Fotoalbum Kevink


Zo even flink gesnoeid en schoongemaakt deze week, kreeg ineens last van groen alg / baard alg en draad alg. Verlichting een stukje terug geschroefd en even de P04 waarde gecontroleerd, deze waren opzicht goed net zoals het CO2 gehalte. Filter maar eens gecontroleerd aangezien mijn gevoel naar de stroming uit ging ( is een stuk minder geworden sinds de externe CO2 reactor ). Filter watten helemaal vuil, deze vervangen gelijk een stuk meer stroming maar toch niet geweldig. Aangezien ik toch al een extra filter er bij wou met verwarming er in verwerkt en het toch kerst was me eigen maar een cadeautje gegeven :p

976153_0_82_img_0297.jpg

Nieuwe Eheim 2173 Professionel 3 Thermo en JBL proscape koffer.

916465_0_82_img_0295.jpg

een 60cm bakje er bij gekocht ( kan je voor 11 euro nieuw niet laten staan ) dit wordt een aquascape project, staat voorlopig wel op een laag pitje.

148537_0_82_img_0298.jpg


Totaal overzichtje, wil nog een extra straat aanleggen die begint te lopen vanachter de hottonia vandaan tot aan de vooruit, hierbij dacht ik aan sterretjes of de Nomaphila siamensis.

De ludwigia ga ik vervangen voor de ludwigia super mini red , heb deze bij me pa in het aquarium gezien en daar wordt hij echt knal rood en mooi bladeren en vind eigenlijk beter passen in me scape :)

Zondag even de elektronica opnieuw netjes weg werken en de filter aansluiten genoeg te doen dus weer ! :D
 
Mondeo zei:
Leuk filter,top dingetje heb hem zelf ook.

heb er ook zeer goede verhalen over gelezen dus ben benieuwd. Kan ook die lelijke verwarmingsstaaf uit me bak :p
 
Update :

Maandag de nieuwe filter aangesloten. Moest ook gelijk alle elektronica verplaatsen naar het andere kastje dus het was een mooie dag taak geworden. De eheim filter werkt tot nu toe goed en verwarmd me bak goed :)

ps. Eheim kan wel wat leren qua aansluit materiaal van JBL, wat een KL#TE ding is die uitstroombuis, hij kan niet gesteld worden niks, hier zelf maar wat op verzonnen maar het is niet optimaal.

Me plante groei trekt volgens mij wel weer wat aan, alleen heb ik momenteel wel serieus last van draad alg. Momenteel maar met 1 lamp minder aan het draaien om te kijken of dit het alg probleem verhelpt.

Hier wat foto's :

818155_0_82_img_0310.jpg

Totaaltje

567462_0_82_img_0312.jpg

Elektronica met CO2

642155_0_82_img_0313.jpg

De 2 filters.

Zo dat was hem weer :)
 
Ziet er goed uit.

Je bent er in ieder geval op tijd bij om de draadalg aan te pakken.
Ik weet niet of je ook easy carbo hebt staan?
Dit kan je in combinatie gebruiken met je CO2 en bevat een bestandsdeel waar de draadalg niet tegen kan.
Het minderen van je verlichting helpt ook en zorgen dat alle voedingsstoffen (NO3, PO4, ijzer e.d.) voldoende aanwezig zijn.
Zie de wet van Liebig.
 
Ronald V zei:
Ziet er goed uit.

Je bent er in ieder geval op tijd bij om de draadalg aan te pakken.
Ik weet niet of je ook easy carbo hebt staan?
Dit kan je in combinatie gebruiken met je CO2 en bevat een bestandsdeel waar de draadalg niet tegen kan.
Het minderen van je verlichting helpt ook en zorgen dat alle voedingsstoffen (NO3, PO4, ijzer e.d.) voldoende aanwezig zijn.
Zie de wet van Liebig.

Ja zag het ineens hard opkomen op me ruit, dus maar gelijk even een lamp er uit getrokken. Denk dat het een CO2 probleem is i.c.m. stroming. Nou stroming is ieder geval opgelost nu nog het CO2 probleem, ook me ph ga ik iets verlagen naar 6.8 staat momenteel op 6.9.

Met carbo kijk ik even uit aangezien niet iedere vis er even goed tegen kan, en ik weet niet hoe goed regenbogen op het goedje reageren :)
 
Je hebt het mooi voor elkaar hoor. Draadalg is meest een co2 tekort. Het minderen van het licht kan ook al voldoende zijn omdat de vraag naar co2 zal minderen.
Ook kan het zoals je zelf al aangeeft met de stroming te maken hebben gehad.
Benieuwd of de stappen de alg tegen zullen gaan.
Succes.
 
Ik vind het een hele mooie bak. Wel strak.
Wellicht zou je de bodem nog wat kunnen vullen met een paar mooie stenen of een paar kleinere stukken hout. Dan oogt die ook wat minder kaal. Het is maar een idee hoor.
 
Pla zei:
Ik vind het een hele mooie bak. Wel strak.
Wellicht zou je de bodem nog wat kunnen vullen met een paar mooie stenen of een paar kleinere stukken hout. Dan oogt die ook wat minder kaal. Het is maar een idee hoor.

Dankje :) ik vind zelf de strakke hollandse plantenbakken heel mooi. Overigen ben ik het er mee eens dat het momenteel wat leeg is. Komen nog extra groepen planten in wil buiten de lobelia wil ik nog 2 mooie straten met planten er bij hebben. Hierbij denk ik aan sterren kruid en Nomaphila siamensis (corymbosa). Misschien dat ik nog 2 stukken mooi kien hout links en rechts in debban leg :)
 
Zwits zei:
het gaat het ondertussen met de bak?

Ging ineens een stuk minder had ineens een grote uitbraak van Baardalg en groene punt alg. De groene punt alg is op de plant momenteel weg nadat ik de P04 verhoogt had naar 1.5. Maar de baardalg was echt flink aanwezig, licht flink verlaagt ( draai momenteel maar met 2 balken 8 uur lang de RGB en 6 uur lang de eerste Daylight balk maar 6 uur.

Momenteel zie ik een goede terugloop van de baardalg, ook door het extra toevoegen van carbo.
OP de planten is het zo goed als weg , alleen op de achterwand zitten nog wat flinke plekken.

Heb ook gelijk de stroming veranderd aangezien het me opviel dat er op sommige plaatsen totaal geen baardalg was en andere plekken super veel.

Helaas heeft de hottonia en Ludwigia de alg uitbraak niet overleeft en zijn weg, de Bacopa heb ik tot 10 cm afgeknipt, helaas blijven de onderste bladeren los komen, maar dat slaat denk ik wel weer aan.

Ga binnenkort weer rustig het licht omhoog gooien , weer richting de 10 uur en dan kijken hoe het gaat :) ook dan het plant bestand weer aanvullen maar vind het momenteel te koud om planten te bestellen :)

Zal van de week even een foto plaatsen.
 
Niet te snel de verlichting omhoog schroeven, eerst zorgen dat je de alg volledig onder controle hebt en dan langzaam opschroeven en parallel daaraan, je plantenvoeding (incl. CO2) mee opschroeven.
 
Ronald V zei:
Niet te snel de verlichting omhoog schroeven, eerst zorgen dat je de alg volledig onder controle hebt en dan langzaam opschroeven en parallel daaraan, je plantenvoeding (incl. CO2) mee opschroeven.

Ik doe het ook rustig aan, maar merk nu echt dat me planten te weinig licht krijgen.

Me bacopa is aan de onderkant al ze bladeren aan het verliezen sommige stekjes hebben maar alleen een zielig kopje over. Koppen van me Cabomba zijn ook veel kleiner als normaal.

Maar doet het indd rustig aan, half uurtje per week dan komt het wel goed :) Zodra ik zie dat het weer erger wordt dan schakel ik gewoon weer terug :)
 
KevinK zei:
Me bacopa is aan de onderkant al ze bladeren aan het verliezen sommige stekjes hebben maar alleen een zielig kopje over.

kan dat ook niet co2 gebrek zijn? of zelfs fosfaat gebrek? dit gebeurd bij mij in de bak ook bij mijn Limnophila chinensis var. aromatica wanneer ik juist teveel verlicht (of de drijfplanten uitdun).
 
Zwits zei:
KevinK zei:
Me bacopa is aan de onderkant al ze bladeren aan het verliezen sommige stekjes hebben maar alleen een zielig kopje over.

kan dat ook niet co2 gebrek zijn? of zelfs fosfaat gebrek? dit gebeurd bij mij in de bak ook bij mijn Limnophila chinensis var. aromatica wanneer ik juist teveel verlicht (of de drijfplanten uitdun).

Was ook CO2 probleem, doordat ik teveel licht aan had in het begin met de led balken heb ik een flink CO2 tekort gehad ( daardoor ook de baardalg ). Heb het licht echt enorm ver terug geschakeld van 3 balken van 13.00 tot 23.00 en nu branden de RGB balk van 14.00 tot 22.00 en 1 daylight van 15.00 tot 21.30. Ik ga dit weer langzaam opvoeren want je ziet duidelijk een licht te kort nu, me rode planten worden weer groen en me onderste bladeren van de planten zijn niet mooi meer. Daarbij zie je ook dat me planten gewoon veel minder snel groeien.

Wil het wel langzaam opvoeren want wil weer geen uitbraak van alg hebben, ben nu gelukkig van de groen punt alg af ( fosfaat naar 1.5 verhoogt ) en heb een kleine beetje Baardalg op de achterwand maar je ziet duidelijk dat dit aan het afsterven is.

Ook heb ik de uitstroom helemaal veranderd, spraybar van rechts naar links en de uitstroom van me andere filter waar de CO2 op zit heb ik over de achterwand blazen.

Morgen ga ik onderhoud doen aan de bak dus dan zal ik wel even wat nieuwe foto's plaatsen.
 
Mascha&Ivo zei:
SSSSSST :p

Onder het motto beter laat dan nooit hier een update :p

Helaas gaat niet zo goed met de bak, baard alg word weer erger nadat het licht iets is opgevoerd en de planten doen het voor geen meter meer. Daarbij komt nog eens dat me nitraat waardes flink hoog waren doordat me planten niks meer opnemen. Nu van ellende maar nitraat reduct in me filter gedouwd, nu hangt hij gelukkig rond de 10 :)

Ondanks dat ik het eerst niet wou geloven ( op een ander forum waarschuwde ze me al dat het licht van de superfish balken niet goed is voor planten ) ga ik steeds meer inzien dat de balken inderdaad een flinke miskoop zijn.

Daarbij erger ik me nog eens dood aan het enorm rode licht wat de rgb balk geeft ( je ziet een rode gloed boven op de wat hoger gegroeide planten ) + het enorme felle witte licht wat de daylight balk geeft ( hierdoor zijn de vissen heel grauw en niet mooi op kleur, vooral heel erg te zien bij de corys ).

Hierop heb ik besloten om gewoon weer terug te gaan op het oude vertrouwde TL licht, ik ga 4 T5 54W vsa's ( dimbaar ) kopen en deze aansluiten op de bak :)

Hopende dat hierdoor alle ellende wordt opgelost :) aangezien ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met me T8 verlichting qua plantengroei, alleen dat de 2x T8 duidelijk te weinig licht gaven voor bodem planten en rode planten.

Hieronder nog wat foto's van de bak en bewoners :

396647_0_82_img_0531.jpg


177884_0_82_img_0532.jpg


942724_0_82_img_0534.jpg


Dit was hem weer, hoop met de volgende update de T5 verlichting te hebben :)

ps. heb de pauwooggrondels ook uit me bak gehaald, de man kreeg de nare gewoonte om me corys hun vinnen aan te vreten.........
 
astrid j zei:
Mooi hoor, alles staat er keurig bij, en zeer mooie vissen!

Hebben we toch een andere mening haha, vind maar kaal en van dichtbij zien de planten er niet super uit. Alleen de Hydrocotyle leucocephala groeit als een gek en de lobelia doet het redelijk.

De crypto heeft bladeren met baardalg, die knip ik er wel zondag weer even vanaf. De bacopa is helemaal kaal van onder. de rode plant is nouja hmm groen / bruin. De cabomba heeft echt trieste koppen + wordt geel van onder. Al met al ben ik totaal niet tevreden met hoe het er nu bij staat.....
 
Dat zie je niet altijd op de foto, wel jammer als je planten niet goed gaan.
 
Om je nitraat op niveau te houden, werk ik met drijfplantjes en die gaan hier ongelofelijk hard, ik moet zelfs nitraat toevoegen.
Wat ook wel wil helpen is om meer snelgroeiers in de bak te plaatsen en als de bak eenmaal is ingedraaid, dan deze te gaan vervangen voor de plantjes die je zelf mooi vind.
 
Ronald V zei:
Om je nitraat op niveau te houden, werk ik met drijfplantjes en die gaan hier ongelofelijk hard, ik moet zelfs nitraat toevoegen.
Wat ook wel wil helpen is om meer snelgroeiers in de bak te plaatsen en als de bak eenmaal is ingedraaid, dan deze te gaan vervangen voor de plantjes die je zelf mooi vind.

Welke drijfplanten gebruik je precies Ronald ? Zou wel fijn zijn een paar nitraat vretende planten zeker aangezien me regenbogen toch wel wat afval produceren
 
Balen allemaal Kevin,komt hopelijk weer allemaal zoals het moet zijn door het aanpassen van de verlichting.
Maakt niet zoveel uit welke drijfplanten je neemt ivm het nitraat,net wat je zelf het mooiste lijkt.
 
Maakt inderdaad niet veel uit.
Zelf gebruik ik Salvinia natans en die moet ik wekelijks uitdunnen.
Ik wil je wel wat toesturen (tegen verzendkosten), als je wilt?
 
Seabait zei:
Balen allemaal Kevin,komt hopelijk weer allemaal zoals het moet zijn door het aanpassen van de verlichting.
Maakt niet zoveel uit welke drijfplanten je neemt ivm het nitraat,net wat je zelf het mooiste lijkt.

Ja hoop het ook. Denk dat de planten gewoon niet goed gestimuleerd worden door deze balken. Qua kleuren spectrum bedoel ik dan.

Ronald V zei:
Maakt inderdaad niet veel uit.
Zelf gebruik ik Salvinia natans en die moet ik wekelijks uitdunnen.
Ik wil je wel wat toesturen (tegen verzendkosten), als je wilt?

Bedankt voor het aanbod maar ik ga voor de Limnobium laevigatum heb deze eerder gehad en vind het echt een mooi plantje. Hopen dat dit het nitraat probleem oplost :)
 
KevinK zei:
Bedankt voor het aanbod maar ik ga voor de Limnobium laevigatum heb deze eerder gehad en vind het echt een mooi plantje. Hopen dat dit het nitraat probleem oplost :)

hou er dan wel rekening mee dat dit plantje best lange wortels kan aanmaken! kan heel mooi staan, maar in jouw "plantenbak" kunnen ze ook rechtstreeks naar je planten groeien wat het allemaal een beetje slordig geheel laat lijken.
 
Zwits zei:
KevinK zei:
Bedankt voor het aanbod maar ik ga voor de Limnobium laevigatum heb deze eerder gehad en vind het echt een mooi plantje. Hopen dat dit het nitraat probleem oplost :)

hou er dan wel rekening mee dat dit plantje best lange wortels kan aanmaken! kan heel mooi staan, maar in jouw "plantenbak" kunnen ze ook rechtstreeks naar je planten groeien wat het allemaal een beetje slordig geheel laat lijken.

Klopt weet wat je bedoeld , knipte ook altijd de wortels weer kort :p
 
Update :

Weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb dus bij deze :)

Planten beginnen weer langzaam aan te beter te groeien, ik ga nog wel steeds overstappen op T5 54w verlichting maar kom er niet zo goed uit welke Evsa ik moet kopen om het licht ook te kunnen dimmen.

Heb wel al me eerste TL balk liggen lag een Dennerle 54W T5 Color plus bij de hornbach in de koopjes hoek voor 6.95 ( nieuwprijs normaal rond de 30 euro ). Deze balk wou ik als eerste balk gaan gebruiken dus dit kwam mooi uit :)

Hieronder wat foto's van hoe het er nu bij staat :

924949_0_82_img_0623.jpg

Uitzicht vanaf de bank.

169315_0_82_img_0635.jpg

Totaal

641593_0_82_img_0636.jpg

Linkerkant met de Nomaphila siamensis , Ik laat deze van boven naar beneden aflopen zodat er veel diepte in komt. Ben zeer tevreden over hoe dit er nu uitziet :)

847954_0_82_img_0637.jpg

Midden , moeten nog wat planten bij.

239737_0_82_img_0638.jpg

Rechts, de groep myriophyllum en vaantjes planten moeten nog uitgebreid worden. Ook de vaantjes planten lat ik van hoog naar laag aflopen ze moeten alleen nog even flink groeien.

754989_0_82_img_0633.jpg

Voedertijd ^^

439793_0_82_img_0634.jpg


Moeten nog wat planten bij deze ga ik deze of volgende week bestellen :) Momenteel ziet de lotus er ook best zielig uit maar wil hem laag houden dus knip momenteel alle bladeren er af welke te veel naar boven groeien.

Zo dat was hem weer :)
 
mooie foto's!
mogen inderdaad nog wel een paar plantjes bij, misschien ook om je techniek wat meer te verbergen? verder erg mooi hoor, oogt mooi rustig
 
SuzanneM zei:
Wat een mooie rustige bak, een plaatje om naar te kijken

Dankje :D

Zwits zei:
mooie foto's!
mogen inderdaad nog wel een paar plantjes bij, misschien ook om je techniek wat meer te verbergen? verder erg mooi hoor, oogt mooi rustig

Zijkanten komen wel goed rechts moeten de groepen vergroot worden en links misschien ook. even afwachten als alles hoog gegroeid is, helaas gaat alles niet zo snel meer momenteel.... Van de week ff een bestelling plaatsen wil er zoiezo wat roods bij hebben :p

vind nu zelf ook wel lekker rustig ogen ^^
 
de ludwigia sp. mini super red is echt een aanrader! super mooi rood en ontzettend makkelijk.
 

Terug
Bovenaan