Gebruik Dactycid


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
204
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

ik ben nu bijna 2 weken mijn sluierstaarten voor wormen aan het behandelen met Dactycid. Een paar dagen nadat ik ze in mijn bak heb vrijgelaten begon de een zich veel af te zonderen en de ander over de bodem en tegen de planten te schuren. Ook hadden ze soms witte dunne slierten aan de bips hangen. Na het maken van een afstrijkje in een winkel bleek dat ze in ieder geval last hadden van huid- en kieuwwormen. Mij was aanbevolen om met Dactycid aan de slag te gaan, 2 weken lang en meteen erna te beginnen met de tweede kuur.
Omdat de 2 weken bijna om zijn en ik dan met de volgende kuur zou moeten beginnen, heb ik een vraag over waterverversing. Hoeveel water zou je dan moeten verversen, aangezien er anders sprake zou zijn van een dubbele dosering medicatie in het water zonder een verversing of een kleine waterwissel?
 
Ik denk dat na 2 weken je niet extra hoeft te verversen want dat lees ik niet maar wellicht dat er andere leden zijn die het ook hebben gebruikt.

 
ik lees het ook niet, maar wilde het toch nog even voor de zekerheid navragen, niet dat ik straks overdoseer
 
deels, ik zie geen witte ontlasting meer, wel af en toe nog geschuur tegen de bodem en planten.. is dat normaal? aangezien ik nog niet met de tweede kuur ben begonnen?
het geschuur begint vooral wanneer ik wat met de bodem gedaan heb, bijv. de plantjes terug in de bodem stoppen die ze eruit hebben gewoeld
 
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar als ze schuren lijkt het me nog niet verholpen na 2 weken.
 
Ik zou zo i zo de kuur doen zoals het moet.
En niet korter als ze nog schuur gedrag vertonen dan absoluut verder met de kuur.
 
ja inderdaad. Maar ik ben wel blij dat de vis die zich eerder afzonderde dat in ieder geval niet meer doet
 
Ik ben niet direct erg diep er in gedoken, maar de meeste middelen werken niet tegen de eieren. Dat betekent dat de aanwezige eitjes nog uitkomen, en dat de worm dan pas gedood wordt. De vis heeft er in de tussentijd nog last van. Pas als alle eitjes uitgekomen zijn en de larven gedood, zul je geen symptomen meer zien.
Dat verklaart ook meteen het belang van het afmaken van een wormkuur.
 
nou dan heeft mijn bak wel erg veel eitjes als het nog steeds niet over is :/
maar zijn er nog mensen die wel ervaring hebben met dactycid en een antwoord hebben op mijn vraag? :D
 
heb een oud topic gevonden waarin iemand ook Dactycid gebruikte en 50% waterwissel deed. Heb ook nog contact gehad met de winkel waar ik Dactycid gekocht heb, zij lieten mij weten dat een waterwissel nodig was, 1/3e gaven ze aan. De laatste 2 dagen was mijn bak ineens volledig van slag , met oplopende nietriet en ammonia waardes, waardoor ik ondertussen meer dan dat ververst heb.
heb wel filterkool gekocht om straks het medicijn eruit te filteren. Kan ik dat ook gewoon in een zakje in het aquarium hangen of moet dat perse in het filter?
 
hm dan moet ik eens kijken hoe ik dat ga doen, want mijn filter is te vol om dit er ook nog in te proppen :confused:
 
hm dan moet ik eens kijken hoe ik dat ga doen, want mijn filter is te vol om dit er ook nog in te proppen :confused:
Wat heb je in je filter zitten ik zou bijvoorbeeld de pijpjes of ballen of dat soort dingen eruit gooien daar de koolfilter en de sponzen erin laten
 
ik heb inderdaad de pijpjes en balletjes, van eheim. Kan het geen kwaad om die eruit te halen voor 48 uur? want zo lang moet je de koolfilter erin doen toch?
 
ik heb inderdaad de pijpjes en balletjes, van eheim. Kan het geen kwaad om die eruit te halen voor 48 uur? want zo lang moet je de koolfilter erin doen toch?
Daarin zitten de minste bacteriën dus dan zou ik die er even uithalen de meeste bacteriën zitten in de grove filtersponzen dus die moet je er zo i zo niet uit halen.
 
Wat je eruit haalt even in een emmer met aquariumwater zetten met een zuurstofsteentje als je dat hebt en dat kan denk ik prima voor 2 dagen.
 
Of gewoon lekker laten zitten en niet aan die kool beginnen. Dat medicijn breekt vanzelf af in de loop der tijd. Gaan je vissen niet kapot aan.
 
Daarin zitten de minste bacteriën dus dan zou ik die er even uithalen de meeste bacteriën zitten in de grove filtersponzen dus die moet je er zo i zo niet uit halen.

Wat je eruit haalt even in een emmer met aquariumwater zetten met een zuurstofsteentje als je dat hebt en dat kan denk ik prima voor 2 dagen.
ok!

Of gewoon lekker laten zitten en niet aan die kool beginnen. Dat medicijn breekt vanzelf af in de loop der tijd. Gaan je vissen niet kapot aan.
oh dan weet ik dat voor de volgende keer, want heb de kool al gekocht:giggle: (al hoop ik niet dat er nog een volgende keer komt:rolleyes:)



ik heb nog een heel ander vraagje. Misschien een domme vraag, maar ik ben echt een newbie in deze hobby haha. Als je de waterwaardes meet met de druppeltest van colombo dan moet je een bepaalde tijd wachten voor je het af kunt lezen, voor ammonia/nitraat/nitriet varieert dat 5-15 min. Maar ik heb gemerkt dat als ik de vloeistoffen nog langer laat staan, zeg een half uur of een uur, dan worden de vloeistoffen nog donkerder.. dus ben me af gaan vragen wat dan klopt, wat je afleest volgens de tijd van de gebruiksaanwijzing of dat je eigenlijk nog wat langer zou moeten wachten? of is het normaal dat het donkerder kleurt na een tijdje, omdat er geen filter is die de stoffen afbreekt?
 
Je moet het aflezen conform de tijd die de fabrikant aangeeft en de kleur kan veranderen als je het veel langer laat staan. Al is dat per test wisselend volgens mij.
De tijd die de fabrikant noemt dat doen ze niet voor niets denk ik.
 
Ik combinatie met (bijv) de zuurstof uit de lucht kan de reactie doorgaan, dus dan worden de resultaten onnauwkeurig. Dus braaf de gebruiksaanwijzing volgen en ook af en toe letten of de houdbaarheidsdatum niet overschreden wordt.
 
nou ik heb mijn vissen 3 weken met Dactycid behandeld en mijn telescoopje schuurt nog steeds. Het kan niet aan nitriet/ammonia liggen, omdat die waarden goed zijn.
heeft iemand een idee wat ik nu kan doen? met zout behandelen?
zou het aan slakken(eitjes) in mijn bak kunnen liggen? viste er vandaag weer eentje uit.
 
Ik kan me niet voorstellen dat slakkeneitjes dit beeld kunnen veroorzaken. Er kunnen wel tot (bijna) het eind van de kuur eitjes van parasieten uitkomen, die geven irritatie. Hoe het bij vissen zit heb ik geen idee van, maar genezende wonden kunnen jeuken, dus ook dat kan een reden zijn om te schuren. En dan heb je nog dat je vis zich dat schuren aangeleerd kan hebben, en het nu nog min of meer uit gewoonte doet.
Ik zou het eens even een paar dagen/weekje aankijken wat er gebeurt en hoe het zich ontwikkeld.
Misschien wat extra afleiding door kleine (!) hoeveelheden lekkers te geven, of iets waar ze extra voor moeten werken om het eten te pakken te krijgen?
 
nou ik heb mijn vissen 3 weken met Dactycid behandeld en mijn telescoopje schuurt nog steeds. Het kan niet aan nitriet/ammonia liggen, omdat die waarden goed zijn.
heeft iemand een idee wat ik nu kan doen? met zout behandelen?
zou het aan slakken(eitjes) in mijn bak kunnen liggen? viste er vandaag weer eentje uit.
Wat bedoel je precies als je zegt dat je drie weken lang behandeld hebt? Dat je op dag 1 één keer hebt gegeven, twee weken gewacht (na 48 uur nog 25% verversen) en toen nog een keer en dat dat nu een week geleden is? Ik vraag het even omdat ik het ook aan het doen ben en ik zeker wil weten dat ik niet de handleiding verkeerd geïnterpreteerd heb 😅
 
Ik kan me niet voorstellen dat slakkeneitjes dit beeld kunnen veroorzaken. Er kunnen wel tot (bijna) het eind van de kuur eitjes van parasieten uitkomen, die geven irritatie. Hoe het bij vissen zit heb ik geen idee van, maar genezende wonden kunnen jeuken, dus ook dat kan een reden zijn om te schuren. En dan heb je nog dat je vis zich dat schuren aangeleerd kan hebben, en het nu nog min of meer uit gewoonte doet.
Ik zou het eens even een paar dagen/weekje aankijken wat er gebeurt en hoe het zich ontwikkeld.
Misschien wat extra afleiding door kleine (!) hoeveelheden lekkers te geven, of iets waar ze extra voor moeten werken om het eten te pakken te krijgen?

Nou wat een vervelende dingen die parasieten zeg, kom je er ooit vanaf dan als er continu eitjes van blijven uitkomen?!
Nu je het zegt van die genezende wonden.. het huidje van het visje dat schuurt was tijdens het maken van het afstrijkje wat beschadigd geraakt, ik zie wel dat het grotendeels hersteld is, maar zie nog wel een heel klein beetje het wondje nog. Misschien doet ie het inderdaad daarom nog... ik zal eens opletten aan welke kant hij voornamelijk schuurt. Het positieve is wel dat hij het sinds de medicatie niet meer super vaak doet, maar af en toe dus nog wel. Ik hoop niet dat ie het uit gewoonte doet, want dit geeft kopzorgen:rolleyes:
Gevoelsmatig voelt het inderdaad te snel om nu weer met nieuwe medicatie te starten, ik zal dan inderdaad nog eens even kijken hoe het zich verder ontwikkeld.
Wat je zegt qua afleiding: leuk idee, toevallig heb ik vandaag een bruissteentje erin gedaan, ik merk dat ie het erg leuk vindt als ik hem aan heb staan. Op gebied van eten ben ik van alles aan het proberen om te kijken wat ze lekker vinden. Ik merk dat mijn telescoopje erg kieskeurig is en het eten dat ik erin gooi soms niet eens wil proberen, terwijl de andere vis alles eet wat ze te pakken krijgt:LOL: mijn telescoopje eet het liefst de hele tijd erwten:LOL:

Wat bedoel je precies als je zegt dat je drie weken lang behandeld hebt? Dat je op dag 1 één keer hebt gegeven, twee weken gewacht (na 48 uur nog 25% verversen) en toen nog een keer en dat dat nu een week geleden is? Ik vraag het even omdat ik het ook aan het doen ben en ik zeker wil weten dat ik niet de handleiding verkeerd geïnterpreteerd heb 😅

Och vervelend dat jouw vissen ook last hebben.
In de winkel waar ik Dactycid gekocht heb, ben ik geadviseerd om het inderdaad op dag 1 te geven, na 48 uur wat verversen, 2 weken wachten, nog een keer verversen en dan meteen de kuur herhalen. In de gebruiksaanwijzing wordt dat ook geadviseerd. Na 1 week tijdens de tweede rond kun je volgens de gebruiksaanwijzing weer waterwisselen zoals je dat normaal gesproken doet.
 
Ah gelukkig, zo had ik het ook begrepen 😊

Hopelijk krijg je snel weer rust in de tent!
 

Terug
Bovenaan