Garnalen-paradijs voor de TB's van Plankje


Kan door een te lage gh komen.

Ik ben benieuwd, de GH is rond de 7, dat lijkt me niet te laag toch? Ook niet als ik wat sites mbt TB’s lees (en de oorspronkelijke verkoper van de garries mag geloven)...om de GH niet teveel op te laten lopen en de KH rond de 0 te houden of althans heel laag, moet ik overigens minder beesalt toevoegen dan op het potje daarvan staat. Ik voeg ook montmorilloniet toe en dat zou juist goed moeten zijn voor de vervelling.... vanavond maar weer eens meten zoals ik al zei.
 
Dank. Dat dacht ik ook...dus lijkt me niet de oorzaak :juggle:
 
39D8398C-FD9F-4FB9-9D96-12B071AD2114.jpeg


Lekker scharrelen in de javavaren!
 
Beesalt heeft toch alleen invloed op de gh dus dan moet je inderdaad wat minder toevoegen. Volgens mij is 1 gh ongeveer gelijk aan 35uS. Ik zit ook met de gh rond de 7 hier.
 
Nou....net twee babies gespot van zo’n 5 mm, dus niet net geboren. Eentje rood-wit en eentje blauw-zwart-wit :smitten:
 
Nou....geen babies meer gezien en nog eens nagedacht over wat er aan de hand kan zijn. Uiteindelijk afgelopen zaterdag de bodem vervangen, die zat er al meer dan een jaar in en ik zag veel smurrie, en de GH bleef om een of andere onduidelijke reden stijgen....van het water wat ik toevoeg is hij steeds 6 of 7, en laatste keren was de waarde in het bakje als ik ging verversen wel 9....snap er niks van. Bakje was ook aardig vol gegroeid, dus grote opknapbeurt gedaan. Garnalen uitgevangen, alles schoongemaakt en gesnoeid etc en uiteindelijk garnalen terug gedaan.
Ze hebben de stress-dag allemaal overleefd en de zwangeren hebben ook hun eitjes nog! Ze zijn heel actief. Hoop dat het nu weer goedkomt met de babies.
Hier wat plaatjes.

CD126DDB-1551-4DE4-AF15-2BDF91623755.jpeg
0C299563-2A8E-4CEE-9EE7-A90539ECD31A.jpeg
A1AA99E4-0D19-4CEC-A3EB-0D158E85D483.jpeg
784A6C83-BED9-4ECA-8DEC-F9514474D1D8.jpeg
D537D98E-C05C-469E-A456-B60326841441.jpeg
 
Hoop voor je dat het nu beter zal gaan. Zit er ook nog iets onder je bodem of lijkt dat zo?
 
Echt prachtige garnalen en hopelijk krijg je weer een hoop nakweek!
Welke bodem heb je nu?

Lijken net 2 lagen idd maar komt door het licht wat nog door de bovenste laag komt en zie je bij meer bakken alleen valt het nu meer op.
 
Dennerle scapers soil, die ik eerst ook had. Blijven inderdaad mooie beestjes en leuk om naar te kijken!
 
Heel erg mooi! Toch ga ik steeds meer en meer rood kleurige garnalen waarderen en zeker in combi met blauw/zwart :smitten::D :smitten:
 
Nou....ik denk dat het de bodem was. Ik zie nu steeds vaker baby’s, ook weer meerdere tegelijk, telde er gister 7. Een bescheiden begin, maar t gaat duidelijk weer de nieuwe kant op, gelukkig!! Het is nog geen twee maanden geleden dat ik de bodem heb vervangen.
 
Mooi dat het beter gaat Carlijn en ik heb na 2 jaar ook alle 3 de bodems vervangen omdat er minder klein grut te zien was.
 
Oooh wat een mooi bakje zeg! Dat zou zonde zijn om weg te doen :'(
Je kunt hem gevuld wegzetten, net als ik gedaan heb.

Een vraag, de plant links in de hoek, op de voorgrond, wat is dat? Vind hem schitterend en aangezien ik uiterlijk morgen avond planten ga bestellen.....
 
Dat is een mosje, ik moet even kijken hoe het heet. Als je wat wil hebben stuur een PB’tje. Ik heb het in dit bakje met zo’n soort haarpin tegen de bodem aan gemaakt.
 
Dat is een mosje, ik moet even kijken hoe het heet. Als je wat wil hebben stuur een PB’tje. Ik heb het in dit bakje met zo’n soort haarpin tegen de bodem aan gemaakt.
Ja graag! Heb het nooit eerder gezien en vind het prachtig.

Zullen we het even via PB verder bespreken?
 
988B800E-96F4-4F51-99C7-F853C22DB61A.jpeg
E99FD1CB-84FC-44B8-A72B-36D28E980C8C.jpeg
Dit is het mos links in dit garnalenbakje , rechts iets donkerder (met mooie lichte puntjes) in mijn grote bak.
 
Vanochtend zaten alle garnaaltjes in een rijtje voor het glas te sniffen :'( “wij willen niet weg”....heel zielig :sorry: ....ik denk er nog even over na of ik dit bakje weg doe ...ze zijn wel heel erg mooi. En als ik binnenkort weer wat meer thuis ben wil ik waarschijnlijk toch weer garnalen.
 
Zie je wel :)

Je twijfelt :D

Het is een schitterend bakje Carlijn, ik zou hem niet opruimen maar het is natuurlijk aan jou.
Hoeveel tijd per week besteed je er nu aan? Gaat dat echt een verschil maken of is het vooral de druk en de verplichting die jou het gevoel geven dat het teveel is?
 

Terug
Bovenaan