Garnalen en opstartwormen


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
een tijd geleden heb ik een tweedehands aquarium gekocht en daar mijn tangerine tigers in gedaan. Na een week of 3-4 begonnen de eerste tigers dood te gaan en dit heeft heel lang aangehouden. Pas toen ze niet meer doodgingen (3 maanden later) heb ik er mijn citroengarnalen bijgeplaatst. Tot op heden is er nog geen enkele garnaal zwanger geworden in deze bak dus ben ik aan het zoeken naar mogelijke oorzaken.

In de eerste instantie dacht ik aan een nitrietpiek die ik niet opgemerkt heb en ook nooit gemeten heb. Dit zou nu geen oorzaak meer moeten hebben voor het uitblijven van zwangerschappen en het iets hogere sterftecijfer onder de tijgers en citroentjes.

De bak was brandschoon toen ik hem kocht en het zou zo maar kunnen dat hij op de "foute" manier is schoongemaakt. Dit heb ik dan ook een tijdje gedacht en zou kunnen verklaren waarom er juist in het begin zoveel garnalen dood zijn gegaan maar werkt dit zo lang door?

In deze bak barst(te) het van de opstartwormen. Wat ik ook deed ze werden niet minder eerder meer. Bodem afzuigen, heel spaarzaam voeren, vaker verversen, het hielp allemaal niets. Ik heb daarom vorige week maar een schooltje micro rasbora's gekocht zodat de wormen opgegeten worden en zowaar ik zag vanochtend een eivlek. Het is nog geen zwangerschap maar wel een goed begin.

Is het mogelijk dat als er te veel opstartwormen in de bak zitten dat garnalen sneller doodgaan en geen zwangerschappen meer krijgen? Ik kan me herinneren dat ik dit eerder had met een groep vuurtjes die als een gek begonnen te kweken nadat er vissen bij geplaatst werden. Planaria is het niet want dankzij de medimix met knoflook zijn deze in geen velden of wegen meer te bekennen. De waterwaarden zijn ook prima.
 
Ik heb weleens een opstartworm gezien maar niet in grote getalen. Ik heb dus nooit nadelen hiervan ondervonden maar zoals ik al zei waren dat niet echt veel wormen.
Hoelang heb je de Citroenen nu in die bak dan?
 
Nee dit zal niet de reden wezen , in elke garnalen bak zullen opstartwormpjes zitten in de 1 meer dan in de andere . Soms dwarrelen ze door de bak heen , maar vaak zitten ze gewoon in de bodem .
Het zou kunnen dat je gewoon een kweek stop heb . Gewoon nog geduld hebben haha weinig keus ook natuurlijk , gelukkig hebben we de natuur niet in de hand .
 
Hier ligt de kweek soms ook maande stil en in de cr bak was dat bijna 1 jaar en opeens wemelde het van de zwangere dames.
 
Wellicht dat dit het geval zou kunnen zijn maar ja dan moet je wel heeeeel veel wormen hebben denk ik en in zo n geval zou ik ze wel bestrijden.
 
Ik zag onlangs in 1 van mijn bakken (bijna een jaar na opstarten) nog een wormpje. Nooit nadelige gevolgen van ondervonden.
 
Natuurlijk is de optie kweekstop ook door mijn hoofd gegaan maar in deze bak is al zoveel aan de hand geweest. Dat mijn tijgers niet zwanger worden snap ik nog wel want op een enkele volwassene na zitten er verder alleen jonge bijna volwassen tijgers in. Alle volwassenen zijn in de eerste tijd gesneuveld. Toen dit stabiel was heb ik nu ca 8 weken geleden de citroentjes erbij gezet en vanaf dat moment geen zwangere dames meer gespot. Als ik de bodem afzuig met een zuiger met doorzichtig plastic dan zie ik een enorme hoeveelheid gekronkel. Bij andere bakken is dat minder maar de bakken waar het kronkelgehalte wat hoger is doen het beduidend minder. Een paar jaar geleden heb ik hier eens een topic geplaatst hoe het mogelijk was dat de groep pas begon met kweken toen er vissen bij gezet waren, ook hier was toen het kronkelgehalte hoog. De link heb ik toen niet gelegd maar het valt me nu wel op. Ik heb nu in twee bakjes vissen gezet, in de ene microrasbora's en in de ander het afrikaanse blauwoogje. Baby's zullen ze nu niet eten want die zijn er niet, beide soorten zijn mini visjes dus wat de toekomst brengt kan ik niet zeggen op het gebied van baby's eten. Belangrijkste is dat ze nu de wormen eten.
 
Op GEK forum lees ik 1 druppel knoflookolie op de stick doen. Een van de leden heeft er goede resultaten mee geboekt, knoflook snipper (paardevoer) schijnt ook te werken.
 
Op GEK forum lees ik 1 druppel knoflookolie op de stick doen. Een van de leden heeft er goede resultaten mee geboekt, knoflook snipper (paardevoer) schijnt ook te werken.

Op dat forum zit ik ook en het klopt wat betreft het toevoegen van knoflook maar dat gaat over planaria. Helaas zijn opstartwormen niet bang voor een beetje knoflook meer of minder.
 
Tijdens het googelen stuitte ik ook op het vervellen. Het gekke is dat ik voor het eerst weer vervellingen zie. Voor de vissen was het er af en toe eentje nu liggen ze her en der.
 
Opstart wormen geen idee.

Weet wel dat ze soms een (hele lange) winterstop kunnen houden mbt kweken.

Dus misschien dat de lente/zomer meer teweeg brengt.

Heb je ook visjes in een andere bak? Anders hiervan tijdelijk een paar van overzetten om te kijken of de wormen minder worden.
 
Opstart wormen geen idee.

Weet wel dat ze soms een (hele lange) winterstop kunnen houden mbt kweken.

Dus misschien dat de lente/zomer meer teweeg brengt.

Heb je ook visjes in een andere bak? Anders hiervan tijdelijk een paar van overzetten om te kijken of de wormen minder worden.

Ik had alleen maar shrimp-only bakken en heb afgelopen weekspeciaal voor dit doel hele kleine visjes gekocht. Het is me niet alleen om het uitblijven van de zwangerschappen te doen hoor. Als ik naar het aantal bakken kijk waar naar verhouding meer wormen inzitten (3 van de 11) dan zie ik minder tot geen zwangerschappen, meer dode garnalen vergeleken met de bakken die weinig wormen hebben, er worden minder baby's groot. Meer doden en minder baby's groot zou ik dan ivm slechte vervellingen brengen. Het is toch een kwestie van uitproberen en als ik het visje heb dat weinig tot geen babygarnaal zal eten schroom ik niet om ze in alle bakken te doen want ze vreten natuurlijk heel wat ongedierte weg. Wat ik vooral ook erg interessant vind is wat de invloed is van meer of minder opstartwormen. Je leest overal dat ze geen kwaad kunnen maar dat begin ik te betwijfelen. Natuurlijk gaat het om hoeveelheden, een enkele planaria kan ook geen kwaad maar hele hordes wel. Een enkele anatome helena kan ook geen kwaad maar de 80 kleintjes die in mijn 30 literbakje zaten vraten wel mijn baby garnalen op. Sowieso houd ik jullie op de hoogte of er nu zwangerschappen in de bak met tijgers komen.
 

Terug
Bovenaan