Fruitvliegen invriezen


Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Berichten
253
Leeftijd
38
Locatie
Denekamp
Hallo,

Ik vang regelmatig vliegjes in de buurt van de paarden van mijn vriendin. Ze zijn van het formaat van fruitvliegjes, alleen misschien is het wel een ander soort.....

Mijn visjes zijn de ECHT gek op!!!

Maar nu het weer kouder wordt zitten er steeds minder vliegen, en het duurt niet lang meer en dan zijn ze er helemaal niet meer.

Zou ik hiervan een groot aantal kunnen vangen in een glazen pot en dan invriezen?
Of zou het bijvoorbeeld geconserveerd moeten worden. (bv zout water)
 
Je kunt diverse insecten gedroogd/gevriesdroogd kopen, geen idee hoe je dat zelf zou moeten doen ...
 
Geen idee maar vind het wel een boeiend onderwerp om te volgen.
Heeft het vangen van levend voer geen gevaar i.v.m. parasieten/ziektes en zo? gewoon maar een vraag die bij me opkwam.

Ik ben benieuwd naar reacties van de profs hier :D

Groetjes,

Martin
 
Voer je die vliegen levend ??? of heb je ze al doodgemept ? of verdoofd op een of andere manier ??

@MartinF
Natuurlijk bestaat er wel gevaar voor parasieten en ander spul dat niet in orde is. Daarom is het ook verstandig om je vangst (watervlooien, muggenlarven etc ) niet meteen te voeren maar eerst in een witte emmer goed te bekijken zodat je er de rotzooi uit kan halen. Ook moet je natuurlijk de plekjes waar je veilig kan scheppen wel een beetje weten. Ook zelf levend voer kweken wordt wel gedaan
 
Het nadeel van uit het water scheppen is dat er van alles in leeft.

Wanneer je bijvoorbeeld dicht in de buurt van de mesthoop komt vliegt een hele grote zwerm (fruitvliegjes) op.
Als je dan met een jampot o.i.d. snel door de lucht heen gaat en snel de deksel er op schroeft zitten er wel honderden in.
Vervolgens kun je mooi inspecteren of er alleen de vliegjes in zitten die je wilt hebben.

15 min in de vriezer en in je aqua strooien en smullen maar:)

Tja en kans op parasieten heb je volgens mij met elk levend voer wel...
 
Als je ze dan in de vriezer verdoofd hebt kan je ze rustig in een plastic zakje doen en terug in de vriezer doen. Voor parasieten hoef je dan niet echt bang meer te zijn, die hebben dan ook het loodje gelegd
 
leuk om te weten.. misschien gaan wij ook eens zoiets ondernemen.
Bedankt voor de uitleg AqauVISie en jelle voor het interessante topic :D
 
Graag gedaan :thumbs:

Oke, Parasieten hoef ik me dus niet direct druk om te maken....
Hoe zou het gaan met vocht. Buitenlucht in de vriezer gaat vast en zeker condenseren. Krijg ik dan smurrie onder in de pot? :S

Bij invriezen met een open deksel en levende vliegjes krijg ik vast en zeker ruzie......
 
Je zegt net zelf dat je ze eerst een kwartier in een pot in de vriezer doet. Ze zijn dan verdoofd. Daarna kan je ze simpel in een plastic zakje stoppen en terug in de vriezer stoppen ??? Lijkt me geen groot probleem. En misschien zou je ze na verdoven ook in water kunnen doen en daarna als ijsblokje invriezen, je zou eens een proef kunnen doen.
 
Afgelopen zondag even wat vliegjes gevangen.
De opkomst viel wel iets tegen met de laatste keren, maarja heel mooi weer was het ook niet meer;)

Zie hieronder het resultaat.

359565jelle86_0_82_20130922_123015.jpg


Ik heb een aantal potten gevuld en ingevroren.

Nu blijkt. Pot gewoon dichtlaten tot alles bevroren is. Dan kan je daarna alles zo bij elkaar in een pot gooien :)

Nu maar eens kijken hoe lang het te bewaren is (of dat ze het sneller op hebben :chef: )
 
Als ze ingevroren zijn is de kans op ziekten ook met 99% verminderd. bacteri�n overleven het namelijk niet ;)
 
Ik zou lekker een portie vleugelloze fruitvliegen kopen bij de terrariumwinkel, heb je ook geen last van moeders of vriendin omdat alles door het huis kruipt! Prima zelf in stand te houden doormiddel van wat havermout en een geprakte banaan, eventueel een klein scheutje bier (ben je zelf ook weer blij ;) ). Wat stro of een gescheurd wcrolletje erin zodat ze droog kunnen zitten. Iedere twee weken een nieuwe kweek opzetten en je kan er lang tegenaan. Even in de koelkast voor het voeren zodat ze niet de benen nemen en klaar is kees. Ik voer deze zelf ook aan de grote killi's, maar bijna alle vissen zijn er verzot op!
 

Terug
Bovenaan