Garnalen en plantenbemesting


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Zoals jullie misschien weten komen er binnenkort citroengarnalen in mijn Home 80 bakje.

Ik heb al links en rechts wat rondgevraagd maar zou graag wat meer ervaringen horen.

De planten die ik heb staan zijn javavaren, javamos en anubias nana. Op zich makkelijke planten. Als drijver heb ik momenteel Limnobium laevigatum.

De laatste vertoont wat tekorten door wittig blad (niet geel).

Vandaag NO3 en PO4 gemeten en beiden waren nul, die heb ik nu naar respectievelijk 10ppm en 1ppm gebracht.
Dit lijkt me voor citroentjes geen kwaad kunnen, maar wat doe ik met de micro's?

Ga ik ze niet doseren om op zeker te spelen, of ga ik zeer laag doseren, maar van welk merk dan?

Als jullie micro's doseren in een bak met garnalen, welk merk gebruiken jullie?
Zelf heb ik de micro's van aquariumbemesting.nl in huis en de Aquaplant 24 van Aquatic Nature.
 
Ik gebruik Profito en de (vuur)garnalen hebben nergens last van.
Dankjewel zover gast07, gebruik je zelfs de standaard dosering?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ton, je nano ken ik uiteraard :) maar goed om nog eens naar de inrichting te kijken. Wat je aan planten hebt doet het zeer goed moet ik zeggen.
Ik heb een oxydator voor de Fusion, zal er nog een aanschaffen voor de Home, is geen weggegooid geld.
 
Even een moment opname van 5 minuten geleden...

2018-01-06 20.16.39.jpg
 
Dankjewel beiden. Profito zou ik dus kunnen gebruiken. En via rondvragen kwam ik ook te weten dat de AIO geschikt is.
Ik kijk het even aan met de planten, als het niet nodig is om sporen toe te voegen ga ik het laten - anders weet ik waar ik op terug kan vallen.
 
Ik gebruik CMS+B en doseer redelijk hoog.
Ze lijken er niet veel last van te hebben. Maar ik raad aan om niet dubbel te doseren. Volgens mij kweken ze minder met meer ijzer etc. in het water.
 
Heb al vele jaren Japonica's en vuurtjes en ook lange tijd waaierhandjes gehad. Ik gebruik Duplaplant en Duplaplant in de halve dosering en heb nog nooit problemen gehad. Ook de waterbereider Aquatan wordt goed verdragen.
 
Bedankt voor het doorgeven van jullie ervaringen mannen!

CSM+B heb ik maar ik was wat huiverig om dat te gebruiken omdat de samenstelling niet altijd 100% hetzelfde is. De Duplaplant zou wel eens hetzelfde kunnen zijn als Aquaplant 24, ik ga me daar eens even in verdiepen.
 
Sorry typfout. Ik gebruik bij waterwissel Duplaplant tabletten en voor de dagelijkse bemesting Duplaplant 24 ( vloeibaar). Heb er al meer dan 30 jaar goede ervaringen mee.
 
Sorry typfout. Ik gebruik bij waterwissel Duplaplant tabletten en voor de dagelijkse bemesting Duplaplant 24 ( vloeibaar). Heb er al meer dan 30 jaar goede ervaringen mee.
Dankjewel voor de opheldering! :)

Ik ken die tabletten niet, los je die op in water of zo?
 
Ik heb spottedhead garnaaltjes en gebruik de voeding vn plantadbox.
1x per week 1.5ml werkt prima
 
Ik gebruik geen plantenvoeding bij mijn garnalen .
Maar misschien is het ook belangrijk om te weten wat de kweker van jou citroentjes doet wel of niet ?
 
Het hangt denk ik mede af van welke planten je hebt en welke gradatie garnalen. Een gewoon Vuurtje is sterker dan bv een hoge gradatie TB.
 
Bedankt voor het doorgeven van jullie ervaringen mannen!

CSM+B heb ik maar ik was wat huiverig om dat te gebruiken omdat de samenstelling niet altijd 100% hetzelfde is. De Duplaplant zou wel eens hetzelfde kunnen zijn als Aquaplant 24, ik ga me daar eens even in verdiepen.
Dat wordt gezegd ja maar ik heb er nooit problemen meegehad.
Vloeibare producten zoals profito hebben wel een grotere kans op een stabiele waarde. Vloeistoffen mengen namelijk makkelijker.
Dus als je twijfelt aan cms+b kun je beter profito nemen.
 
Ik heb in principe in 5 jaar nog nooit problemen gehad behalve het laatste zakje die ik in september heb aangemaakt. Dat zakje kleurde opgelost caramelkleurig.
Zakje was 2 jaar oud en de oorzaak is me dan ook een raadsel.
 
Om even terug te komen op de vraag van Stefan, kweker gebruikt Plantedbox. Je hebt gelijk Stefan, misschien moet ik het daar wel gewoon bij houden. Daar zijn de garnaaltjes immers aan gewend.

Ik wil jullie bedanken voor alle input, er zijn dus gelukkig een paar mogelijkheden waar ik op terug kan vallen als de plantjes tekorten laten zien. Op zich staan er makkelijke planten in, zoals ik al schreef javavaren, javamos en Anubias. Het enige wat misschien wat meer vereist is de Limnobium.

Een keuze heb ik op dit moment nog niet gemaakt maar ik ga me komende week eens verdiepen in de genoemde opties!
 
Ik heb dezelfde in mn nano s en voeg niks toe zoals ik al zei dus ik verwacht dat het meevalt Nicole. In 2 nano s zit ook Limnobium en die doen het verder prima zonder.
 
Ik heb dezelfde in mn nano s en voeg niks toe zoals ik al zei dus ik verwacht dat het meevalt Nicole. In 2 nano s zit ook Limnobium en die doen het verder prima zonder.
Nice :) Ik ga het voorlopig toch even afwachten, toevoegen kan altijd nog.
 

Terug
Bovenaan