Gedrag corydora's


Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
86
Leeftijd
20
Hi!

Geen idee of dit de juiste bestemming is om het te plaatsen, maar ik had een vraag over mijn corydora's. Ik had namelijk twee corydora's gekocht vorige week. Ik kwam er achter dat dit te weinig is, dus heb de groep uitgebreid naar vier gezien er al wel een mooi aantal vissen in de bak zitten en ik anders de regel van 0,5 cm per liter water zou breken. Echter zitten ze vaak in een hoekje op de grond niks te doen. Soms graaien ze wel over de bodem, maar voor de rest doen ze vrij weinig. Ze liggen wel vaak bij elkaar. Is er een reden voor dit gedrag?
 
Die bezettingsregel is niet heilig hoor. :) Zeker als je een wat grotere bak hebt, is een paar vissen extra niet erg. Als er maar voldoende filtratie en onderhoud is.

Kun je misschien een videootje maken van de bak en van de cory's? Dan kan iemand als @Nicolientje-W je wel vertellen of dat er goed uitziet. (y)
 
Ja daar is een reden voor: de groep is te klein.
Overigens is die 0,5 cm/L ook kul en ooit door een nobody geroepen en iedereen is dat na gaan roeptoeteren maar is dus nergens op gebaseerd, belangrijkste waar je naar moet kijken is je filtering en verversingsschema of dat strookt met de bezetting waardoor alles in balans blijft
 
Ja daar is een reden voor: de groep is te klein.
Overigens is die 0,5 cm/L ook kul en ooit door een nobody geroepen en iedereen is dat na gaan roeptoeteren maar is dus nergens op gebaseerd, belangrijkste waar je naar moet kijken is je filtering en verversingsschema of dat strookt met de bezetting waardoor alles in balans blijft
Het is niet echt een super grote bak, maar 70 liter en er zitten al 14 andere nano visjes in. Ik dacht dat 4 wel genoeg zou zijn?
 
Hier:
 

Bijlagen

  • 20210327_151045.jpg
    20210327_151045.jpg
    262.5 KB · Weergaven: 128
Wat in elk geval helpt voor hun gedrag is om weinig licht in je bak te hebben. Het zijn eigenlijk schemer-/nachtdieren. :) En veel standaardbakken (zoals bijv de reeks van Juwel Rio) zijn uitgerust met veel te sterke verlichting. Dan kun je het best met drijfplanten en ornamenten schaduwgebieden creëren.
 
Wat in elk geval helpt voor hun gedrag is om weinig licht in je bak te hebben. Het zijn eigenlijk schemer-/nachtdieren. :) En veel bakken (zoals bijv de reeks vanJuwel Rio) zijn standaard uitgerust met veel te sterke verlichting. Dan helpt het om drijfplanten e.d. te gebruiken.
Ah oké, ga ik doen. Moet ik meer corydora's halen? Ik ben gisteren al twee nieuwe wezen halen, maar ik vind het een beetje krom als ze alleen maar in de hoek liggen. Anders ziet het er ook best druk uit.
 
Welke soort corydoras is het, en kun je een overzicht geven van alle vissen? :)

Edit: lijkt op de foto te gaan om paleatus..?
 
Laatst bewerkt:
Welke soort corydoras is het, en kun je een overzicht geven van alle vissen? :)

Edit: lijkt op de foto te gaan om paleatus..?
Is een paleatus, klopt. Huidige vissen:

Neon tetra: 7 stuks
Algeneter: 1 stuk
Corydora Paleatus: 4 stuks
7 oranje nano visjes (weet de naam niet): 7 stuks
 
Het is niet echt een super grote bak, maar 70 liter en er zitten al 14 andere nano visjes in. Ik dacht dat 4 wel genoeg zou zijn?
Zoals ik al zei: alles staat of valt met goede filtering en onderhoud, dus mijn vraag is dan ook: watvoor filter heb je erin hangen?

En wat Gino ookal zegt: je bak is veel te licht dus drijfplanten zou ook al enorm helpen
 
Zoals ik
al zei: alles staat of valt met goede filtering en onderhoud, dus mijn vraag is dan ook: watvoor filter heb je erin hangen?

En wat Gino ookal zegt: je bak is veel te licht dus drijfplanten zou ook al enorm helpen
Bioflow One die bij de Primo 70 is meegeleverd.
 
Bioflow One die bij de Primo 70 is meegeleverd.
Oke, ja dat is een prutsfilter wat niks voorstelt en je bak absoluut niet in balans kan houden ( ga je nog wel achter komen)

Voor wat het waard is : investeer in een extern filter (eheim 2224 bijv.) daar ga je jaren plezier van hebben en houdt je bak met gemak in balans
 
Oke, ja dat is een prutsfilter wat niks voorstelt en je bak absoluut niet in balans kan houden ( ga je nog wel achter komen)

Voor wat het waard is : investeer in een extern filter (eheim 2224 bijv.) daar ga je jaren plezier van hebben en houdt je bak met gemak in balans
O, ik heb nog nooit gewerkt met een extern filter. Heb inmiddels al honderden euro's moeten investeren, ik ga daarom ook niet nog eens een filter aanschaffen van 117,-. Mocht je suggesties hebben voor een betere en betaalbare hoor ik 't graag.
 

Terug
Bovenaan