Fout gemaakt bij betta aanschaf.


J

Jeem

Guest
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw into de vis/aquarium wereld en heb een domme fout gemaakt..
Ik heb spontaan een Betta vis gekocht zonder van te voren mezelf te infomeren. Helaas heb ik mij dan ook van alles in de winkel laten wijsmaken.
Hopelijk willen jullie mij ondanks mijn fout alsnog helpen. Geloof mij ik heb zeer zeker van mijn fout geleerd en zou nooit meer iets aanschaffen zonder voorbereid te zijn.

Tijdens een bezoek aan een tuincentrum zag ik dat ze betta vissen verkochten inclusief een klein “betta bakje”. Volgens de verkoopster had de vis veder niks nodig, geen filter, verwarming, plantjes of wat dan ook. En blijkbaar ook geen zwemruimte gezien het voormaat van het vierkante bakje. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen hem in zon klein bakje te houden dus kocht een wat grotere en een plantje.
Eenmaal thuis gekomen (helemaal blij en verliefd op mijn visje) begon ik informatie op te zoeken en kwam er al snel achter dat hij veel meer nodig had.
Ik heb snel een 20liter aquarium gekocht, met verlichting, een verwarming (het water is 25graden) en een filter (waarvan de “flow” zachtjes staat zodat de vis er geen last van had)
Ondertussen heb ik honderden youtube filmpjes gekeken en sites bezocht en weet ik hoe ik het de volgende keer zou moeten aanpakken.

Nu volgt het probleem, hij moest snel in het nieuwe aquarium waardoor het aquarium dus niet eerst is ingedraaid/opgestart..
Ik heb donderdagavond het aquarium gevult met zwart grind en water samen met tetra betta aquasafe. Zaterdagochtend (ik had gevonden dat je het beste minstens 24uur kon wachten) heb ik tetra safestart gebruikt. Ik ben me er van bewust dat de meningen over deze 2 producten verdeeld zijn maar ik voelde me er prettiger bij om het te gebruiken. Smiddags heb ik er 2 planten, een mosbal en decoratie waar die onder kan schuilen in geplaats en de vis zelf.
Het deed me goed want hij komt heel blij over, heel aktief.

Maar nu weet ik even niet wat ik veder moet doen.. op het flesje van de tetra safestart staat dat ik de komende 2 weken in mate moet voeren maar wat moet ik me voorstellen bij met mate?
Hij kreeg eerst tetra betta vlokken maar daar was hij niet zo gek op. Dus hij krijgt nu de bio gold betta pellets en heel af en toe bevroren bloodworms.
Ik weet dat je ze niet teveel eten moet geven dus hij kreeg dagelijks een paar stukjes van 1 van de 2. Maar kan ik hem nu nog steeds dagelijks voeren?

En wanneer en hoeveel moet ik het water verversen? Ivm dat het geen opgestarte tank is..

Mijn excuses voor het lange verhaal en vele vragen maar ik wil het graag goed doen voor mijn betta.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik weet ook niet of ik dit bericht op de juiste plaats op het forum heb geplaats. Zo niet zouden de beheerders het dan voor mij naar de juiste plek willen verplaatsen
 
Geen stress, problemen zijn er om opgelost te worden.
Kijk of je een druppeltest kan krijgen om het Nitriet te meten (No2) ververs dagelijks 50% van het water tot je eerst No2 gaan meten en totdat je geen No2 meer meet ( kan 3 a 4 weken duren). Verder is het van belang dat een Betta drijfplanten heeft.

Overigens, Goed bezig.

PS. als je toch in de winkel bent neem dan wat snelgroeiers mee, helpt allen om het water te verbeteren en zuurstof toe te voegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens, Goed bezig.
Idd, er wordt van alles aan gedaan om het voor elkaar te maken :petjeaf:
Het voeren kun je best een dagje overslaan hoor, met name de bloedwormen zou ik schaars mee zijn, probeer ook dat de Betta alles naar binnen krijgt tijdens het voeren.

Als ze een paar weken in een twee liter bakje bij de LFS kunnen overleven red hij het bij jou ook wel, schandalig dat er wordt beweerd dat een Betta niet meer nodig heeft

Ze kunnen weliswaar overleven in laagstaand en zuurstofarm water, maar om dat nou zou letterlijk te nemen:mad::stom:
 
Laatst bewerkt:
Geen stress, problemen zijn er om opgelost te worden.
Kijk of je een druppeltest kan krijgen om het Nitriet te meten (No2) ververs dagelijks 50% van het water tot je eerst No2 gaan meten en totdat je geen No2 meer meet ( kan 3 a 4 weken duren). Verder is het van belang dat een Betta drijfplanten heeft.

Overigens, Goed bezig.

PS. als je toch in de winkel bent neem dan wat snelgroeiers mee, helpt allen om het water te verbeteren en zuurstof toe te voegen.

Dankjewel daar ga ik vandaag meteen achteraan!

Als ik het water dagelijks 50% van het water verschoon is dat dan wel goed van de opbouw van de bacterieen en niet teveel stress voor de vis?
Sorry ik wil het graag goed doen en ook graag begrijpen waarom iets het beste is.
 
Er zitten relatief weinig bacterien in het water, de bodem en het filter zorgen voor voldoende, als je rustig werkt heeft de vis er geen last van maar kan alleen genieten van het schone water.

En vraag maar raak hoor, daar is het forum voor ;)


Edit, plaats anders even een foto van de bak, dan kunnen we even meekijken.
 
Idd, er wordt van alles aan gedaan om het voor elkaar te maken :petjeaf:
Het voeren kun je best een dagje overslaan hoor, met name de bloedwormen zou ik schaars mee zijn, probeer ook dat de Betta alles naar binnen krijgt tijdens het voeren.

Als ze een paar weken in een twee liter bakje bij de LFS kunnen overleven red hij het bij jou ook wel, schandalig dat er wordt beweerd dat een Betta niet meer nodig heeft

Ze kunnen weliswaar overleven in laagstaand en zuurstofarm water, maar om dat nou zou letterlijk te nemen:mad::stom:


Dankjewel voor de positieve feedback!
De bloedwormen krijgt hij ook niet iedere dag, ik dacht aan zo’n 2x in de week. Hij krijgt er maar een paar en eet ze 1 voor 1 uit mijn hand dus dan blijft er ook geen afval voer in de bak liggen.

Inderdaad! Er is een heel groot verschil tussen “overleven” en een fijn leven!
 
Er zitten relatief weinig bacterien in het water, de bodem en het filter zorgen voor voldoende, als je rustig werkt heeft de vis er geen last van maar kan alleen genieten van het schone water.

En vraag maar raak hoor, daar is het forum voor ;)


Edit, plaats anders even een foto van de bak, dan kunnen we even meekijken.

Dank je wel!

Ik heb een foto van voordat de vis erin ging en het aquarium nog aan het opwarmen was.
Tips of opbouwende kritiek is altijd welkom! Heel graag zelfs.

F4C38A05-CF71-4755-A22F-E4F980106C8E.jpeg
 
Niks mis mee, misschien de plantjes links verplaatsen naar rechts zodat het filter minder zichtbaar is, en dan links een ander plantje, er mogen rustig wat meer planten in, een Betta wil graag tussen de planten schuilen of rusten en ook drijfplanten mogen niet ontbreken.
 
Hij krijgt er maar een paar en eet ze 1 voor 1 uit mijn hand dus dan blijft er ook geen afval voer in de bak liggen.
Top!

Het plantje wat op die stronk staat heeft niet zoveel licht nodig, dat is een Anubias toch?
Die kan dan het beste onder de eventuele drijfplant.

En het water mag wel wat hoger hoor, staat een stuk mooier
 
Laatst bewerkt:
Ook zou een zwarte achtergrond niet misstaan, dat geeft meer diepte in de bak en valt het filter wat minder op.
Ook zorgen dat het filter wat hoger staat zodat je wat rimpeling aan het oppervlakte krijgt, daardoor krijgt de bak meer zuurstof opgenomen.
 
Niks mis mee, misschien de plantjes links verplaatsen naar rechts zodat het filter minder zichtbaar is, en dan links een ander plantje, er mogen rustig wat meer planten in, een Betta wil graag tussen de planten schuilen of rusten en ook drijfplanten mogen niet ontbreken.

Het plantje links houd nu toevallig de verwarming een beetje uit het zicht maar ik vind het beide niet zo storend.
Heb je misschien tips voor wat andere makkelijke plantjes die bettas fijn vinden en drijfplantjes? Dan weet ik waarvoor ik moet gaan kijken.

Ook zou een zwarte achtergrond niet misstaan, dat geeft meer diepte in de bak en valt het filter wat minder op.
Ook zorgen dat het filter wat hoger staat zodat je wat rimpeling aan het oppervlakte krijgt, daardoor krijgt de bak meer zuurstof opgenomen.

Een zwarte achtergrond heb ik toevallig afgelopen weekend besteld! Ik vond het niet heel belangrijk om meteen te doen maar het leek mij inderdaad ook mooier!
Hoe hoog ongeveer zou je aanbevelen? Ik heb de hoogte ongeveer aangehouden die in de gebruiksaanwijzing als juist stond.

Haha de termometer hing daar vooral even in het zicht zodat ik makkelijk kon kijken of de tempratuur goed stabiel bleef. Gezien alles nieuw is
 
Top!

Het plantje wat op die stronk staat heeft niet zoveel licht nodig, dat is een Anubias toch?
Die kan dan het beste onder de eventuele drijfplant.

En het water mag wel wat hoger hoor, staat een stuk mooier

Klopt, een anubias nano als ik het goed heb. Ik zal zorgen dat er een drijfplant boven komt. Nog advies voor een makkelijke drijfplant? In de winkels hier heb ik niet echt veel drijfplanten gezien en dan weet ik waar ik na moet vragen.

Is het beter als de waterrand onder de rand van de deksel valt?
 
Heb je misschien tips voor wat andere makkelijke plantjes die bettas fijn vinden en drijfplantjes? Dan weet ik waarvoor ik moet gaan kijken.
https://www.aquaplantsonline.nl/drijfplanten/limnobium-laevigatum-9584
https://www.aquaplantsonline.nl/drijfplanten/hygroyza-aristata
https://www.aquaplantsonline.nl/drijfplanten/salvinia-natans-9708
https://www.aquaplantsonline.nl/vallisneria-asiatica?keyword=vallisneria

Het filter zo hoog zetten dat je de rimpeling aan de oppervlakte ziet.
Zet het filter niet te hard, daar zijn Betta's niet zo gek op.
 

Top dank je wel! Ik vind de limnobium larvigatum er leuk uit zien dus ik denk dat ik die maar gewoon bestel via de link die je gaf.

Prima dan ga ik dat doen. Hij staat ook op de laagste stand zodat het water maar minimaal beweegt.
 
Dank jullie wel voor alle tips. Ik ga straks even langs de winkel en alles wat ze daar niet hebben van de aanbevolen spullen ga ik daarna online bestellen.

Alleen voor nog een extra plant, zouden jullie dan nog een anubias doen of hebben jullie andere aanbevelingen?
 
Heb je wel het lood en watjes van de plantjes verwijderd? lood is zwaar giftig namelijk

Van het linker plantje (ik geloof waterpest) niet. de winkel zei dat ik het gewoon zo in het grind kon zetten. Ik ben blij dat je het zegt, ik ga dat vanavond thuis meteen verwijderen! Ik voel me nu behoorlijk dom, ik hoop dat afgelopen dagen niet veel kwaad hebben gedaan
 
De Vallisneria wordt wel erg hoog/lang voor zo'n klein bakje denk ik, wat ook mooi kan zijn omdat ie dan gaat luifelen.

Een Anubias kan er altijd wel bij, die groeien heel langzaam.

Kijk anders voor een makkelijk stengelplantje
 
Van het linker plantje (ik geloof waterpest) niet. de winkel zei dat ik het gewoon zo in het grind kon zetten. Ik ben blij dat je het zegt, ik ga dat vanavond thuis meteen verwijderen! Ik voel me nu behoorlijk dom, ik hoop dat afgelopen dagen niet veel kwaad hebben gedaan

Je hoeft je niet heel dom te voelen hoor, met jouw nog duizenden andere mensen die denken dat wat de winkel zegt, ook klopt
 
Goed dat je zo goed bezig bent om alles te veranderen! Zijn ook genoeg mensen die de winkel geloven en er nooit geen 2 keer over nadenken, dus stom hoef je je absoluut niet te voelen.

Voor je plantjes: belgisch groen (Hygrophyla polysperma) is een leuke en makkelijke snelgroeiende plant. Javavaren is ook een makkelijke plant, groeit wel wat langzamer. Als je liever een klein plantje voor op de voorgrond wil, kun je naar Sagittaria subulata kijken.
 
Ik zou zelf de uitstroom nar het glas toe draaien want een Betta houdt niet van teveel stroming. Vooral de langvinnigen worden dan snel moe.
 
Dit is misschien een beetje off-topic .. maar ik begin me af te vragen of er iets mis is met zijn vinnen.. hij had al een beetje beschadigde vinnen toen ik hem kocht maar zijn staartvin lijkt nu wel bijna een crowntail .. ik zie veder niks gek op zijn vinnen maar ik heb de laatste zoveel voorbij zien komen op het internet over vin rot dat ik nu wel heel bang begin te worden..
Er zitten ong 2 dagen tussen de fotos. Ik had hele mooie duidelijke filmpjes maar die krijg ik hier niet geupload. De fotos zijn van mindere kwaliteit maar hopelijk valt er toch wat op te zien.
Zijn zijn vinnen ergens aan beschadigd of is vinrot? Hij is niet bepaald voorzichtig en ik zie hier en daar wat zwart!

36AB5359-D7A3-4996-8F36-387B859C83FE.jpeg


B7445B01-662B-420C-A155-D565A8354CBB.jpeg
 
Ik zou zelf de uitstroom nar het glas toe draaien want een Betta houdt niet van teveel stroming. Vooral de langvinnigen worden dan snel moe.

De pomp staat echt heel zacht en zwemt echt zonder moeite door het hele mini beetje strooming heen maar als jij denkt dat het beter is dan zal hem draaien!
 
Ik zie geen vinrot eerlijk gezegd
Dat is fijn om te horen. Ik zie veder ook niks geks behalve dat zijn vinnen ineens inhammentjes hebben. Kan dit komen omdat hij nogal druk en lomp overal door heen gaat en kan dit kwaad ..
 
Het kan ook komen omdatie nog niet volgroeid is, er zijn wel diverse opties voor dit verschijnsel, maar daar moet je een echte betta-kenner voor hebben om dat te kunnen vertellen
 
Zwarte randen vinnen kan een teken zijn van ammonia burn!!! Verversen en verversen zou ik zeker doen gezien on ingedraaid aquarium. Heb ook niet veel verstand van betta maar je heb ook soorten met rafelige vinnen. Wellicht even post openen bij labyrinth vissen gedeelte. Zijn volgens mij aardig wat betta kenners daar actief
 
Zwarte randen vinnen kan een teken zijn van ammonia burn!!! Verversen en verversen zou ik zeker doen gezien on ingedraaid aquarium. Heb ook niet veel verstand van betta maar je heb ook soorten met rafelige vinnen. Wellicht even post openen bij labyrinth vissen gedeelte. Zijn volgens mij aardig wat betta kenners daar actief

Thanks dat ga ik doen!

De 2 kleine zwarte streepjes in zijn vinnen had hij al toen ik hem kocht. Maar veel water verversen maar ik toch inderdaad nu steeds doen.
 
Ik had hele mooie duidelijke filmpjes maar die krijg ik hier niet geupload.
Je moet hiervoor de filmpjes bijvoorbeeld bij YouTube zetten en dan kun je gewoon de URL plakken in je bericht.
 

Terug
Bovenaan