Gaten in bladeren


K

Khoppie

Guest
Beste mede forum leden,

Ik heb hier eigenlijk al een tijdje last van maar ik heb in eigenlijk al mijn aquarium planten gaatjes in de bladeren zitten.

Planten die de gaatjes hebben:
- Echinodorus Bleheri.
- Hydrocotyle Leucocephala.

Alleen de Vallisneria lijkt nergens last van te hebben.

waar zou dit door kunnen komen? De waterwaardes die gerelateerd zijn aan planten weet ik nu even niet maar kan ik morgen eventueel meten. Bij de echinodorussen zitten kleibolletjes en latiriet schijfjes. Ook bij de Hydrocotyle zite dit. ik weet dat deze eerder voeding uit het water opnemen maar dacht extra voeding kan nooit kwaad :)
Slakken heb ik eigenlijk niet of in ieder geval ik zie ze niet.

Ik heb wel 2x L168 en 1x L204 maar vermoed niet dat dit de boosdoeners zijn.
Heb wel een hele tijd led verlichting gehad waardoor mn palnten niet echt groeiden en heb deze afgelope week verwisseld voor een Dennerle special plant en een Dennerle Color. Misschien dat de planten door te weinig licht deze gaten hebben gekregen of is dit niet aannemelijk?
Heb nu wel een hoop drijfplanten die de verlichting alsnog dempen maar nu is de verlichting alsnog feller dan met de Led.
Ik voeg voor de rest geen plantenvoeding toe maar is denk ik ook niet nodig met mernedeels Echinodorussen en Vallisneria. Ik denk als dat je dan bijvoorbeeld easycarbo en profito toe gaat voegen de algen de overhand gaan krijgen.

Dus mijn vraag wat kan deze gaten veroorzaken? toch voeding tekort of iets anders? Wel weet ik uit eerdere metingen dat mijn ijzer waarde (Fe) nul was. Kan dit de boosdoener zijn?

Hoor het wel :)
 
ijzer tekort. lateriet bolletjes er bij de wortels stoppen.

O,heb je al gedaan.
 
Ja klopt heb bij elke plant al lateriet zitten. Heb de maximale hoeveelheid lateriet gebruikt want mocht volgens de verpakking maximaal 6 of 8 tabletten gebruiken op 300 liter water. Heb deze tabletten verdeeld onder de planten evenals de kleibolletjes.
Maar meet nu alsnog geen Fe in het aquarium of is dit normaal als je het in de vorm van Lateriet geeft?
 
De echinodorussen heb ik al een behoorlijk tijdje deze komen nog uit de Juwel rio 125. De Hydrocotyle komt bij Rene vandaan en een gedeelte van de Vallisneria komt van Bertus af en een ander gedeelte uit de winkel.

De hydrocotyle staat rechts achterin en de special plant lamp zit ook achterin dus de Hydrocotyle staat hier eigenlijk recht onder. Maar is ook pas sinds eind vorige week toen ik mijn verlichting veranderd heb.
 
Ik heb even op de website's gekeken die je aangaf en het kunnen denk ik meerdere dingen zijn.
Aangezien de oudere bladeren van de grote echinodorus ook gelig worden en soms bruin.
Wat ik denk dat het kan zijn:
- Fosfaat tekort. (kleine gaatjes in bladeren)
- Mangaan tekort. (geel/Bruin wordende bladeren echinodorus)
- Magnesium tekort. (gele plekken op blad echinodorus)
- Molybdeen tekort. (gele plekken en bruine vlekken)

Ijzer lijkt me sterk want dan zouden volgens de site van aquaplantonline de nieuwe bladeren geel moeten zijn maar dit is niet het geval deze zijn gewoon mooi groen. Echter zoals eerder gezegd worden bij de echinodorus de oudere bladeren gelig tot bruin. Het rare is alleen dat de bladeren niet helemaal geel/bruin worden maar gedeeltelijk. Dus zou je zeggen dat het Molybdeen tekort is maarja hoe ga je dit meten?? En wat is de oplossing??
Maarja dan weer uitgaande van de kleine gaatjes in het blad zou het volgens de website van aquariumbemesting.nl weer een fosfaat tekort zijn.....

Normale waterwaardes zeggen me nog wel iets maar molybdeen gaat me echt boven de pet.
 
In mijn foto album kun je bij de meest recente foto's ook de gele/bruine bladeren zien bij de grote echinodorus.
 
Ook zie je op eerdere foto's al dat de kleinere Echino's de gaatjes hebben.

Ik geef de L168 regelmatig voedertabletjes van Hikari die voor corydorassen en L-nummers. Is het raadzaam deze vissen ook regelmatig groenvoer te geven ofniet? Bij de LFS vertelden ze namelijk dat ze voornamelijk vlees voer nodig hadden maar lees nu in deze bron dat ze voornamelijk groen voer eten pfff...

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/de_l168.pdf

Toch maar komkommer en courgette gaan geven dan.
misschien dat de L168 wel de boosdoener is maar dit verklaart nog niet de gele/bruine bladeren van de echinodorus.
tevens lijke de L168 me te zwaar ok zich vast te zetten op de Hydrocotyle aanhgezien dat de best buigzaam is of is dit toch mogelijk?
 

Terug
Bovenaan