Foto's met een telefoon


M

MKlaassens

Guest
Dag beste mensen,

Mijn foto's van het aquarium zijn lang niet zo mooi als met een fotocamera uiteraard, nu vroeg ik mij af of er bepaalde instellingen / apps zijn die dit wel weer mogelijk maken om met een mobiele telefoon een beetje mooie fotos van de vissen te kunnen maken..

Ik maak nu fotos met de Samsung Galaxy S6 Edge
 
zit daar een automatische functie op? zowel dan moet je hem op handmatig zetten en blijven klooien tot dat je een reeel beeld krijgt.

zelf heb ik een Xperia Z3 die met de automatische stand prachtige foto�s maakt, tot dat ik een foto van mijn aqua probeer te maken. dan is het echt bagger.

zet hem dan op handmatige instellingen en dan vooral met de ISO waardes aanpassen doet mijn foto�s veel goeds.
 
Zorg er vooral voor dat je recht op de voorruit een foto maakt, en deze schoon is uiteraard. :)
Als je schuin een foto neemt zal je inderdaad geen mooie foto krijgen, door de "breking" van water en glas.

En zo slecht zijn je foto's niet, alleen zie ik een hoop vervuiling door spiegeling, dus gordijnen dicht en eventueel ander licht uit of afschermen.
 
Ik heb eens lopen spelen met de standaard instellingen op mijn Samsung galaxy s4, ik kwam erachter dat als je "drama" selecteert, dan ligt de klemtoon meer op het aquarium ofzo...

Voorbeeld;
Zonder een instelling:
bXC6Jsg.jpg


Met drama:
s-0SKwLoYY0LTQcjEO48mR1vqYVif63_.jpeg


Hopen dat ik het niet verkeerdom heb gedaan :D
 
De bovenste foto vind ik zelf mooier qua groen van de planten. Het lijkt wat helderder ook qua kleuren.
Als je voorbeeld van je reactie bekijkt kun je zien wat je hebt ingevoerd ;)
 
Ik vind de onderste mooier, zeker als er geen weerspiegeling is.
 
Wat je bij deze foto's ziet zijn twee dingen. Ten eerste krijg je weerspiegeling door het raam dat loodrecht op het aquarium staat. Dit kun je vrij simpel voorkomen door de gordijnen dicht te doen. Het voordeel hiervan is ook dat er minder licht op alles rondom het aquarium valt, waardoor dit er nog meer uitspringt.

Verder zijn de foto's heel erg korrelig, waardoor ze minder mooi en scherp zijn. Dit komt omdat de camera een hoge iso-instelling gekozen heeft. Dit is gelijk het grote nadeel van fotograferen met een mobiele telefoon. Hier zit een relatief kleine sensor in, waardoor je al snel heel veel ruis krijgt. Het vervelende is dat je deze hoge iso-instelling eigenlijk wel nodig hebt, omdat je (zeker met de gordijnen dicht) vaak te weinig licht hebt (een hogere iso-instelling zorgt ervoor dat de sensor lichtgevoeliger wordt, waardoor je, in vergelijking met een lagere iso waarde, met een snellere sluitertijd of een kleiner diafragma ook een goed belichte foto krijgt).

Als je de iso-waarde zelf kunt instellen en je kiest voor een lagere iso-instelling, dan loop je het risico dat je uitkomt op een langzame sluitertijd (de sensor is minder lichtgevoelig, dus moet er langer licht op vallen om een goede belichting te krijgen). Hierdoor krijg je sneller een niet scherpe/bewogen foto, omdat je de telefoon niet zo lang stil kunt houden. Het enige wat je dan kunt doen is je telefoon op een soort van statief zetten. Een langzame sluitertijd is niet erg wat betreft het aquarium zelf, dat staat namelijk ook stil. Dat geldt helaas niet voor het fotograferen van vissen. Doordat deze bewegen zullen ze door de langzame sluitertijd niet scherp op de foto staan. Als je de inrichting van het aquarium wilt fotograferen is dit dus een goede methode, als het echt om de vissen gaat, wordt het helaas heel erg lastig met een telefoon.

Ik heb geen ervaring met dit model telefoon, maar over het algemeen zijn er twee verschillende soort instellingen. Je hebt instellingen voor de witbalans en ik vermoed dat 'drama' er daar eentje van is. Deze be�nvloeden alleen de kleuren van de foto, maar niet bijvoorbeeld hoe korrelig de foto is of hoe scherp. Op fotocamera's heb je ook nog allerlei halfautomatische standen, zoals sport, portret, macro enz. Daar heb je eventueel wel wat aan, maar ik weet dus niet of telefoons dit soort standen hebben (mijn iPhone heeft die in ieder geval niet).

Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk uitgelegd heb.
 
Wat een verhaal!!!
Mijn telefoon os best uitgebreid, ik heb bijvoorbeeld ook, sport, animatie, "rijkere toon" een ook nacht. Verder zal ik later eens neuzen tussen de instellingen die je zij ;)

Edit:
Ik kan ook de iso handmatig instellen! (100 is het laagste) ik heb ook een statief dus zodra ik thuis ben word het uitproberen!
Ik kan geen gordijnen achter me dicht doen, die hebben geen gordijnen :)
 
In het dagelijks leven ben ik professioneel fotograaf en ik geef ook fotografie workshops en cursussen, dus daarom is het voor mij vrij makkelijk om te zien waar het mis gaat en wat je er eventueel aan kunt doen ;).

Als je dit soort instellingen hebt, zou je baat kunnen hebben bij de sport-instelling voor het fotograferen van vissen. Hiermee geef je de camera als het ware een hint dat je een bewegend voorwerp gaat fotograferen, waardoor hij een snellere sluitertijd zal kiezen. Helaas heeft dit dan wel weer het nadeel dat er een hogere iso waarde nodig is om een goed belichte foto te maken (of een groter diafragma, maar vaak zit je al tegen de maximale diafragma opening van je lens aan).

Een andere instelling waar je bij het fotograferen van vissen nog naar zou kunnen kijken is de macro stand. Deze zorgt ervoor dat je dichterbij scherp kunt stellen. Je zult vast wel eens gemerkt hebben dat je een foto wilt maken, maar dat de camera het niet lijkt te doen. Dat komt omdat elke lens een minimale scherpstelafstand heeft en als je je camera te dicht op het onderwerp houdt, werkt de camera niet. De macro-stand zorgt ervoor dat de minimale scherpstelafstand kleiner wordt en je dus van dichterbij een foto kunt maken. De lens werkt hierbij overigens niet als een soort vergrootglas, maar het komt puur omdat je dichterbij staat. De simpelste manier van inzoomen is immers gewoon een stukje naar voren lopen (de zogenaamde voetzoom ;) ).

Geen gordijnen is lastig. Misschien dat het moment van de dag dan nog wat kan helpen of anders wordt het een groot doek voor het raam spannen.
 
Ik ben op het moment net thuis en ben het wel een beetje beu met dat warme weer :( ik bewaar het fotograferen wel even tot morgen als dat niet erg is :sorry:

Marlonneke, jammer genoeg heb ik dan weer niet de macro-stand. Ik snap inderdaad wel wat je bedoelt, als ik een klein garnaaltje zie op het glas lijkt het alsof de camera hem niet ziet en er niet op wil scherpstellen.

In de kamer waar het aquarium staat is het zoiezo altijd heel erg licht, donker krijg ik het niet, straks worden de dagen weer korter en word het ook weer eerder donker ;)
 
Hier is het warmer :D :(

Ik heb wel wat geprobeerd, het zonnenschermen achter me dicht was dicht gedaan en dat werkt averechts:
otF1ZWN.jpg

Ook met wat voor instellingen ik probeerde.
Ik zal het nog eens proberen als de zonneschermen omhoog zijn...
 
Je zou ook even naar de stand van de zon kunnen kijken om te bepalen op welk tijdstip van de dag je het beste de foto's kunt maken. Het kan namelijk ook best wel een hoop schelen of de zon aan deze kant van het huis staat of aan de andere kant.
 
Het beste blijft als de zon onder is, helaas is dat in dit seizoen niet zo erg lang :stom:
 
Mmh... Mocht ik s nacht door de hitte nog eens wakker worden... :D
Ik wil beste een uurtje eerder de wekker zetten hoor, maar mijn wekker staat normaal niet om 4 uur :( :D
 
Ik heb het nu smorgens geprobeerd, dan staat de zon er nog niet op, resultaat :(
fa153hB.jpg


Met iso waarde op het laagste (100)
Q06WAcg.jpg


Dit werkt het beste:
lBNhtma.jpg

Ik met een groot doek aan de linkerkant :D :D ben alleen wat te klein, en je ziet mijn benen er ook onder weg komen :D vanmiddag maar iemand om hulp vragen met nog een deken aan de rechterkant ;)

Ik heb mijn best gedaan :D
 
Er lijkt hier iets op te bloeien :D

Binnen kort de eerst AF-baby! Jippie! :sorry:


Nu even serieus :juggle:

Wat ik wel eens doe als ik overdag een foto wil maken?
Ik pak dan de parasol en zet die schuin achter me. En dan lukt het meestal wel.
 
Open te bloeien :d :d

Je pakt me de woorden uit de mond Sanneke.
Nee, niet van het bovenstaande, maar van het onderstaande:

Nu even serieus ... :d :p
 

Terug
Bovenaan