Garnalen aquarium opstarten.


J

Jay47

Guest
Hoi mede leden,

Heb al wat jaren ervaring met vissen maar met garnalen ben ik echt een leek.
Mijn eerste aquarium die ik jaren geleden kreeg heb ik nog steeds (60x30x30)
Staat al jaren leeg en niks te doen.
En toen ging opeens een lampje branden waarom geen garnalen aquarium van maken.
Wel stom dat ik hier nooit eerder op ben gekomen haha.

Heb eerst ongveer 2 weken ingelezen maar heb toch een aantal vragen, wil het goed en niet gaan klooien.
Als bodem lees ik goede verhalen over ph verlagende bodems zoals Ada Amazonia Soil.
Of voeldoet een normale kwarts bodem ook?
Planten sowieso mos, anubias, javamos, wat kan nog meer?
Hout komt er ook in en amandelbladeren etc.
Ik heb nog een nieuwe JBL e701 externe filter liggen, deze wilde ik dan met een panty om heen gebruiken.
Is deze filter overkill? Of moet ik toch kijken naar Aquael pat mini?
Verwarming heb ik ook nog liggen.
Als ik alle info heb dan ga ik inrichten en eerst 3/4 weken laten indraaien voordat ik garnalen ga halen.

Btw wil NeoCardina garnalen houden, deze zijn makkelijker.
Weet nog niet precies welke.

Misshien mis ik nog een aantal zaken.
Maar ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en advies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De e701 heeft een cap van 200 ltr toch? Dat zie ik ook bij de specs staan.
Ok mooi heb nog een aantal zakken zwarte kwarts grind liggen.
Ga ook ff naar je filter link kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
https://www.jbl.de/nl/producten/detail/4322/jbl-cristalprofi-e701-greenline

Capaciteit van 700 liter;)


Gebruikershandleiding
Veiligheidsaanbevelingen
Voor dit product is een opvolger beschikbaar:
CristalProfi e702 greenline
  • Buitenfilter voor gezond aquariumwater: Gesloten watercircuit voor aquaria van 60 - 200 liter (60 - 100 cm).
  • Compleet uitgerust en klaar voor gebruik: Ingebouwde snelle start en filterstart zonder aanzuigen. Eenvoudig op te bouwen.
  • Extreem rustige werking bij 700 l/h pompcapaciteit. Gepatenteerd voorfiltersysteem: hoge / biologische filtercapaciteit met 6,1 l volume, waterstop, slangaansluiting 360° draaibaar en eenvoudig verwisselbare filtermassa's.
 
Verder houden garnalen wel van challow wood (spelling weet ik niet). Daar zitten net als de bladeren voedingsstoffen op voor de garnalen. Qua planten hoef je alleen maar te kijken of ze makkelijk te onderhouden zijn want co2 is wel een risico voor garnalen maar er zijn mensen die het wel doen hoor.
 
aha overheen gelezen (filter cap)
btw hoe zit het met kleibollen voor de planten, zijn deze veilig?

Cholla Wood :D
 
Bedankt, ik zal dit weekend aan de gang gaan.
Zeer enthousiast over, nu nog een mooi plekje vinden.
 
Ik zou voor een mooie zachte bodem gaan, Filterzand is daar zeer geschikt voor.
Ook geschikt voor toekomstige mooie handige Neritina Turrita slakken of andere Waaierhandgarnalen
Ziet er ook mooier uit en je planten kunnen er makkelijk in.
Bij grind gaat het fijn voer wat je bij Garnalen gebruikt gelijk verloren en sticks vallen uiteen tussen de korrels ook naar de bodem.
Bij zand blijft alles aan het oppervlakte liggen van het zand en de garnalen grazen het op.

En decoratie Wortelhout ziet er altijd tof uit en niet te vergeten Cholla wood (cactus hout), Garnalen zitten hier graag op te grazen zeg maar.

Ja even in draaien en gaan!! Ik heb nooit veel problemen gehad met garnalen.
Overdrijf het niet, het komt allemaal niet zo nou.
Niet gelijk beginnen met die bladeren of misschien wel helemaal niet, ze geven je water sneller een kleurtje en je bak en je voeding die geeft zit straks vol met goeie dingen voor ze.
En ja niet alleen garnalen helpt denk ik ook, die slakken helpen de boel ook schoon en in evenwicht te houden waar jij te kort schiet.

En je filter gezien de specs 60 - 200 liter (60 - 100 cm) is een hele goeie maar zorg wel voor een sok-spons voor de zuig want garnalen gaan anders mee het filter is.

Je zult meemaken dat ze soms nog leven als je het filter gaat schoonmaken.
Maar het is beter het te voorkomen met een grove spons.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks voor de info, geen grind dus.
Heb nog een halve zak filterzand liggen van wildkamp, maar deze is wit.
Denk dat bij zwart zand de garnalen beter uit komen.
 
Bij grind gaat het fijn voer wat je bij Garnalen gebruikt gelijk verloren en sticks vallen uiteen tussen de korrels ook naar de bodem.
Hier ben ik het niet mee eens. Heb mijn garnalen al jaren op (fijn) grind en nog nooit problemen mee gehad. Meeste voer blijft er bovenop liggen en als er wat tussen valt zoeken de garnalen dit vaak zelf op. De volwassen garnalen kunnen de steentjes optillen.
 
Hier ben ik het niet mee eens. Heb mijn garnalen al jaren op (fijn) grind en nog nooit problemen mee gehad. Meeste voer blijft er bovenop liggen en als er wat tussen valt zoeken de garnalen dit vaak zelf op. De volwassen garnalen kunnen de steentjes optillen.

Als je Chi Ebi gebruikt kunnen ze flink gaan tillen maar ze zullen het nooit gaan bereiken.
Ik zie ze al voor me de Garnalen steen voor steen naar de bodem graven.
Ligt er dan nooit geen voedsel op de bodem van het glas?
 
Als je Chi Ebi gebruikt kunnen ze flink gaan tillen maar ze zullen het nooit gaan bereiken.
Ik zie ze al voor me de Garnalen steen voor steen naar de bodem graven.
Ligt er dan nooit geen voedsel op de bodem van het glas?
Nee, ze graven niet tot de bodem gelukkig:D Meeste voer valt tussen de eerste laag steentjes waar de garnalen bijkunnen.
Ik kan niet onder mijn aquarium kijken dus weet niet hoe het er daar uitziet, maar denk niet dat voedsel de bodem bereikt omdat er ook andere organismen in het aquarium zitten die het voer afbreken.
 
Ik ben ook geen fan van zand, grind werkt ook goed bij garnalen en wat ertussenin valt eten de garnalen ook op.

Of jijj nou een fan bent heeft hier weinig gehalte, je garnalen moeten fan zijn.
Een Aquarium referendum is op zijn plaats vind je niet? ;)
 
Nee, ze graven niet tot de bodem gelukkig:D Meeste voer valt tussen de eerste laag steentjes waar de garnalen bijkunnen.
Ik kan niet onder mijn aquarium kijken dus weet niet hoe het er daar uitziet, maar denk niet dat voedsel de bodem bereikt omdat er ook andere organismen in het aquarium zitten die het voer afbreken.

Ik denk dat hier veel verloren gaat wat voor de garnaal bestemt is.
Garnalen zijn voortbordurende grazers en dat moeten ze nu op scherp grind doen wat haast geen voeding vast houd.
Echt het is een plezier ze te zien op zand. ;)
 
Mooi topic wat k met heel veel belangstelling ga volgen en een deel steentjes en een deel zand kan dat dan ook niet ?
 
Hier de neo cardina ook op grind, ik geef zoveel voer dat het niet de kans krijgt om er tussen te zakken, het meeste wat ik voer zijn bladeren en alg.
 
Hier de neo cardina ook op grind, ik geef zoveel voer dat het niet de kans krijgt om er tussen te zakken, het meeste wat ik voer zijn bladeren en alg.

Hoe weet je dat? Het valt door het constant gegraas in minuscule stukjes poeder vorm uiteen, ze morsen omdat geperste pellets zijn en geen natuurlijk voer zoals een lijk van een vis.

Het is veel kleiner dan een korrelzand wat ze eten.
Ze kunnen zo echt niet bij al het eten komen.
Je kan beter een voederschaal neerzetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoel wel met een afscheiding zoals een plexiglas plaatje zodat het zand en het grind niet in elkaar kan geraken he.
 
Afhankelijk van het soort garnalen dat je gaat nemen kan je pas een bodem uitkiezen.
Voor de filtratie kan ik je een sponsfilter op lucht aanraden, die heb je in div. maten en die geven geen gevaar voor de eventuele babys.
Verder kan ik je een voerschaal aanraden om bodemvervuiling te voorkomen, kan je meteen goed in de gaten houden of je garnalen wel komen eten ;-)
Voor net goed laten indraaien zou ik minimaal 6 weken aanhouden en in de laatste 2 weken regelmatig meten wat de waardes zijn.
De combi zand en grind gaat in het begin werken maar na verloop van tijd gaat het toch mengen. Ik zou het alleen bij 1 soort houden.
 
Wil Neo's houden die ze zijn makkelijker.
Maar weet nog niet welke.
Spons filter kan ook, maar meeste luchtpompen die ik gezien heb maken een herrie.
Hebben jullie ervaring met stille lucht pompen?
 
Ik gebruik in enkele 60cm bakjes de SF Aquaflow 100 en die hoor je echt niet maar je moet wel de filter garnalenproof maken.
 
Hier absoluut nooit meer zand. Dit ivm bodemrot. Grind kan makkelijk en kiezel ook. Zand kan ook hoor daar niet van. Is gewoon bij deze garnalen een persoonlijke keuze aangezien ze vrij makkelijk zijn qua waterwaardes en bodem.
 
Hier absoluut nooit meer zand. Dit ivm bodemrot. Grind kan makkelijk en kiezel ook. Zand kan ook hoor daar niet van. Is gewoon bij deze garnalen een persoonlijke keuze aangezien ze vrij makkelijk zijn qua waterwaardes en bodem.


Je haar zit ook rot als je nooit je vingers er doorheen haalt.
Zo zit dat bij zand ook even wat harken wat prikken met je vinger of een stokje.
Het is zo simpel.
 
Te fijn zand kan inderdaad problemen geven en als de garnalen daar de hele dag overheen stampen dan zal het nog sneller in elkaar gaan denk ik. Zelf vind ik de korrel van 0,4-0,8 mm een mooie maat.
 
In mijn bak van 150cm heb ik zwarte kwartszand zitten met een korrel van 0,2 tot 0,6 mm.
Vissen vinden het fijn, Cory's woelen er lekker in.
Denk dat ik deze ook ga gebruiken voor de garnalen.

In mijn andere bak van 120cm zit zwarte Aquasand van Hornbach ook een fijne zand moet ik zeggen.
Bij beide heb ik geen bodemrot, maar bij die van Hornbach komen planten eerder los. Die meervallen die ik heb houden om van te klooien, halen elke keer de planten los.
En als de planten door de bak zweven gaan ze lekker tussen hangen....gekke beesten hahah.
 
Te fijn zand kan inderdaad problemen geven en als de garnalen daar de hele dag overheen stampen dan zal het nog sneller in elkaar gaan denk ik. Zelf vind ik de korrel van 0,4-0,8 mm een mooie maat.

Met de nadruk op stampen! :D Ik heb weleens moeten bijvullen om die reden.
 
Ik kan ADA Amazonia light (evt. poedertype) wel aanbevelen. Het is erg mooi en het helpt met je plantjes. Wat is een garnalenbak zonder geweldige planten erin?
 

Terug
Bovenaan