Gaatjes in planten


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
hallo alemaal!

Ik heb sinds kort de all-in-one van planted-box. Maar sinds een week, komen er allemaal gaatjes in planten, en sterven de bladeren af. Niet in alle planten, maar in een paar. Ik denk niet dat de slakken het hebben gedaan, want die zitten bijna nooit op de planten. Wie weet hoe dit ontstaat, en wat ik eraan kan doen?

Ik gebruik geen co2, de lampen staan 8 uur per dag aan.
Mijn aquarium is 70 liter, met zand etc. eraf is het denk ik zo'n 60 liter. Ik voeg 6ml plantenvoeding toe.

Een paar foto's:

Gaatjes in de planten:
image.jpg
image.jpg


Planten zonder gaatjes:
image.jpg
image.jpg


Mvg
Ruben
 
Gaatjes in planten wijst op tekorten, in dit geval kan dit fosfaat zijn maar ook CO2 komt in aanmerking. Omdat ik ook wat "verglazing" meen te zien zou ik het eerst denken aan CO2.
 
Gaatjes in planten wijst op tekorten, in dit geval kan dit fosfaat zijn maar ook CO2 komt in aanmerking. Omdat ik ook wat "verglazing" meen te zien zou ik het eerst denken aan CO2.
Bedankt voor je reactie, Ben!
En hoe kan ik dat oplossen?
Moet ik dan co2 gaan toevoegen?
Of minder plantenvoeding geven?;)
Weer hij er veel van, Ruben?:D:D;)

Mischien hebben jullie er wat aan:
(Gemeten met een stripje)

No3 100+
No2 0
Gh 7
Kh 6
Ph 6,8
 
Bedankt voor je reactie, Ben!
En hoe kan ik dat oplossen?
Moet ik dan co2 gaan toevoegen?
Of minder plantenvoeding geven?;)

Weer hij er veel van, Ruben?:D:D;)

Mischien hebben jullie er wat aan:
(Gemeten met een stripje)

No3 100+
No2 0
Gh 7
Kh 6
Ph 6,8
Bovenstaande waardes zijn niet raar. Behalve het vreemde wat ik hier zie is NO3 (Nitraat) 100 plus?? Dat lijkt me wel erg veel. Overigens je PO4 (fosfaat) kun je niet meten? Misschien kun je je water eens bij je Lfs laten testen, stripjes zijn niet echt betrouwbaar.
Plantenvoeding minderen zou ik nog niet direct aan willen raden, CO2 zou je ook kunnen doen in vloeibare vorm zoals daar is; Carbo. Carbo is trouwens geen echte CO2, dit om verwarring te voorkomen, maar een soort koolstofvoeding.
 
Overigens je PO4 (fosfaat) kun je niet meten?
Nee;)
Misschien kun je je water eens bij je Lfs laten testen, stripjes zijn niet echt betrouwbaar.
Hier in oldenzaal, gebruiken ze bij de lfs precies dezelfde teststripjes als ik.......;)
Testen ze bij Veldhuis het water, met druppels. Anders moet ik daar even langs.;)

Plantenvoeding minderen zou ik nog niet direct aan willen raden, CO2 zou je ook kunnen doen in vloeibare vorm zoals daar is; Carbo. Carbo is trouwens geen echte CO2, dit om verwarring te voorkomen, maar een soort koolstofvoeding
Is er ook een goedkopere manier? Ik had gehoopt, dat ik met de all-in-one, niks meer bij hoef te voegen. Omdat ik de dosering doe, van zonder co2 toevoegen.;)
 
Op zich is koolstof voeding niet duur, kijk maar eens bij Veldhuis. Maar eerst moet je je tekort ontdekken, misschien heb je wel een fosfaat tekort. Laat je water eens goed testen, dat kost je, meestal, niets. Ga dan pas over de oplossing nadenken.
 
Op zich is koolstof voeding niet duur, kijk maar eens bij Veldhuis. Maar eerst moet je je tekort ontdekken, misschien heb je wel een fosfaat tekort. Laat je water eens goed testen, dat kost je, meestal, niets. Ga dan pas over de oplossing nadenken.
Is goed!

Weet jij een plaats, waar ze dat doen met druppels?;)
 
Hebben jullie een aquarium winkel in je woonplaats? In een dergelijke winkel kan men dit. Bij Veldhuis kunnen ze het ook wel. Bel anders eens vooraf...
 
Hebben jullie een aquarium winkel in je woonplaats? In een dergelijke winkel kan men dit. Bij Veldhuis kunnen ze het ook wel. Bel anders eens vooraf...
De winkels in oldenzaal, doen het allebei met teststripjes, en daar komt ongeveer hetzelfde uit.;)
Ik heb daar namelijk vorig weekend mijn water laten testen, en nu met mijn eigen stripjes.;)
 
Dat is niet echt goed van die winkels. Maar goed, dan zit er niet anders op dan te sparen voor een doos met druppeltestjes. Colombo heeft bijvoorbeeld een doos waar de belangrijke zaken wel inzitten. Je doet er erg lang mee omdat je voor zo'n test niet veel gebruikt, bovendien hoef niet al te vaak een test uit te voeren.

https://www.aquastorexl.nl/colombo-test-lab.html
 
Dat is niet echt goed van die winkels. Maar goed, dan zit er niet anders op dan te sparen voor een doos met druppeltestjes. Colombo heeft bijvoorbeeld een doos waar de belangrijke zaken wel inzitten. Je doet er erg lang mee omdat je voor zo'n test niet veel gebruikt, bovendien hoef niet al te vaak een test uit te voeren.

https://www.aquastorexl.nl/colombo-test-lab.html
Dat is deze toch?
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?TEST-KOFFERS=COLOMBO-TEST-LAB--COLOMBO&productID=18482#film

Op jou link, is hij namelijk uitverkocht.;)

Kun je daar ook navullingen bij halen?
 
Navullingen zul je direct niet nodig hebben maar zijn vast wel ergens te koop!
Mooi!

Bij veldhuis kan ik mijn water laten testen, dus even kijken wanneer ik daarheen ga. En dan koop ik ook meteen die testkoffer.
 
Mooi zo, je zult dan vanzelf ontdekken waar je probleem zit en van daaruit verder werken. Succes!
 
Navullingen kun je kopen bij Wesdijk. Ik heb hun eigen merk koffer maar dat zijn testen van Colombo zover ik weet.
 
Navullingen kun je kopen bij Wesdijk. Ik heb hun eigen merk koffer maar dat zijn testen van Colombo zover ik weet.
Bedankt!

Dat is deze testkoffer dus:
https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html

En daar bijv. dit de navulling van:
https://www.wesdijk.nl/dieren/snel bestellen

Zou je deze navulling dan kunnen gebruiken, bij die colombo testkoffer, want die is €10,00 goedkoper;)
 
Water laten testen!

Po4 was 0,1 mg/l
Nitraat 100+
En de rest van de waardes waren hetzelfde.;)

Testkoffer nog niet gehaald, wil me er nog even in verdiepen.:)
 
Fosfaat dus te laag en nitraat hoog.
Aldus plantedbox zou je met 30ml op 100 liter 15 nitraat en 1.5 fosfaat toevoegen.
Met 6ml toevoegen klopt de lage fosfaat wel zo'n beetje.

Ik zou 50% waterwissel doen om de bak te resetten gevolgd door 15ml plantvoeding en kijken hoe het dan gaat.
Eventueel aanvullen met co2 of easycarbo.
 
Ja dat is de koffer die ik heb inderdaad.
 
Fosfaat dus te laag en nitraat hoog.
Aldus plantedbox zou je met 30ml op 100 liter 15 nitraat en 1.5 fosfaat toevoegen.
Met 6ml toevoegen klopt de lage fosfaat wel zo'n beetje.

Ik zou 50% waterwissel doen om de bak te resetten gevolgd door 15ml plantvoeding en kijken hoe het dan gaat.
Eventueel aanvullen met co2 of easycarbo.
Zal ik dan eerst 50% water verversen, en dan die plantenvoeding erin doen, en kijken of het goed gaat?
Of al gelijk easycarbo halen, en erin doen, en het verversen?
 
Eerst de 50% wissel en dan plantvoeding toevoegen en kijken hoe dat gaat.
Beetje als de EI methode zonder co2.
Hoeft niet direct met easycarbo te beginnen.
 
Eerst de 50% wissel en dan plantvoeding toevoegen en kijken hoe dat gaat.
Beetje als de EI methode zonder co2.
Hoeft niet direct met easycarbo te beginnen.
Is goed, doe ik in het weekend!
 
Heb je nog wel wat stroming in je bak jongeman? Hij staat aardig vol met planten
 
Ruben je kunt beter even een grote waterwissel doen en dan de dosis opschalen naar 15 ml. per week. En dan elke 2 weken 1 a 2 emmertjes eruit halen. Je zou zelfs die 15 ml kunnen spreiden. Dat is nog beter maar meer werk.

Ik doe dat ook bij mijn 60 cm bakje en ververs 1 keer in de drie weken 1 emmertje. Al mijn planten zijn zo groen als gras. Je hebt een nitraat ophoping omdat je planten andere tekorten hebben. Dan groeien ze steeds minder en blijft er dus teveel nitraat over.
 
Heb je nog wel wat stroming in je bak jongeman? Hij staat aardig vol met planten
Geen idee, hoe kun je dat zien?;)

Ruben je kunt beter even een grote waterwissel doen en dan de dosis opschalen naar 15 ml. per week. En dan elke 2 weken 1 a 2 emmertjes eruit halen. Je zou zelfs die 15 ml kunnen spreiden. Dat is nog beter maar meer werk.

Ik doe dat ook bij mijn 60 cm bakje en ververs 1 keer in de drie weken 1 emmertje. Al mijn planten zijn zo groen als gras. Je hebt een nitraat ophoping omdat je planten andere tekorten hebben. Dan groeien ze steeds minder en blijft er dus teveel nitraat over.
Dus als ik het goed begrijp,
deze week 50% verversen, daarna elke dag 2 ml plantenvoeding erin doen. En dan eens in de twee weken 20% verversen?;)
 
Als je wat dieprvriesvoer of waterverbeteraar erin gooit dan kun je goed zien of dit door de hele bak heengaat en de plantjes moeten eigenlijk ook een heel klein beetje bewegen door de stroming.
 
Geen idee, hoe kun je dat zien?;)


Dus als ik het goed begrijp,
deze week 50% verversen, daarna elke dag 2 ml plantenvoeding erin doen. En dan eens in de twee weken 20% verversen?;)

Dat wat John zegt inderdaad. Ja als je zin hebt om elke dag de voeding te doen. Weet ik eigenlijk wel zeker dat je planten het beter gaan doen. Kleine bakjes moet je niet 50% wissel in de week willen. Zorgt alleen maar voor co2 armer water.
 
Kleine bakjes moet je niet 50% wissel in de week willen. Zorgt alleen maar voor co2 armer water
Dus alleen deze week 50% en dan gewoon 1 keer of 2 keer in de 2 weken 20%?;)


De planten bewegen niet, maar het oppervlak wel een beetje. Als ik er diepvriesvoer indoe, helemaal links van het filter, zakt het meteen naar beneden.;)
 
Ik heb toch al antwoord gegeven:juggle:
 

Terug
Bovenaan