Gedrag Apistogramma Cacatoides


R

RvanWijk

Guest
Hey!

Momenteel heb ik een maandje een 50 liter bak met een paartje Cacatoides staan (yes ik weet het eigenlijk is die wat te klein voor ze maar ik nam de gok om even te kijken hoe het zou gaan).

Bij het begin was het paartje vrij schuw naar elkaar toe maar wel actief door de bak. De tetra'tjes en de cory's lieten ze lekker met rust en ze deden het allemaal prima. De vrouw was wat licht van kleur en de man was perfect op kleur.

Nu merk ik sinds 2 weken flink wat paringsgedrag, ze lijken elkaar te hebben gevonden maar het vrouwtje sloeg nog niet echt aan (ook niet qua kleur). Haar gedrag overigens verder was meer dan prima.

Nu ben ik vorige week naar Berlijn geweest voor 3 dagen en heeft het bakje het even zonder licht moeten doen. Gevoerd werd er wel. Toen ik terug kwam was het vrouwtje haast lijk wit. Alle kleur was zo'n beetje weg waar de man nog normaal was. Ik schrok me dood maar had het idee dat het wellicht door het licht kwam. Die dagen daarna waren vrij bijzonder. Het koppeltje vertoonde nog meer paringsgedrag en het vrouwtje leek het te accepteren. Haar vinnen en buik werden geel en er kwam een gitzwarte streep te voorschijn. Heel bijzonder om te zien overigens! Zo sterk is ze nog nooit geweest op kleur.

Nu is de andere kant van deze ontwikkeling wel dat ze vrij weinig eet. Waar ze eerst als eerste at zit ze nu met al haar andere vrienden:)P) met smart te wachten op het eten maar zodra ik het erin gooi (granulaat) zit ze te aarzelen en denkt ze naja het zal wel. Ze is verder niet mager, zwemt vaak met het mannetje mee die haar niet schrikbarend veel opjaagt en ze is verder goed actief.

Is dit normaal gedrag en eet ze vanzelf wel op een later moment of moet ik me lichtelijk zorgen gaan maken om iets?
 
Welke kleur heeft de ontlasting? Schuurt ze wel eens. Hoeveel nitraat zit er in je water? Hoe vaak ververs je?
 
Welke kleur heeft de ontlasting? Schuurt ze wel eens. Hoeveel nitraat zit er in je water? Hoe vaak ververs je?

Nee schuurt verder niet, hij is eigenlijk nog nooit in deze topvorm geweest (kleur). Ontlasting is soms wittig in een normale sliert. Verversen doe ik om de 2 weken ongeveer. Hij draait net 5 weekjes vandaar dat ik het wat vaker doe. Ze zwemt vaak met de man en reageert als ik sta te wachten met voer maar hapt niet erg veel. Lijken wel of ze aan holbroeden zijn momenteel. De man beschermd de kokosnoot en de vrouw zie ik momenteel een stuk minder (wellicht door het broeden)
 
Nee schuurt verder niet, hij is eigenlijk nog nooit in deze topvorm geweest (kleur). Ontlasting is soms wittig in een normale sliert. Verversen doe ik om de 2 weken ongeveer. Hij draait net 5 weekjes vandaar dat ik het wat vaker doe. Ze zwemt vaak met de man en reageert als ik sta te wachten met voer maar hapt niet erg veel. Lijken wel of ze aan holbroeden zijn momenteel. De man beschermd de kokosnoot en de vrouw zie ik momenteel een stuk minder (wellicht door het broeden)
Om de twee weken is ook niet bijzonder veel, je kunt beter wekelijks verversen, zeker als je het bakje niet zo lang draait.
 
Ben het er inderdaad mee eens dat wekelijks verschonen beter is, zeker bij (dwerg)cichliden! Dwergcichliden zijn erg gevoelig voor verontreiniging van het water.
Wat voor voer geef je ze? Geef je ze ook diepvries, bv. zwarte muggenlarven? Zou zeker dwergcichliden gevarieerd voeren. Op roge muggenlarven reageren dwergcichliden niet zo goed, dus die zou ik dan weer niet geven.
 
Ben het er inderdaad mee eens dat wekelijks verschonen beter is, zeker bij (dwerg)cichliden! Dwergcichliden zijn erg gevoelig voor verontreiniging van het water.
Wat voor voer geef je ze? Geef je ze ook diepvries, bv. zwarte muggenlarven? Zou zeker dwergcichliden gevarieerd voeren. Op roge muggenlarven reageren dwergcichliden niet zo goed, dus die zou ik dan weer niet geven.

Wacht even, je zegt dat de bak net 5 weken draait en dat je de cacatuoides een maand hebt? Dat zou betekenen dat je ze er na één week al in hebt gedaan?
 
Om de twee weken is ook niet bijzonder veel, je kunt beter wekelijks verversen, zeker als je het bakje niet zo lang draait.

Oke thanks voor de tip! Dat deed ik inderdaad de eerste weken dacht na 4 weken dat eens in de 2 weken wel voldoende zou zijn.

Ben het er inderdaad mee eens dat wekelijks verschonen beter is, zeker bij (dwerg)cichliden! Dwergcichliden zijn erg gevoelig voor verontreiniging van het water.
Wat voor voer geef je ze? Geef je ze ook diepvries, bv. zwarte muggenlarven? Zou zeker dwergcichliden gevarieerd voeren. Op roge muggenlarven reageren dwergcichliden niet zo goed, dus die zou ik dan weer niet geven.

Top ga ik doen! Ik geef ze momenteel granulaat gemixt met chiclidenmix. Moet even kijken hoe ze daar op gaat reageren. Doorgaans aten ze alles (ook de rode muggenlarven in de mix)

Wacht even, je zegt dat de bak net 5 weken draait en dat je de cacatuoides een maand hebt? Dat zou betekenen dat je ze er na één week al in hebt gedaan?

Klopt, vrij vroeg maar wel in de veronderstelling dat ik bak met met de juiste waardes heb laten indraaien op basis van de oude bak (overgegaan naar een andere vissoort, de bak verder is nagenoeg intact gebleven echter was er een grote schoonmaak) Ik had de eerste 2 dagen ook last van nitriet wat nu volledig geneutraliseerd is.


---

Overigens wel een update. Net met tikken kwamen ze beiden weer naar voren waar de ontlasting van het vrouwtje gewoon normaal kleurt. Ook gingen ze gelijk weer over in paringsgedrag. Ze at altijd wel het granulaat dus begin me daarover lichtelijk zorgen te maken. Kan uiteraard ook zijn dat ze het op een later moment eet als ik er niet meer ben of iets...
 
Ze zitten in een 50 liter. Dat is echt veel te klein. En ook nog Corydoras op de bodem. Oei.
 
Ze zitten in een 50 liter. Dat is echt veel te klein. En ook nog Corydoras op de bodem. Oei.

Discussie daarover is al eens eerder gevoerd ken mensen die het met succes hebben gedaan en uiteraard mensen die het niet aanraden, ik snap dat het niet ideaal is echter lijkt dat niet het hoofdprobleem van wat er gaande is..

vrouwtje heeft nu een sliert witte ontlasting hangen die niet snel lijkt weg te gaan.. morgen ga ik diepvriesvoer voeren. Eens kijken hoe ze daar op reageert. Begin me zorgen te maken dat ze een worm of dergelijke te pakken heeft.
 
Discussie daarover is al eens eerder gevoerd ken mensen die het met succes hebben gedaan en uiteraard mensen die het niet aanraden, ik snap dat het niet ideaal is echter lijkt dat niet het hoofdprobleem van wat er gaande is..
Je hebt een probleem, je Apistogramma vertoont raar gedrag. Dan lijkt mij stress door een ongeschikte bak en medebewoners wél een belangrijke factor.
 
dat witte ontlasting is geen worm dat betekent dat de er iets mis is met de vis, meestal stress. maar je neemt een vis om te proberen? terwijl je weet dat het eigenlijk te klein is? dat is nou niet bepaalt handig. het zijn bodem bewoners en dan in zo kleine bak samen met meerdere bodembewoners kan stress opleveren. heb je een overzicht foto van de bak? heb je schuilmogelijkheden in de vorm van halve kokosnoot of bloempotjes?
 
Het is zeker niet ideaal zoals je zegt. Heej maar los van een mogelijke discussie over de oorzaak van je probleem: dat gedrag en verkleuren van het vrouwtje is zeker mooi. Het gedrag van een mannetje in een grote begroeide bak is op zijn eigen manier ook prachtig, alleen daarom gun ik je al een grotere bak. ;)
 
Wat denk je zelf dat het hoofdprobleem is?

Als apistogramma's niet de neiging hadden om een territorium af te bakenen, dan had ik je gelijk gegeven dat 50 liter op zich niet zo erg is. Maar apistogramma's zijn nou eenmaal dwergcichliden die hun territorium soms heel fel verdedigen. Wanneer de bak te druk is of te klein, dan kunnen ze geen territorium claimen en kunnen ze stress krijgen.
Ook hun legsel verdedigen ze fel. Stress (andere vissen die hun legsel willen opeten) zorgt er voor dat ze sneller ziek worden. Hierdoor zijn ze vatbaarder voor o.a. wormen en allerlei andere vervelende ziektes.

Probeer echt stress te vermijden: kies bewoners die rustig zijn, het liefst een schooltje kleine visjes die niet zo de neiging hebben om te roven. Kies veel 'zichtbrekers' door grote planten neer te zetten, hout/takken, bladeren. Dan kunnen ze schuilen als het nodig is.
Zorg voor schoon water: elke week zeker minimaal 20% water verschonen. Wees hier consequent in. Vaker mag ook (want ze houden van schoon water). Het water waarmee je verschoont het liefst op dezelfde temperatuur als het water in je aquarium, zodat je zo min mogelijk schommelingen in temperatuur krijgt. En zorg er voor dat het water zoveel mogelijk dezelfde waterwaardes heeft.

Een lange sliert, moeilijk te achterhalen wat het precies is. Misschien heeft ze een mislukt legsel gehad? Daardoor kunnen ze ook veel stress van krijgen (en ook ruzie).

Voor nu: elke week het water verschonen. En misschien een apart onderkomen voor je cacatuoides aanschaffen? Maar dan wel goed laten indraaien.
 
Niet willen eten en witte ontlasting bij (dwerg)cichliden doet mij meteen denken aan flagelaten. Dit zit in elke bak maar slaat pas toe als de vis ergens door verzwakt is. In dit geval zou dat goed kunnen komen door stress. Dit kan zijn veroorzaakt door een te klein territorium, verkeerde medebewoners, onregelmatig dag/nacht ritme, onvoldoende water kwaliteit.
Ik zou niet meteen naar medicijnen willen grijpen omdat er andere manieren zijn om dit op te lossen. Dagelijks verversen met water op temperatuur verbeterd de waterkwaliteit, ongeschikte medebewoners er uit halen. Voer mengen met een beetje knoflook. Op deze manier zou ze snel beter moeten worden.
 
Ten eerste allen bedankt voor het meedenken!

Je hebt een probleem, je Apistogramma vertoont raar gedrag. Dan lijkt mij stress door een ongeschikte bak en medebewoners wél een belangrijke factor.

Eens! Ik ga het inderdaad even afwachten en wellicht de medebewoners eruit halen.

dat witte ontlasting is geen worm dat betekent dat de er iets mis is met de vis, meestal stress. maar je neemt een vis om te proberen? terwijl je weet dat het eigenlijk te klein is? dat is nou niet bepaalt handig. het zijn bodem bewoners en dan in zo kleine bak samen met meerdere bodembewoners kan stress opleveren. heb je een overzicht foto van de bak? heb je schuilmogelijkheden in de vorm van halve kokosnoot of bloempotjes?

Naja laat ik het zo zeggen het is niet puur proberen. Mijn vader heeft flink wat ervaring met Apistogramma's in 50liter + bakjes waar die ook flink wat succes mee heeft gehaald. Voor mij is het inderdaad een ervaring waar ik wel begeleid wordt haha. Maar voordat ik bij hem aan de bel ga trekken ben ik zelf zo avontuurlijk om het eerst zelf te gaan ontdekken. Momenteel geen foto to mijn beschikking ivm werk maar wellicht heb je een creatief denkvermogen (haha). Bak is opgesteld met een flink stuk kienhout waar flink wat schuilmogelijkheden al in zitten. Achterkant is bedekt met een Cambomba Aquatica, Vallisneria, een razorplant (ben even de naam kwijt), aan de linkerzijkant staat een javavaren. De linkerkant en achterkant zijn mooi bedekt. Aan de voorkant heb ik een gedeelte beplant met Monte Carlo en een middelhoge plant waar ik ook zo even de naam van kwijt ben (corny maar lijkt op een vetplant waar het blad wat dunner van is). Verder heb ik aan de linkerkant een kokosnoot met mos en aan de rechterkant vlakbij het filter een normale kokosnoot geplaatst (dit lijkt de favoriet overigens van het vrouwtje).

Het is zeker niet ideaal zoals je zegt. Heej maar los van een mogelijke discussie over de oorzaak van je probleem: dat gedrag en verkleuren van het vrouwtje is zeker mooi. Het gedrag van een mannetje in een grote begroeide bak is op zijn eigen manier ook prachtig, alleen daarom gun ik je al een grotere bak. ;)

Haha top, zie het niet als aanval he! Eens ik zit de afweging te maken om de medebewoners wellicht eruit te halen. Grotere bak is op het moment geen optie.

Wat denk je zelf dat het hoofdprobleem is?

Als apistogramma's niet de neiging hadden om een territorium af te bakenen, dan had ik je gelijk gegeven dat 50 liter op zich niet zo erg is. Maar apistogramma's zijn nou eenmaal dwergcichliden die hun territorium soms heel fel verdedigen. Wanneer de bak te druk is of te klein, dan kunnen ze geen territorium claimen en kunnen ze stress krijgen.
Ook hun legsel verdedigen ze fel. Stress (andere vissen die hun legsel willen opeten) zorgt er voor dat ze sneller ziek worden. Hierdoor zijn ze vatbaarder voor o.a. wormen en allerlei andere vervelende ziektes.

Probeer echt stress te vermijden: kies bewoners die rustig zijn, het liefst een schooltje kleine visjes die niet zo de neiging hebben om te roven. Kies veel 'zichtbrekers' door grote planten neer te zetten, hout/takken, bladeren. Dan kunnen ze schuilen als het nodig is.
Zorg voor schoon water: elke week zeker minimaal 20% water verschonen. Wees hier consequent in. Vaker mag ook (want ze houden van schoon water). Het water waarmee je verschoont het liefst op dezelfde temperatuur als het water in je aquarium, zodat je zo min mogelijk schommelingen in temperatuur krijgt. En zorg er voor dat het water zoveel mogelijk dezelfde waterwaardes heeft.

Een lange sliert, moeilijk te achterhalen wat het precies is. Misschien heeft ze een mislukt legsel gehad? Daardoor kunnen ze ook veel stress van krijgen (en ook ruzie).

Voor nu: elke week het water verschonen. En misschien een apart onderkomen voor je cacatuoides aanschaffen? Maar dan wel goed laten indraaien.

Eens! Zie hieronder voor de update wat denk ik goed aansluit op jou verhaal.

Niet willen eten en witte ontlasting bij (dwerg)cichliden doet mij meteen denken aan flagelaten. Dit zit in elke bak maar slaat pas toe als de vis ergens door verzwakt is. In dit geval zou dat goed kunnen komen door stress. Dit kan zijn veroorzaakt door een te klein territorium, verkeerde medebewoners, onregelmatig dag/nacht ritme, onvoldoende water kwaliteit.
Ik zou niet meteen naar medicijnen willen grijpen omdat er andere manieren zijn om dit op te lossen. Dagelijks verversen met water op temperatuur verbeterd de waterkwaliteit, ongeschikte medebewoners er uit halen. Voer mengen met een beetje knoflook. Op deze manier zou ze snel beter moeten worden.

Hier dacht ik ook aan! Zie update hier beneden waarom ik dit toch ergens nu aan het uitsluiten ben.

------

Update van vanmorgen.

Ervoor gekozen om diepvriesvoer (mix) te gaan voeren en te kijken hoe ze dan zou reageren. Het slagschip(mannetje) wachtte al met smart waar het vrouwtje bij een stuk kienhout tegen de bodem aan een beetje aan het chillen was. Dit baarde me lichtelijk zorgen terwijl de ademhaling prima was. Ze werd actief toen ze het voer zag waar de witte sliert weg was en de kleuren verder nog intact waren. Ik gooide het eten erin waar het vrouwtje begon te eten (godzijdank). Het volgende viel me overigens op: ze pikte met name de zwarte larvjes eruit die ze at, uitspuugde dit ongeveer 3 keer herhaalde en het toen op at. Ook was ze na 3/4 larvjes er klaar mee waar het mannetje zo'n goede 5 minuten kan door eten die lijkt niet te stoppen haha.

Een ander aparte vertoning wat bij mij wel voor opluchting zorgde was dat het vrouwtje continue achter het mannetje aanzat en op het geslachtsdeel (althans aanname haha) af ging.

Ik vermoed daarom dat het te maken had met stress waar het vrouwtje even last van had. Is het normaal dat het vrouwtje weinig meer te zien is zodra ze in een "broedperiode" terecht komen waar het mannetje aanzienlijk de bak door raast.

De bedoeling van dit topic was niet zozeer dat het meteen moest leiden tot een ziekte of een misgeval maar puur het achterhalen van een gedragsvorm en of het normaal is vandaar ook de analyses van wat het beestje doet.
 
Als zij eieren of jongen heeft ga je haar veel zien. Dan is er geen twijfel meer over mogelijk wie de baas in de relatie en de bak is. Spoiler: dat is niet de man. Fijn dat ze weer goed eet, blijf haar goed in de gaten houden, en ook voor gezonde vissen is een beetje knoflook af en toe erg goed.
 
Als zij eieren of jongen heeft ga je haar veel zien. Dan is er geen twijfel meer over mogelijk wie de baas in de relatie en de bak is. Spoiler: dat is niet de man. Fijn dat ze weer goed eet, blijf haar goed in de gaten houden, en ook voor gezonde vissen is een beetje knoflook af en toe erg goed.

Top dankjewel! Haha dat zou grappig zijn. De man is overduidelijk nu de baas dus ben erg benieuwd. Het is dus normaal het spugen en weer eten? Ook de knoflook hoe dien ik deze toe? Een teentje vermalen en dit met het voer meegeven of?
 
Nee hoor, dat was ook mijn bedoeling niet.. no hard feelings.
 
Top dankjewel! Haha dat zou grappig zijn. De man is overduidelijk nu de baas dus ben erg benieuwd. Het is dus normaal het spugen en weer eten? Ook de knoflook hoe dien ik deze toe? Een teentje vermalen en dit met het voer meegeven of?
Sommige vissen doen dat inderdaad dat uitspugen en daarna alsnog eten. Reden ben ik nog niet achter. Ik pers knoflook en doe het is een bakje met een blokje diepvries dat moet ontdooien. Zodra het ontdooid is meng ik het en laat ik het nog 1 a 2 uur staan. Dan alles de bak in.
 
Heb ook geen idee waarom ze dat doen. Maar heb dat ook wel vaker gezien bij mijn dwergcichliden.

Sommige vissen doen dat inderdaad dat uitspugen en daarna alsnog eten. Reden ben ik nog niet achter. Ik pers knoflook en doe het is een bakje met een blokje diepvries dat moet ontdooien. Zodra het ontdooid is meng ik het en laat ik het nog 1 a 2 uur staan. Dan alles de bak in.

Herhaaldelijk eten uitspuwen deden ze bij mij omdat ze kieuwwormen hadden. Na een kuur aten ze ineens weer goed.
 

Terug
Bovenaan