Garnalen en de filter


N

Neonlover

Guest
Hey,

ik ben m'n bakje aan het voorbereiden op de komst van enkele garnalen.
Bij de aankoop van m'n bakje (Superfish wave 30) heb ik niet echt gelet op de filteropeningen.
Dit is waar ik me nu zorgen om maak. Er is geen afsluitklepje bovenaan, dus het waterniveau moet altijd lager zijn. Ook zijn er links en rechts openingen om de stroomsterkte aan te passen en verwarming. Ik heb wat zitten experimenteren met filterwatten maar heb geen idee of dit voldoende zal zijn. Het ziet er totaal niet uit maar dit heb ik liever dan een hele hoop garnalensalade. Voor zover ik weet zijn dit de enige openingen waarin de garnalen/kleintjes zouden kunnen in verdwijnen.
Tips zijn altijd welkom!
Groetjes,
Neon(Brent)
17909330_1334099310002815_1505423243_n.jpg
17910739_1334099280002818_1850540044_n.jpg

17911086_1334099260002820_1241135034_n.jpg
 
Het zijn leuke bakjes maar zonder maatregelen zitten er snel garnalen in dat compartiment. Dat is voor mij de reden geweest om een andere bak te kopen maar wellicht dat het zo ook goed kan werken.
 
Ik heb hetzelfde filter als jij hebt in een aqua 40, alleen zonder de omhulsing met de verwarming (dus gewoon los in het aquarium) voor al zeker een half jaar, en heb mega veel kleine garnaaltjes al en nog nooit ook maar 1 enkele garnaal teruggevonden in het filter. (Misschien dat andere hier andere ervaring mee hebben, maar dit is de mijne)
Alleen denk ik wel dat ze inderdaad in de behuising van je filter en verwarming vast kunnen gaan zitten, waardoor ze misschien dood zouden kunnen gaan.
 
Ik had ze inderdaad in de behuizing zitten en niet in de filter. Maar ook de SF Aquaflow moet je aanpakken want waar het snoer erin gaat kunnen ook garries naar binnen en soms via de openingen in de bodem of zijkant. Vandaar dat ik om de bodem een pantykous heb.
 
Tien vuurtjes gehaald, ik laat jullie weten hoe het verder gaat :p
 
Best kleine beestjes, ik gok een centimeter allemaal. Vanmorgen ingezet nu toch zes gespot, ben benieuwd of het zo blijft
image.jpg

image.jpg
 
Vandaag 9 geteld, zitten er dus allemaal nog in :)
 
IMG_1885.JPG
IMG_1886.JPG
Andere aanpak... hele nylonkoos over het ganse spelement getrokken : filter, behuizing, verwarming... alles. Tel altijd maar 5 garnalen meer dus vrees voor de vorige. Nu ben ik toch zeker dat als er sterven het effectief in de bak is en niet in de filter... ga het even laten want misschien verstoppen ze zich, als het er effectief maar 5 meer zijn ga ik er toch wat bijhalen.
 
Vind het zelf geen beste oplossing zo,boel zit zo dicht met alle gevolgen van dien.
Zou een ander filter nemen.

Weet je de waterwaarden van je bakje?
 
Ik gebruik bij de SF Aquaflow ook een stukje panty en wel tussen de spons en het dekseltje. Wel dan erop letten dat het niet dichtslibt maar dat zie ik hier pas na een aantal weken.
Ik kan je de Aquaell mini pat eventueel aanraden of de BOB filter.
 
Enkel de ph kan ik je meegeven: 6,8. En temp van 23graden. Heb geen hele set om te testen :p. Als ik 1-2x per week alles schoonmaak rond de kous is er toch geen probleem denk ik? Wil best sponsfilter halen ofzo maar dan moet heel de behuizing eruitgebroken worden en daar zie ik wat tegenop :p.
 
Als je zovaak de panty even afspoelt dan voorzie ik geen problemen met een verstopte panty. Zoals ik al zei doe ik dat stukje kous eens per 2-3 weken schat ik zo in.
 
Oke mooi, heb er toch net zes geteld ze blijven me echt verbazen... Kan zijn dat ik er sowieso nog wat bijhaal want ik ben het soort persoon dat net zes vrouwtjes heeft of zes mannetjes. 10 vond ik een mooi groepje dus stuk of 5-6 toch weer halen
 
Het beste is om minimaal ze met 10 of meer te houden want het zijn groepsdieren en dan voelen ze zich prettiger.
 
Heb net de kous naar een veel dunnere vervangen omdat de filter niet genoeg watertoevoer kreeg en dus veel te veel lawaai maakte (redelijk irritant als het aquarium op je kamer staat :p). Dat probleem is nu ook opgelost en de zes vuurtjes zijn nog altijd paraat. Zie regelmatig vervellingen liggen ook dus dat is ook een goed teken, ga straks eens kijken naar de LFS of ze er nog wat op voorraad hebben, dan heb ik toch weer een mooi groepje van 12-15 dieren :).
 
Het is inderdaad ook zaak dat je de uitstroom regelmatig controleert met een panty erom heen.
 
Heb 1 klein gaatje erin geknipt zodat de buis van de uitstroom erdoor komt, die zit net boven water dus garnalen zullen er wel niet in verdwijnen :p
 
Wat een leven, ging ik net garnalen bijhalen en tel ik nog eens, zie ik er doodleuk 8 vooraan zitten... nog nooit zoveel geteld... beestjes blijven je keer op keer verbazen :S
 
Ja ze kunnen zich heel goed verstoppen en dan denk je waar zijn ze, en soms denk je jee wat een boel zijn het er al. Vooral met kleintjes ga je dat meemaken:D:D
 
Net vijf bijgehaald, zijn wel iets groter.... Hoop dat dit geen verschil maakt want de nieuwe lopen meteen heel de bak rond en de rest verstopt zich een beetje, zien wat het wordt :p
 
Gigantisch overbetaald omdat de persoon waar ik ze normaal vandaan haal (2,00€/stuk) 45km verderop woont. Nu heb ik er 5 aan 3.69€ per stuk betaald, omdat ik geen tijd had om te rijden. Dat is dus 18 en halve euro voor 5 garnalen. *.*
 
Zijn mooi rood en groot inderdaad, vind het wel nog altijd veel :p
 
IMG_1927.JPG
IMG_1928.JPG
IMG_1929.JPG
Hier zijn er een paar, ze zitten nu niet perfect om foto's te nemen :p
 
IMG_1930.JPG
IMG_1931.JPG
De eerste is een nieuwe, tweede eentje die ik al had... Wel een zeer bleke :)
 
Ja het is de enige garnaal die zo doorzichtig is, de rest is mooi rood *.*... Het komt van bij een professionele garnalenkweker dus zou het wel raar vinden :p
 
De Rilli is ook een kleurvariant van de Vuurtjes. Misschien door de kweker over de kop gezien;)
 
Straks heb ik alleen maar Rillis mee haha dat zou wel zuur zijn, de rest is nog klein maar wel goed rood :eek:...
 
IMG_1932.JPG

Twee van de oude met op de achtergrond de nieuwe... zien er me niet echt 100% vuurtjes uit...
 

Terug
Bovenaan