Fozzy's tuinvijver


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,511
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Goedemiddag,

Ik heb deze vijver al heel wat jaren en heeft al een paar verhuizingen meegemaakt inmiddels, dat is het voordeel van een bak. Natuurlijk heeft het ook nadelen, je zit altijd aan dezelfde maat/vorm vast. Maar daar kies je dan voor.

De vijver zat eerst op een andere plek toen we hier 7 jaar geleden kwamen wonen. Na een verandering v.d. tuin, nieuwe schutting en meer ruimte, is hij toen verhuist naar de plek waar hij nu ook zat. Door de snelheid van plaatsen is hij in de loop der jaren zo'n 10cm verzakt waardoor hij niet mooi meer zichtbaar was, en niet goed waterpas.

Dat hebben we nu dus aangepakt omdat we toch met de tuin bezig waren. Dus van de week leeg gepompt, water voor een deel in een kuip om de vissen te laten overleven, en in een andere grote emmer wat gedaan. Planten eruit, een enorme waterlelie. Wist niet dat die ruim 3cm dikke wortelstam met uitlopers kon krijgen.

En vanmiddag de bak eruit getild en wat grond eronder gedaan zodat hij aanmerkelijk hoger komt. En weer terug laten zakken.
Als de ega het zo accoord vindt ga ik hem weer aanvullen met zand. Ook inwateren om hem zo gelijkmatig mogelijk vast te krijgen. En dan morgen maar weer vullen met water. De planten gaan ook weer deels terug. En zal in de loop van voorjaar/zomer wel weer aangevuld worden zodat wij, en de vogels weer kunnen genieten.

2 foto's heb ik al voor de nieuwsgierigen van zojuist. Wel een beetje flets tegen het licht in genomen, maar gaat om het idee.
1Dmbj8qsRFL3j0NO0e3h_X9lKlSJda2y.jpeg

1Dmbj8qsRFL3j0NO0e3h_X9lKlSJda2y.jpeg
 
De bak zit er weer in, gevuld n wel. Morgen verder afwerken en dan is dat project ook klaar en kan ik volgende week het gazon verticuteren en bemesten. Mag wel opletten dat ik na deze klus niet in een zwart gat val.
-KLhgOkwtQhv_EAkBCPYpsZtRGBGA1lA.jpeg
 
Wanneer is het eigenlijk beste tijd om de vijver klaar te mken voor het voorjaar?
Denk als de vorst voorbij is?
 
Zo vroeg mogelijk in het nieuwe seizoen, nu dus. Deze vijver lag er al, maar is omhoog gehaald omdat hij wat verzakt was.
Dus de planten in de rand heb ik er in delen uitgehaald vanmorgen en vanmiddag weer teruggelegd in de vijverrand.

Alleen de planten rondom zullen dus nieuw moeten wortelen. Had er ook een bos Pampasgras bij staan in de hoek.
Die had ik, heel slim, in een emmer gezet zodat hij niet enorm gaat woekeren en uit elkaar groeien. Die kon ik er dus zo uithalen en zet ik morgen weer terug,
 
Wat er al in zat John. 12 goudvissen heb ik geteld toen ik hem leeghaalde dus die heb ik weer teruggezet.
 
Driedoornige stekelbaars, ook een mooi interessant visje voor in de vijver
 
Heb de vijver meer voor tuinvogels, zomers komen er altijd van alle soorten badderen.

Maar de verbouwing is klaar. Vijver weer op zn plek en aangevuld met zand, het filter draait weer.
Binnenkort maar even langs het tuincentrum voor zuurstofplanten en wat nieuwe borderplanten.
De bloembak wordt volgende week gevuld met struiken en planten die ik besteld heb via internet.
Had de maten doorgegeven en kreeg toen een gratis advies wat bij elkaar past.

Enkele foto's vd tuin, op het zuiden/zuidoosten:
de bloembak, vijver en overzicht vd tuin.

2A_nJz6ZyuoiTx-rF-j67fmOF5YYVmo_.jpeg

2A_nJz6ZyuoiTx-rF-j67fmOF5YYVmo_.jpeg

2A_nJz6ZyuoiTx-rF-j67fmOF5YYVmo_.jpeg
 
Ziet er goed uit Albert. :petjeaf:

Hebben ze de Oehoe uit Purmerend bij jou onder gebracht? :p
 
Ziet er erg netjes uit Albert.
Die Oehoe is duidelijk die uit Purmerend en volgens mij draagt hij de naam Lex :D ;).

Hier zal je vrouw wel blij mee zijn :thumbs:.
 
Vindt het wel slim. Meneer de uil neerzetten als bor de wolf in het land is :D
 
Leuke tuin, dat vijvertje staat ook mooi ingewerkt. Ben benieuwd naar je plantenkeuze. Is er in Nederland al wat van vijverplanten te vinden ? Hier in Belgie is het seizoen nog niet echt begonnen. Ik zit te wachten vol ongeduld
 
Thnx, die uil heeft mn vrouw gekregen voor dr verjaardag paar jaar geleden van dr zus. Heb ik dus af te blijven anders valt ie me aan.
 
Leuke vijver, ziet er al netjes uit. Ben nu ook met de mijne bezig en die lijkt enorm veel op die van jullie, alleen net andersom gevormd, in spiegelbeeld.
Inderdaad handig om zo'n uil er naast te zetten, hopelijk houdt het de gevaarlijke uilen uit Purmerend op afstand. Misschien ook een idee om een nep-reiger er langs te zetten.. ;)
 
Deze Tuinkabouter is veel effectiever. ;)

militair-tuinkabouter.jpg
 
Prachtige tuinkabouter, maar oppassen hoor, veel reigers hier in Vlaanderen dragen nog steeds een zendertje, omdat ze beschermd zijn...
Zou een uil vis vangen ?
 
Vanmorgen wezen freubelen met een oude fonteinpomp die ik nog had staan.
Bij Wildkamp een mof en een meter buis gehaald om de buis te verlengen. Had niet alle hulpstukken meer en dat is goedkoper als een nieuwe set kopen. Nu voor 2 euro klaar,
Gister nog enkele planten erbij gezet en zuurstofplanten in de vijver.
5HyQ3IxWxG6zYsXGXNWpN59Zns92x4ja.jpeg

5HyQ3IxWxG6zYsXGXNWpN59Zns92x4ja.jpeg



Heb ook nog een oude gevondn hoe het vorig jaar was. Die lag 10cm dieper.
5HyQ3IxWxG6zYsXGXNWpN59Zns92x4ja.jpeg
 
Plantjes doen het mooi. Dotterbloem begint te bloeien nu.
Lif6ndgOsWiN2BAyv4wkSkxD5W5cjRJr.jpeg
 
Ziet er goed uit! komt er misschien nog wat randafwerking ofzo? mos?
Zou niet misstaan ;)
 
Gaat ook nog veranderen Laurens, even wachten. Misschin morgen of zaterdag naar tuincentrum voor een paar bodembedekkers en oever-/moerasplanten om de rand en rond de vijver wat meer te beplanten. Is nog erg vroeg in t seizoen om gelijk alles mooi weg te werken.

Linkerhoek bij het filter wil ik een moerrasje maken met lage en wat hogere planten om het filter wat uit het zicht te krijgen.
Daar zit een plateau zo''n 10cm onder het watwroppervlak wat zich mooi leent om een beetje moerassfeer te cre�ren.
 
oke duidelijk :)
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, keuze genoeg aan moerasplanten in ieder geval ;)
 

Terug
Bovenaan