Garnalen-paradijs voor de TB's van Plankje


K vond alleen net ook een dode garnaal in het bakje, met een knalrode plek op de kop... :rolleyes: dat duidt toch op een bacteriele infectie? Ik ga eens even kijken of ik daar meer over kan vinden.
 
Vaak zie je dat dode garnalen rode kleur krijgen . Ook hier heb ik wel dode cr s gezien die rood eruit zagen (deels).

Van harte met de kleintjes.
 
Dank John, ik lees net op een duitse site over garnalenziekten dat als ze dood zijn ze juist op de plek die ik zie meestal snel rood kleuren door de ontbinding van organen.
Ze was al best sloom sinds ze zwanger was, dus ik had er al niet alle vertrouwen in bij deze. Maar ff goed in de gaten houden hoe het met de rest gaat.

Maarre, die babies zijn super!
 
Eén van de zwangere dames. De witte stofjes zijn van de montmorilloniet die net is toegevoegd en niet helemaal opgelost.
20170701_214903.jpg


20170701_215336.jpg


En nog een baby bovenin de drijfplanten!
 
20170708_075104.jpg


Ze zijn nog zo klein maar ik zie ze steeds meer, hier weer een kleine donkerblauwe baby en een oom of tante :daisy:
 
Ik weet het niet, dit zijn de eerste kleintjes. Ik weet wel dat de king kongs die in mijn andere bak geboren werden eerst (ook) heel donkerblauw leken, dus wie weet worden deze zwart met streepjes.
 
Ik weet het niet, dit zijn de eerste kleintjes. Ik weet wel dat de king kongs die in mijn andere bak geboren werden eerst (ook) heel donkerblauw leken, dus wie weet worden deze zwart met streepjes.
Oeh, spannend! Ik blijf je draadje even volgen.
 
Wat een prachtige baby! Hopelijk blijft alles goed gaan.
 
20170709_201722.jpg


Niet scherp maar wel leuk! De kleintjes groeien echt hard zeg...en ik zie ook regelmatig ieniemienie vervellinkjes ronddwarrelen.
 
Baby wine red ...ze bewegen zo snel en zijn zo klein dat ik ze er nauwelijks scherp op krijg maar voor het idee...het lijkt wel alsof 'ie achteruit kijkt!

20170718_090603.jpg


En een andere rood-witte

20170718_090521.jpg
 
Het bizarre is dat de PH 7.6 was afgelopen week (zelf meette ik 7,2, bij de LFS 7,6)....ik schrok me rot en snap er niks van, bij de LFS vonden ze het ook een raadsel. Kleine steentjes er maar uit gehaald. Iemand een ander idee? Behalve hout, PH-verlagende bodem, plantjes en een tabletje bij de wortels van de crypto's zit er niks in het bakje. Ik ververs met osmosewater, meet alles voor het de bak in gaat...nu maar kijken hoe het zich ontwikkelt.

Kennelijk storen de garnalen zich er niet aan, aan alle zwangeren en jonkies te zien, da's wel vreemd met de TB's!
 
Hoe oud was deze bodem dan? Gelukkig dat de garnalen er niet anders van zijn geworden zeg.
 
Hoe oud was deze bodem dan? Gelukkig dat de garnalen er niet anders van zijn geworden zeg.

De bodem is er medio april in gegaan, dus die is niet oud. Vrijwel meteen met osmosewater gaan werken dus uitgeput lijkt me ook onmogelijk.
 
De bodem is er medio april in gegaan, dus die is niet oud. Vrijwel meteen met osmosewater gaan werken dus uitgeput lijkt me ook onmogelijk.

Ik wil er even bij vermelden dat pH verlagende bodems werken met humine zuren.

Dit zijn echt zeer zwakke zuren.

Ik heb mijn pH gemeten met druppels. En kom steevast op 6,0 uit.
Ter vergelijk. Mijn grote bak met CO2 op 6,8

De pH meter geeft in de grote bak ook 6,8 aan.

In de nano met pH verlagende bodem geeft deze 7,0 aan. En na heeeeeeeel lang wachten pas 6,5
En dat komt omdat die zuren zo zwak zijn. En het water is behoorlijk zacht.

Daarnaast is een pH test bij een LFS niet betrouwbaar. Niet omdat hun niet goed meten.
Maar meer omdat uw water al een half uurtje onderweg is.
CO2 vervliegt.
Je kunt wel een potje meenemen. Vul dit geheel onderwater en zorg dat er geen lucht in zit.
Bewaar donker. En breng direct naar de lfs.
 
Dank Marcel, ik kan me voorstellen dat mijn eigen druppeltest het meest nauwkeurig is, denk je ook niet? Daarmee bleek de ph dus 7,2 de laatste keer.
 
Dank Marcel, ik kan me voorstellen dat mijn eigen druppeltest het meest nauwkeurig is, denk je ook niet? Daarmee bleek de ph dus 7,2 de laatste keer.

Dat denk ik wel.

Maar dan is dat best hoog, voor een verlagende bodem.
Heb je dit vlak na verversen gemeten?

Ik meet de pH een dag later. De bodem moet zijn werk wel kunnen doen.
 
Erg mooie bak! Mooie garnalen ook, en leuk dat ze baby's krijgen! Is er iets speciaals wat je moet doen voordat dat gebeurt? Wat voor bodem heb je erin zitten?

Groeten Ben
 
Erg mooie bak! Mooie garnalen ook, en leuk dat ze baby's krijgen! Is er iets speciaals wat je moet doen voordat dat gebeurt? Wat voor bodem heb je erin zitten?

Groeten Ben

Hoi Ben, er zit een PH-verlagende bodem in van Dennerle. Verder hoef je niet zoveel speciaals te doen, behalve zorgen dat ze zich lekker voelen in de bak en de waterwaarden goed houden en ook vooral stabiel. De kleuren blijven zo mooi door goed voer, dat wil zeggen vooral plantaardig (heb ik eens gelezen in een tijdschrift over garnalen en kleur). In mijn bak met al die plantjes is altijd wel wat te vinden. Maar zoals je kan lezen heb ik ondanks alle moeite een 'probleem' met de PH en desondanks wemelt het van de jonkies. Dus soms is het ook niet helemaal te begrijpen.
 
Ik wil alleen even toevoegen voor Ben dat je niet voor alle garnalen zo n verlagende bodem nodig hebt en dat er heel veel op kraanwater gehouden kunnen worden;)
 

Terug
Bovenaan