Garnalen zijn verdwenen


L

Lianne

Guest
Beste allemaal,

Ik heb vorige week 10 Blue Dream/Velvet garnalen in mijn bak gedaan (nog niet volgroeid, ong 1cm groot).
Dat ging prima en dus heb ik afgelopen dinsdag een harem van 4 Dario Dario (Badis Badis Bengalensis) erbij gedaan. Op diezelfde avond zag ik nog zes van mijn garnaaltjes vrolijk hun ding doen, gisteren vond ik er na goed kijken eentje en nu zie ik er geen één meer. Kan het zijn dat ze toch bang zijn voor de Dario Dario en dat ze zich nu heel goed verstoppen, of zouden ze toch opgegeten kunnen zijn?Dat tweede lijkt me zo sterk, want heb de visjes niet zien jagen en ze hebben ook niet ineens een heel rond vol buikje.
Mijn bak ik 60x30x30 en heb eerlijk gezegd wel ook veel verstopplekken in de vorm van hout, een halve kokosnoot en planten als Javavaren, Anubias, Micranthenum Micranthemoides en Javamos.
De belangrijke waterwaarden en temperatuur check ik elke dag en daar zitten geen schommelingen in.

Temperatuur is 22°C
Gh: 8
Kh: 5.5
Ph: 7.3
No2: 0

Oh! Ik vond gisteren wel twee garnalenvelletjes, dus misschien heeft het iets met vervellen te maken.
Hoop dat ik bij het goede forumonderwerp zit en dat iemand misschien ideeën heeft. Zou het toch naar vinden als ik een soort van garnalen genocide heb begaan.
 
Als ze in de bek passen bij de vissen dan zouden ze weleens weg kunnen zijn maar ze zijn ook erg goed in verstoppen.
 
Wanneer er vissen in de bak zitten voelen garnalen zich sneller bedreigd en stukken minder veilig dan wanneer er enkel garnalen inzitten, zeker met een klein groepje van 10. Dus het kan best zijn dat ze zich goed verstopt hebben. Echter wat John zegt is ook helemaal waar. En al passen ze niet, het gebeurt ook weleens dat ze garnalen opjagen en daarna opsmikkelen.
 
Dit heb ik gegoogeld bij dario dario:

Een rustig visje dat territorium gericht is. Dario dario kunnen per koppel, harem of groepje gehouden worden. Zet ze niet bij garnalen want die zullen ze zien als levend voer.

Ik ben bang dat ze opgegeten zijn. Ze waren tenslotte ook nog niet heel groot.
 
Daar ben ik dan ook bang voor. Ik heb ze ook gehad in een 60cm en vond ze af en toe best fel was mijn idee.
 
De badis kunnen bijna overal komen waar de garnalen zijn. Tenzij je iets als een hele grote pluk mos erin doet. Zelfs daar duiken ze bij mij toch wel 5 cm in. Inderdaad beetje 50/50 dit. Niet een hele verstandige vis keus bij zo'n kleine garnalen populatie.

Waarschijnlijk zijn je badis nog klein als je ze net hebt aangeschaft. Dat maakt de kans wel weer kleiner dat ze de garnalen opeten.
 
De badis kunnen bijna overal komen waar de garnalen zijn. Tenzij je iets als een hele grote pluk mos erin doet. Zelfs daar duiken ze bij mij toch wel 5 cm in. Inderdaad beetje 50/50 dit. Niet een hele verstandige vis keus bij zo'n kleine garnalen populatie.

Waarschijnlijk zijn je badis nog klein als je ze net hebt aangeschaft. Dat maakt de kans wel weer kleiner dat ze de garnalen opeten.

Dat is idd ook waar.

Leuk visje is dat, de microdevario kubotai die je als avatar hebt ruben. Heb je deze zelf en dan ook bij garnalen? Heb ff gegoogeld en ze worden maar anderhalve centimeter?
 
Garnalen zijn vlak na het vervellen nog heel zacht dus een hele makkelijke prooi voor visjes.
 
Dat is idd ook waar.

Leuk visje is dat, de microdevario kubotai die je als avatar hebt ruben. Heb je deze zelf en dan ook bij garnalen? Heb ff gegoogeld en ze worden maar anderhalve centimeter?

De kubotai zijn tussen 1.5 en 2 cm. Ik heb er alleen japonica garnalen bij. Kubotai zijn echte veelvraten. Net mini piranha's bij het voeren. Eén voordeel is dat ze niet van de grond eten en zodra het voer uit de 'range' van de school is dan denken ze van laat maar. Dus erg slordige eters. Vandaar dat de Japonica bij mij het restvoer opeten. Als je er dwerggarnaaltjes bij doet dan moet je gewoon wat dichte bodem beplanting hebben dan leven ze gewoon naast mekaar. Heb tijdje terug een stukje mos overgenomen en toen wat vuurgarnaaltjes erbij gekregen. Stuk of 3. En af en toe spot ik er nog eentje. En daar zitten ook badis bij dus....er is nog hoop voor je;)
 
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties. Ik heb geen notificatie gekregen dat mensen gereageerd hadden op mijn vraag. Zag een paar dagen terug ineens toch weer meerdere garnalen en ze waren allemaal ruim anderhalf keer zo groot als een week geleden. Dus denk dat ze gewoon tussen het groen ergens lekker aan het eten zijn en af en toe tevoorschijn komen. Ik wacht het verder rustig af. Als er nog eentje naast een van m'n visjes zit reageren die er niet eens op. De visjes en garnalen waren ook wel bijna even groot en nu nog steeds. Dus heb me denk ik druk gemaakt om niks.
 

Terug
Bovenaan