Gaatjes in planten


uitloop omhoog en tegen de achterwand
 
Of een klein stromingpompje aanschaffen
 
filter schoonmaken. stromingspompje lijkt me niet nodig in zo'n klein bakje
 
filter schoonmaken. stromingspompje lijkt me niet nodig in zo'n klein bakje
Ga ik morgen doen.;)

Vandaag 50% ververst, en 2ml plantenvoeding toegevoegd.

Er is me even nog iets onduidelijk,
moet ik nu elke week 15ml voeding toevoegen, of alleen deze week, en dan de dosis naar beneden?;)
 
elke week en verversen zoals ik eerder zei
 
je gebruikt al kleibolletjes?
 
je gebruikt al kleibolletjes?
Nee, ik gebruikte hiervoor geen plantenvoeding, dat ging lang goed, maar ik vond de laatste maand, dat de planten haast niet groeiden, en minder werden. Daarom het ik dus voeding aangeschaft;)
 
hmm eerst dit maar even proberen en even 2 maanden aanhouden. Dan weer even bekijken.
 
Is goed, we zullen zien, wat er gebeurt.
 
Update, na een week:
Er is nog niet iets veranderd:
image.jpg
image.jpg


Ik heb even aan DIY gedaan:D:
IMG_1570.JPG


Er zit nu meer stroming in het water, want de planten bewegen een beetje:engel:
 
Er is nog niets veranderd...:stom:

Ik denk dat ik maar easy carbo ga halen, zoals op de eerste pagina is aangeraden.;)

Is dit een goed idee?
 
Laatst bewerkt:
Water laten testen bij veldhuis vandaag:

Fosfaat 3
No3 100+
En de rest heeft hij niet opgescheven, want dat was goed.;)

Hij zei, dat ik beter easy carbo nog niet kon halen. En dat ik eerst mijn water goed moest krijgen.

Zal ik mijn plantenvoeding weer reduceren, naar 6ml per week?
En weer een grote waterwissel doen?;)
 
Water laten testen bij veldhuis vandaag:

Fosfaat 3
No3 100+
En de rest heeft hij niet opgescheven, want dat was goed.;)

Hij zei, dat ik beter easy carbo nog niet kon halen. En dat ik eerst mijn water goed moest krijgen.

Zal ik mijn plantenvoeding weer reduceren, naar 6ml per week?
En weer een grote waterwissel doen?;)
Is dat goed?;)
 
Dat is niet goed.. Dan wordt je nitraat niet opgenomen. Spraybar net onderwater zetten of nog liever een lilypipe. Je hebt waarschijnlijk te co2 arm water. Co2 is de motor van de groei.

Zou die nitraat van 100 plus wel eerst laten afnemen door nogmaals een flinke waterwissel.
 
Heb vandaag iets van 30 liter verwisseld
waarschijnlijk te co2 arm water
Dus ik had beter wel de koolstofvoeding kunnen halen?;)
 
Plantenbakken hebben nooit klotsend water. Altijd een soort van vloeiende flow in de bak. Door de spraybar boven het water te zetten krijg je meer zuurstof in het water. Dus minder co2. Dat wil je niet als je planten hebt. Vloeibare co2 is een koolstofbron maar niet hetzelfde als co2. Het zal je valisneria om zeep helpen denk ik en vissen schijnen het ook niet prettig te vinden. Schuren langs voorwerpen wat tot wondjes leidt en tot infectie.

Door al het verversen is je water ook zuurstofrijker, goed voor de vissen maar niet voor de planten. Kortom je zult in de toekomst echt minder moeten verversen. Zolang je nitraat zo hoog is kan je naar mijn inzien je plantenvoeding eerst wel halveren.

Zoals ik eerder zei, 1 a 2 emmertjes in 2 a 3 weken is uiteindelijk waar je naar toe wilt. Maar niet met een nitraat zo hoog. Voer spaarzaam en verwijder de rottende plantenresten.

Ik ben er wel achter dat kleine gezelschap aquaria beter af zijn met minder en kleinere verversingen, blijven ze veel stabieler.
 
Plantenbakken hebben nooit klotsend water. Altijd een soort van vloeiende flow in de bak. Door de spraybar boven het water te zetten krijg je meer zuurstof in het water.
Ik zet hem meteen onder water.

Zolang je nitraat zo hoog is kan je naar mijn inzien je plantenvoeding eerst wel halveren
Zal ik doen.

Vloeibare co2 is een koolstofbron maar niet hetzelfde als co2. Het zal je valisneria om zeep helpen denk ik en vissen schijnen het ook niet prettig te vinden. Schuren langs voorwerpen wat tot wondjes leidt en tot infectie.
Dus dan kan ik dat beter niet halen.
 
Vallisneria kan vaak slecht tegen carbo inderdaad en dat is een soort vervanger voor co2.
 
Ik zou de waarden eerst goed met druppels meten want je waarden zijn aan de hoge kant. Ik voeg ook in de 60cm bakjes wekelijks 5 mg nitraat toe en 0,5 fosfaat en ververs maar 1 emmer water met 15W verlichting. Ik zie geen verhoging van de waarden zoals jij die beschrijft.
 
Fosfaat is met druppels gemeten. Ik heb ook gevraagt of hij dat ook bij nitraat wilde doen. Maar hij zij dat dat niet nodig was....
 
Dat vind ik een stom antwoord want iedereen weet wel dat strips niet echt betrouwbaar zijn.
 
De groei staat stil terwijl er een overschot aan voeding is. En ook voor zijn planten voldoende licht. Co2, co2,co2..:D Als je geen co2 kunt of wilt aanschaffen is het cruciaal de stroming vloeiend te krijgen en minder verversen.
 
Zo'n co2 set is over de 100 euro.....
En ik heb net 100 euro:stars:

En bio co2 is niet echt stabiel, heb ik gelezen....;)
 
Zo'n co2 set is over de 100 euro.....
En ik heb net 100 euro:stars:

En bio co2 is niet echt stabiel, heb ik gelezen....;)

Jij kan echt wel zonder! Zonde van je geld. Doe dat maar als je ouder bent en een flinke bak in je eigen huiskamer kan zetten.
 
Jij kan echt wel zonder! Zonde van je geld. Doe dat maar als je ouder bent en een flinke bak in je eigen huiskamer kan zetten.
Dus minder verversen en meer stroming.
 
Dus minder verversen en meer stroming.

spraybar onder water, als je hem als jou zo in het midden hebt dan knal je hem een beetje schuin tegen het voorruit aan. De straaltjes zeg maar. dat je circulatie krijgt.
 
spraybar onder water, als je hem als jou zo in het midden hebt dan knal je hem een beetje schuin tegen het voorruit aan. De straaltjes zeg maar. dat je circulatie krijgt.
Dat heb ik nu
 

Terug
Bovenaan