Garnalen Aquarium opstarten


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb zondag mijn nieuwe Juwel 60 ingericht. Nieuwe afgeronde gespoelde fijne grind erin gedaan. Diverse ingewaterde stukken kien hout met daarop Javamos gebonden ingedaan. Het geheel afgevuld met water uit mijn 450 liter aquarium dat al een jaar draait. Een paar stekjes van planten uit mijn grote bak erin gezet. Eerst geprobeerd met een nieuwe spons filter aangesloten op mijn nieuwe Eheim 200 luchtpomp. Dat gaat hem dus niet worden. De pomp maakt een veel te hard brommend geluid voor in de huiskamer. Gezien het feit dat ik geen ruzie met mijn vrouw wil dit maar veranderd. Dus noodgedwongen het interne filter van Juwel (met panty erover) erin geplaatst. Ik wil er een garnalen aquarium met Vuurgarnalen van gaan maken. Dus zonder vis. Nu een paar vragen. Hoe lang moet ik dit geheel in laten draaien voordat ik er garnalen in zet? Volgens mij staat er normaal 6 weken voor maar hoe zit dat met water afkomstig uit een ingedraaid aquarium. Wat is het maximale aantal garnalen wat er op verantwoorde wijze in een bruto 60 liter bakje kan? En als laatste, welke temperatuur zouden jullie aanhouden? Groetjes, Frank
 
In water zitten weinig bacterien dus ik zou een week of 4-6 hem laten indraaien. De hoeveelheid is een goede vraag want soms lees je aantallen van 5-10 per liter maar daar zul je eerst niet aankomen denk ik.
 
ik zou je nieuwe filter in bak doen die al draait 1 week da zal wel genoeg zijn dan kun je daarna gelijk de garnalen er in doen met de ingedraaide filter . je kan ze gewoon op kamer temperatuur houden
ik heb eventueel nog hoge gradatie vuur garnalen voor je stuur maar een pm als intressen hebt
 
Dank je voor jullie hele snelle reactie. Goed dat ik hier de vraag gesteld heb want ik verwachte eigenlijk zelf dat ik met bestaand aquarium water de helft al gewonnen zou hebben. Weer wat geleerd. Gpatton, ik zal eerst zorgen dat het geheel veilig leefbaar voor de garnalen is en daarna kom ik misschien wel even terug op je vuur garnalen
 
Ik zou niet er zo snel garnalen bij durven zetten al gebruik je een ingedraaid filter want in je bodem zit nog geen bacteriecultuur. Het is misschien anders als je een flink filter gebruikt dat overcapaciteit heeft maar vaak is dat niet het geval.
Garnalen zijn best gevoelig en dan kies ik zelf liever voor iets langer indraaien.
Ik heb ook weleens de bodem verwisseld en dan draai je ook op alleen je filter maar ja waarom risico nemen als het niet hoeft.
 
Daar heb je eigenlijk ook weer wel gelijk in. Ik laat het geheel maar lekker een tijdje draaien. Geduld is een goede zaak. Nu ik met ingedraaid aquarium water draai is een opstart bacterie middel niet nodig of is dat ook weer een verkeerde beredenering van mij?
 
Nee die middeltjes voegen weinig waarde toe en als je al een ingedraaid filter gaat gebruiken niet doen zou ik zeggen want dat is zonde van je geld.
Twee keer per week een klein beetje voer verkruimelen werkt ook prima.
 
Ik zou niet er zo snel garnalen bij durven zetten al gebruik je een ingedraaid filter want in je bodem zit nog geen bacteriecultuur. Het is misschien anders als je een flink filter gebruikt dat overcapaciteit heeft maar vaak is dat niet het geval.
Garnalen zijn best gevoelig en dan kies ik zelf liever voor iets langer indraaien.
Ik heb ook weleens de bodem verwisseld en dan draai je ook op alleen je filter maar ja waarom risico nemen als het niet hoeft.
vind maar vaag verhaal hier groot suc6 bij elke bak die ik opstart met ingedraaide filter en meteen levende haven je moet de filter juist voeden.
een stuk voer in gooie is ook niet slim zonder dieren. want je wil dieren hebben die het omzetten in hun poep zodat je geen amonia en dergelijk krijgt
 
Als je wat voer erin doet dan zetten de heterotrofe dat om in nh3/4 en dan wordt dat weer omgezet in no2 en in no3 en zo komt de cyclus op gang en hebben de baccies te eten en zullen ze zich uitbreiden.
Het kan ook wel met alleen een ingedraaid filter maar goed ik wacht liever een paar weken als dat kan. Dus de bacterien voedt je door wat voer te verkruimelen.
Zoals ik al zei heb ik ook wel bodems verwisseld en dan ging het ook goed met alleen het filter maar goed waarom zou je niet even extra geduld hebben.
Normaal wacht je ook 4 weken met een nieuwe bak.
 
Als je wat voer erin doet dan zetten de heterotrofe dat om in nh3/4 en dan wordt dat weer omgezet in no2 en in no3 en zo komt de cyclus op gang en hebben de baccies te eten en zullen ze zich uitbreiden.
Het kan ook wel met alleen een ingedraaid filter maar goed ik wacht liever een paar weken als dat kan. Dus de bacterien voedt je door wat voer te verkruimelen.
Zoals ik al zei heb ik ook wel bodems verwisseld en dan ging het ook goed met alleen het filter maar goed waarom zou je niet even extra geduld hebben.
Normaal wacht je ook 4 weken met een nieuwe bak.
heb hier zat vaak zonder ingedraaide filter bakken opgestart nooit een dooie garnaal gezien die amonia piek waar jij dan op wil w8ten komt helemaal niet als je maar heel weinig voert en zorgt dat je garnalen alles op eten
 
Tja Patton als jij het zo wil doen dan is dat prima maar dan start je dus een bak op zonder een goede bacteriecultuur en dan neem je wel een bepaald risico. Het is niet voor niets dat men aanraad om minimaal 4 weken in te draaien.
Ik blijf het een risico vinden om dit te doen met alleen een ingedraaid filter of bodem en al helemaal als je nog geen bewoners hebt en best even 4 wk kan wachten.
Maar goed ieder zn eigen manier en als dit goedgaat bij jou dan zou ik daar niets aan veranderen.
 
Ik kwam zojuist met onderhoud en snoeien in mijn grote bak nog een stuk of 10 hele jonge Black Mollys tussen de planten tegen. Deze erin gezet. Zitten nu in dezelfde waterwaarden als waar ze uitkomen. Misschien helpt het met bacterie opbouw. Normaal laat ik ze in de grote bak als levend voer voor de maanvissen. Ik vang ze er wel uit tegen de tijd dat er garnalen in kunnen. Tegen die tijd beginnen met een stuk of 20 garnalen? Is dat een goed aantal om zoiets op te starten?
 
Ja 20 is prima en je kan het beste altijd met minimaal 10 beginnen.
 
Dan begin ik tegen die tijd maar met een stuk of 20. Ik had ook al op internet gelezen dat het groepsdiertjes zijn. Maar ik heb toch besloten maar een poosje te wachten ook ivm het welzijn van die beestjes
 
Nog een andere vraag aan jou Jessicapilon. Naar welke water waarde kan ik het beste streven en naar toe te werken. Ik snap dat nitriet nagenoeg nul moet zijn. Hoe zit het met de NO3 en de PO4. Ik vraag dit ivm het vele Javamos en de paar andere plantjes. In mijn grote bak gebruik ik vloeibare ”All in One” van PlantedBox. Maar dat is natuurlijk een hele andere situatie (Veel licht, veel planten en een CO2 systeem erop). Daar draai ik op een NO3 van 10 en een PO4 van 1. Welke water waarde zou jij aanraden voor mijn garnalen bak zodat mijn garnalen het prettig hebben maar bv mijn Javamos ook goed groeit?
 
En ik ben er dan vergeten bij te zeggen dat ikzelf ook een osmose apparaat heb en het zo enig sinds kan sturen
 
Wanneer je geen ingedraaid filter gebruikt zou ik minimaal 4 weken indraaien. Met garnalen mogelijk ook wel 6 zodat er voldoende biofilm en algjes zijn ontwikkeld die ze graag eten.

Overige waterwaarden: nitraat van 10 en fosfaat van 1 kan prima bij garnalen. Ook de AIO van plantedbox gaat goed (gewoon wat lager doseren als je minder planten hebt) en blijven meten.
Vuurgarnalen (neocaridina) hebben liever niet al te zacht water zoals caridina garnalen. PH van rond de 7 en een GH tussen de 6-10 moet prima kunnen.
 
Nog een andere vraag aan jou Jessicapilon. Naar welke water waarde kan ik het beste streven en naar toe te werken. Ik snap dat nitriet nagenoeg nul moet zijn. Hoe zit het met de NO3 en de PO4. Ik vraag dit ivm het vele Javamos en de paar andere plantjes. In mijn grote bak gebruik ik vloeibare ”All in One” van PlantedBox. Maar dat is natuurlijk een hele andere situatie (Veel licht, veel planten en een CO2 systeem erop). Daar draai ik op een NO3 van 10 en een PO4 van 1. Welke water waarde zou jij aanraden voor mijn garnalen bak zodat mijn garnalen het prettig hebben maar bv mijn Javamos ook goed groeit?
Vuurtjes kunnen in de regel prima op kraanwater hoor en voor mosjes hoef je eigenlijk geen plantenvoeding bij te vegen maar als je het in huis hebt dan kun je dat natuurlijk prima wel doen maar ze zijn weinig voeding nodig. In mijn nano met mosjes doseer ik verder geen voeding. Als je het al gaat toevoegen dan lijkt me 5/0,5 al ruim voldoende.
 
Ok is me hellemaal duidelijk mannen. Aan de waterwaarde zal het niet gaan liggen dan. Het is denk ik een mooi streven om een NO3 van 5 en een PO4 van 0,5 te krijgen. Ook gezien het feit mijn Juwel 60 met donkere bodem in verhouding maar erg weinig licht heeft tov mijn grote Aquatlantis 150 Fusion Pro waarvan de verlichting maar op 65 % staat en CO2 heeft. Niet normaal wat een verschil. Kraanwater is hier erg moeilijk. Als ik hier kraanwater test met de JBL SIO2 druppeltest uitvoer dan wordt het geheel bijna zwart. Dat is ook de reden dat ik met de waterwissel in de grote bak wekelijks 100 liter water vervang door osmose water aangevuld met mineralen.
 
Hier is het silicaat ook enorm hoog. Bij de test moet je 4minuten wachten. Gelijk na het toevoegen werd het al donkerder dan de meest donkere kleur op het kaartje 🤣
 

Terug
Bovenaan