garnalen dood

S

Schaive78

Guest
Ik heb sinds december 10 cr garnalen, die gekweekt waren op kraanwater. Nu heb ik ze sinds 2 weken overgeplaatst van een 15 liter naar een 55 liter bak. Nu heb ik net de 3e garnaal in 1 week tijd er dood uitgehaald.

voor de rest zitten er een paar amanogarnalen in en 15 rasbora's in

Als planten zitten er in
hygrophilla( vaantjes plant )
braziliaanse klimop
hc montecarlo
diverse soorten mos
kienhout
wortelhout

heb net wat waardes getest.
NO2 0
KH 6
PH 7.7
GH 8

Zal de PH toch te hoog zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Balen hoor.
Is die 55 liter wel goed ingedraaid en zijn de waterwaarden dan heel anders als van die 15 liter?
 
Nee naar mijn weten niet. misschien is de PH nu iets hoger.
 
Kraanwater is hier rond de 8 dus dat zal het niet zijn denk ik. Hoelang zitten de plante in de 55 liter want sommige kunnen gif bevatten namelijk.
 
Nee naar mijn weten niet. misschien is de PH nu iets hoger.

Het zal niet op een paar tienden aankomen verwacht ik hoor. De Amanogarnalen doen het wel goed? Zo ja, dan misschien kruisbesmetting?
 
ja daar zie ik niks aan. en de andere CR ook niet, en zo ligt er een dag later weer 1.
 
sinds het opstarten. en de vaantjes en braziliaanse klimop ook wel een week of 3, die komen uit mijn grote vissenbak
 
Als ze uit de ander bak zijn dan zou dat goed moeten zijn. Misschien toch iets van kruisbesmetting.
 
ook, dus de amano's eruit halen misschien. of nu al te laat
 
Dat zal nu dan al te laat zijn als dit al de oorzaak is. Ik had een keer met de cr hetzelfde en had bij de groep 17 bijgekocht op de beurs. Kort daarna vielen ze een voor een om en werd de hele groep ziek.
Dat is met bijplaatsen van garnalen ook altijd een risico die je loopt.
 
ok, ook met dezelfde soort garnalen.?
Gewoon zo laten en kijken wat er gebeurd?

of nog andere tips?
iemand?
 
Juist met dezelfde soort garnalen.
Sinds wanneer staat deze bak te draaien en wat is de no2 waarde dan?
 
De bak draait nu een week of 6, maar de filter al langer. De No2 is 0.
 
Dan zou ie denk ik moeten zijn ingedraaid. Vaak is het bij garnalen niet of lastig aan te geven wat de oorzaak is.
 
Blijft vaak lastig om een oorzaak te achterhalen.
Geen idee of kruisbesmetting tussen 2 verschillende soorten kan ontstaan maar zou best kunnen.
Gebruik je co2 en/of plantenvoeding?
 
geen co2, maar wel plantenvoeding. een all in one die geschikt is voor garnalen.
 
Dat gaf je denk ik ook in de oude bak dus dat zal denk ik ook niet de oorzaak zijn. Verder niets aan het gedrag of aan de dode garnalen te zien?
 
nee niks vreemds. de dode garnalen zijn rose, maar anders niks
 
Heb je al op de ingredientenlijst gekeken van je plantenvoeding? veel soorten bevatten koper (CU) en dat is dodelijk voor garnalen.
 
Ik heb een beetje dezelfde ervaring; CR's die het in een bak geweldig goed doen, maar in een nieuwe, grotere bak opeens dood gaan en ook niet meer kweken. Ik heb het daar een keer met een ervaren CR houder/kweker over gehad en die vertelde dat ze heel erg gevoelig kunnen zijn voor ander water, hoe goed je ze ook over laat wennen. Volgens hem was vooral een andere geleidbaarheid de boosdoener en hij adviseerde dat als je CR's naar een andere bak gaat verhuizen, je het beste zoveel mogelijk water uit de 'oude' bak mee kunt nemen.

Daar heb je nu natuurlijk niets meer aan, maar misschien kan het in de toekomst nog een keertje van pas komen.
 
Wat Marlonneke zegt klopt idd.

Ook ik heb dit meegemaakt en steeds vaker merk ik dat het verschil geleidbaarheid van het water veel belangrijker is dan bijvoorbeeld de ph.

Zo heb ik taiwan bee garnalen overgezet van hun oude bak naar de nieuwe kweekstelling.
Alles is exact hetzelfde qua bodem en zo.

Maar toch deden ze het niet en hebben ze problemen met vervellen. Tot ik er ineens achter kwam dat de geleidbaarheid veel lager was in de nieuwe bakken. Nu paar keer ververst met kraanwater en het gaat de goede kant op.
 
Ik ben benieuwd of de geleidbaarheid zoveel anders is in beide bakken want ze zitten in beiden op kraanwater mag ik aannemen.
 
Tip is dus koop een ec meter.
 
Terug
Bovenaan