Garnalen in filter (juwel Rio 125)


Saskia1989KV

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2022
Berichten
46
Leeftijd
35
Hoi allemaal,
Regelmatig kom ik een garnaal tegen in mijn filter. Ik gebruik voor het rastertje onderaan de gewone shrimp guard van juwel. Bovenaan heb ik een RSV rastertje geplaatst omdat het item van juwel mijns inziens aan de zijkant niet mooi afsloot (op de foto is het wat gezakt door de redding van een garnaal, anders sluit het bovenaan mooi aan):
9121EACA-7D73-49EC-B2BF-FC729E8BEA36.jpeg

Nu heb ik ontdekt dat garnalen een sluipweg hebben langs de pomp en de verwarming:
A157ED32-7830-4D61-9C48-7248FC6CB523.jpeg

Nu rest mij de vraag: heeft er iemand een idee hoe de vriendjes de filter in geraken? Ik heb mij al suf gezocht maar heb echt geen enkel idee… het zijn diertjes van toch reeds een 1,5 a 2-tal cm groot…

Groetjes Saskia
 
heej die kruipen over het gaas heen das nie hoog genoeg?
 
heej die kruipen over het gaas heen das nie hoog genoeg?
Zoals ik schreef: op de foto sluit het bovenaan niet aan omdat het verschoven was tijdens het redden van een garnaal. Anders sluit het perfect aan 😊
 
Het dekselte bovenop heeft ook gaatjes,o.a. voor kabels. Heb je die ook dicht gemaakt?
 
oh da tog iets fijner gaas bij de intake proberen of een laagje fijne spons er voor
 
Als ik naar de tekening van het filter kijk, dan lijkt er aan de onderzijde aan de zij/achterkant nog een rooster te zitten?
Net onder de verwarming. Klopt dat?

Schermafbeelding 2022-01-30 om 23.50.11.png
 
Hier nog een plaatje.
Het schijnt er te zitten voor de verwarming.
Misschien komen ze zo binnen?

Schermafbeelding 2022-01-30 om 23.56.37.png
 
Het dekselte bovenop heeft ook gaatjes,o.a. voor kabels. Heb je die ook dicht gemaakt?
Kruipen ze dan zo hoog boven water? Ik heb ze zelf nog nooit uit het water zien kruipen...
 
Als ik naar de tekening van het filter kijk, dan lijkt er aan de onderzijde aan de zij/achterkant nog een rooster te zitten?
Net onder de verwarming. Klopt dat?

Bekijk bijlage 338862
Klopt, maar dat hangt tegen het glas, aan de kant waar de filter met silicone is bevestigd tegen het glas.... Zouden ze alsnog tussen de filter en het glas kunnen kruipen denk je? Lijkt mij max 2 à 3 mm en het zijn toch al wat grotere garnalen...
 
Klopt, maar dat hangt tegen het glas, aan de kant waar de filter met silicone is bevestigd tegen het glas.... Zouden ze alsnog tussen de filter en het glas kunnen kruipen denk je? Lijkt mij max 2 à 3 mm en het zijn toch al wat grotere garnalen...
Zit er aan de voorzijde aan de onderkant geen rooster?
Dat lijkt op die tekening wel.

Geen idee hoe smal een garnaal zich kan maken...
 
Zit er aan de voorzijde aan de onderkant geen rooster?
Dat lijkt op die tekening wel.

Geen idee hoe smal een garnaal zich kan maken...
Klopt, daar steekt de shrimp guard van Juwel in:
1267_30002085_3.jpg
 
Je weet zeker dat je geen Copperfield garnalen hebt? :D
 
Je weet zeker dat je geen Copperfield garnalen hebt? :D
🤣
Haha, ik begin er sterk aan te twijfelen ja! Dat baby'tjes zich door die kleine spleetjes zouden kunnen wurmen kan ik nog begrijpen maar een garnaal van 1,5 à 2 cm, geen idee hoe ze het doen! Heb 1 babygarnaaltje en dat heb ik er zelfs nog nooit moeten uithalen. Ik heb al gedacht om de 2 aangeduide openingen op de 2e foto ook af te schermen met een rsv plaatje maar ik heb schrik dat wanneer er dan nog garnalen in de opening zouden zitten, ik hen de dood injaag omdat ze er niet meer uitgeraken... En ik heb geen idee hoe ik die kleine openingen eerst garnaalvrij zou kunnen maken...
 
Springen ze niet?
Ik heb wel eens gezien bij iemand dat als de garnalen schrokken ze *pok* tegen de kap klapten.
 
Ik heb ze nog nooit uit het water zien springen...
 
Oh, misschien nog wat extra aanvullende info om het mysterie op te lossen: ik heb ook al enkele libellenlarven uit de filter gevist. Deze snoodaards zijn natuurlijk nóg slanker gebouwd dus kunnen nog makkelijker binnen glippen. Maar zij kunnen niet springen, of vergis ik mij?
 
Zit toch een kapje op de filterbehuizing waardoor ze er dan niet in kunnen springen lijkt me zo.
 
.
 
Laatst bewerkt:
Zit toch een kapje op de filterbehuizing waardoor ze er dan niet in kunnen springen lijkt me zo.
Da's waar, maar daar zit ook een gat in om te openen.

Tsja, hoe ze er dan in komen? Zit er ruimte tussen de uitstroomopening en het pijpje wat op het pompje zit?
 
Da's waar, maar daar zit ook een gat in om te openen.

Tsja, hoe ze er dan in komen? Zit er ruimte tussen de uitstroomopening en het pijpje wat op het pompje zit?
Neen, ook niet...
 

Terug
Bovenaan