Gaten in plantjes?


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
54
Leeftijd
35
Beste mede aquarianen ,

Ik heb plantjes waarvan gaatjes ontstaan in de blaadjes of zelfs het halve blad vergaat . Als voeding gebruik ik Profito van easy-life en ik inject ook co2 . Mijn vraag is waar kan dit aan liggen? De een zegt dat het een kalium ( de Amerikanen noemen het potassium) tekort is en de ander roept dat er te weinig fosfaat is . Allemaal prima maar toch ben ik benieuwd wat jullie hier van denken ?
(Dan weet ik namelijk ook welke waardes ik moet gaan meten )
 

Bijlagen

  • IMG_0423.jpeg
    IMG_0423.jpeg
    80.5 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0424.jpeg
    IMG_0424.jpeg
    56.8 KB · Weergaven: 44
  • IMG_0425.jpeg
    IMG_0425.jpeg
    88.4 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Macro elementen te kort ... Mogelijks ook insuficientie in bodem voeding .

Licht kan niet beoordeeld worden zonder uw specificatie's en onderhoud etc

Meerdere problemen waarschijnelijk .

Profito is ook enkel micro ..

Heb je verdere informatie zodat leden u specifieker kunnen helpen .

Mvg
 
Macro elementen te kort ... Mogelijks ook insuficientie in bodem voeding .

Licht kan niet beoordeeld worden zonder uw specificatie's en onderhoud etc

Meerdere problemen waarschijnelijk .

Profito is ook enkel micro ..

Heb je verdere informatie zodat leden u specifieker kunnen helpen .

Mvg
Hoi Plantjesbos ,

Bedankt voor je informatie , het licht is een led balk gewoon wit geen RGB , dit brand ongeveer 8 uur per dag . Alles staat in een zandbodem zonder voedingsbodem . In het verleden wel roottabs gehad van seachem maar deze maakte het zand zwart , heb nu die van tropica liggen maar nog niet gebruikt ,ik wilde weten wat vissenpoep en dergelijke deed met de bodem namelijk . Wat raad u aan kwa macro elementen ? Ik heb ook een voeding all in one van planted box gezien is dat een optie ? ( u begrijpt wellicht ik ben nog niet heel gevorderd in het goed voeden van planten)

Daarbij word er om de paar dagen een water wissel van zo’n 10% gedaan en probeer ik regelmatig de bodem te reinigen
 
Je plantenkeus vraagt een hogere lichtsterkte wat overigens iets anders is dan lichtduur. Kleinere gaatjes wijzen inderdaad vaak op een fosfaat tekort maar je moet eigenlijk beginnen om de totale verhoudingen in je bak te justificeren. Dat betekend je lichtsterkte op een niveau brengen die je planten vragen. Pas daarna ga je planten groeien en vragen om voedsel waaronder overigens ook CO2 hoort. Waardoor je mogelijk ook CO2 moet toevoegen. Maar ook pas nadat je licht juist is afgesteld kan je dus beoordelen of je voedsel aanbod juist is. Wil of kan je het licht niet wijzigen en/of CO2 toevoegen dan zal je de plantenkeus moeten veranderen. Dat betekend planten die hooguit een gemiddelde lichtsterkte vragen.
 

Terug
Bovenaan