Garnalen in een BiOrb?


A

AquaRick

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sindskort een BiOrb flow 30, met wat mooie plantjes, hout en wat mos erin. Aangevuld met twee guppies en twee platys. Inmiddels draait alles mooi stabiel en zijn de waterwaarden goed.

Ik wil heel graag nog een groep (vuur)garnalen in het bakje hebben, maar hoor er verschillende verhalen over (van kan absoluut niet tot BiOrb is een perfecte bak voor garnalen).

Mijn vragen:
- is de temperatuur van de bak goed voor garnaaltjes (ca. 21 graden, behoorlijk constant)
- is de bodem geschikt voor garnaaltjes? Ik gebruik de keramische media die bij een BiOrb zitten. Maar speciaal voor de garnalen heb ik extra mos en plantjes toegevoegd.
- gaan de garnaaltjes samen met de visjes die er al in zitten?
- begrjip ik goed dat om te beginnen minimaal 10-15 garnaaltjes aangeschaft moeten worden?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
 
Hallo Rick,

laatst heb ik nog eens een Biorb op het forum voorbij zien komen. Daarvan herinner ik me dat zoals het filter standaard gemaakt is, garnalen in het filter kunnen komen en dan is het passé met de garnalen. Je zult dit filter aan moeten passen, misschien door rondom filterwatten te plaatsten.

De meeste mensen hier zullen de Biorb niet kennen. Wellicht dat wat detailfoto's kunt plaatsen van de bodem en het filter? Dan is het voor iedereen wat makkelijker te beoordelen.

Is je Biorb 30 liter? Dan zou ik je ten zeerste afraden er guppy's en platy's in te houden. Hiervoor zijn deze bakjes simpelweg te klein. Niet alleen qua volume water maar ook qua ruimte. Het gedrag van deze vissen vraagt meer liters.

Ik zag zelf dat het een rechthoekig model is. Garnalen zijn wellicht door het filter geen optie, maar een mooie Betta (man of vrouw) wel, wel slechts een exemplaar. Hun Nederlandse naam is niet voor niets kempvis.
Betta's houden ook van een beplantbakje en vooral van wat drijfplantjes.

Belangrijke vraag voor het houden van een Betta in de Biorb. Heb jij een afdekplaat boven het aquarium dat de bak afsluit? Ik bedoel iets anders nog dan het dakje dat ik op foto's kan zien. Zonder afdekplaat wordt de lucht boven het bakje voor een Betta te koud.

En jou zou voor een Betta ook een verwarmingselement moeten kunnen plaatsten.

De combinatie garnalen en levendbarenden is niet zo'n goede. Alles wat in hun bekje past zal worden opgegeten dus, tenzij je bakje zo groen is als en oerwoud (dus extreem veel schuilplaatsen heeft voor de garnalen) is het wellicht te doen. Ik zou het zelf niet aandurven.


Sorry dat ik de brenger van slecht nieuws ben, maar met zijn alleen willen we alleen maar bereiken dat je zo lang mogelijk veel plezier aan je nieuwe aquarium beleeft.
 
Aan zo'n mooie en duidelijke info kan men verder niets toevoegen toppie Nicole.:thumbs:
 
Hi Nicole!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb ergens gelezen dat mensen met een oude panty oid de gaten in het filterhuis afdekken. Daarnaast heb ik inmiddels een verwarmingselementje besteld om de temperatuur iets hoger te krijgen.

Voor wat betreft de afdekplaat: de bovenkant van dit aquarium is volledig afgesloten. Je kan het element met de lamp eruit halen en zo bij het water komen. Zie hier ook een voorbeeldje.

9200000016518027[1].jpg


En voor wat betreft het slechte nieuws; dat is juist mooi van een forum, elkaar helpen een betere bak te krijgen!
 
Ik heb ergens gelezen dat mensen met een oude panty oid de gaten in het filterhuis afdekken. Daarnaast heb ik inmiddels een verwarmingselementje besteld om de temperatuur iets hoger te krijgen.
Een panty wordt inderdaad vaker gebruikt maar het ligt er een beetje aan hoe je het kan afdekken met panty. Als die functioneert als voorfilter zit hij heel rap dicht (een halve week tot een week). Kun je hem na het sponsmateriaal en de watten plaatsten gaat die veel langer mee.

Een verwarmingselementje is helemaal top!

Voor wat betreft de afdekplaat: de bovenkant van dit aquarium is volledig afgesloten. Je kan het element met de lamp eruit halen en zo bij het water komen. Zie hier ook een voorbeeldje.
Ik zie het nu, dit zou prima gebruikt kunnen worden voor een Betta. Dan zou je ook niet hoeven rommelen/knoeien met het filter.
Een Betta moet je wel aanspreken natuurlijk. Er staan veel foto's van Betta's op het forum, en je zult ook veel Youtube filmpjes vinden, waarbij je er wel op moet letten dat de huisvesting niet altijd OK is, maar je krijgt dan wel een mooi idee van het gedrag van een Betta. Zoek maar eens op Betta splendens.

En voor wat betreft het slechte nieuws; dat is juist mooi van een forum, elkaar helpen een betere bak te krijgen!
Goed dat je het zo oppakt, dat kan niet iedereen. Wat we hier proberen is met jou een bak te krijgen waar je zo lang mogelijk en zoveel mogelijk plezier aan beleeft en waarin de bewoners ook goed tot hun recht komen.
 

Terug
Bovenaan