze inderdaad wormen hadden. Vandaar dat ik ze nu dit kuurtje heb gegeven.

Vanmiddag 80% waterwissel gedaan en ze beginnen direct al weer langzamerhand te eten. Ik herhaal de kuur over 2 weken gewoon nog een keer en dan hoop ik dat ze weer topfit zijn.
 
@sschot
Dankje, ik ben heel toevallig sinds gisteren een beetje aan het kijken qua microscopen :)
Heb je nog iets waar ik op moet letten bij zo'n microscoop?
 
Keuze qua onder of boven of onder en boven verlichting is iets wat ik prettig vind, maar verder niet echt specifieke dingen wat mij betreft. Het gaat erom dat je een beeld kan krijgen en weet wat er aan de hand is

Heb zelf een Bresser, maar vraag mij even niet welk model zo. Een variant waar je een digitale kijker op hebt, dan wel met je telefoon kan kijken, is denk ik wel heel relaxed. Door zo;n gaatje turen blijft wel een dingetje.......

Succes
 

Terug
Bovenaan