Fotoalbum julian D


J

Julian D

Guest
Hallo iedereen,

Om te beginnen zal ik gelijk vertellen dat ik geen ervaringen heb met het houden van een aquarium. Dat gezegd te hebben, mijn naam is Julian.

Het houden van een aquarium lijkt mij al een hele tijd interessant en heel leuk. Dus toen ik van iemand een aquarium kon overnemen leek mij dit geweldig en ben naar een dierenwinkel gegaan om mij een beetje te laten informeren naar de mogelijkheden. Hier werd mij echter verteld dat er een hoop bij komt kijken en dat de bak (25x25x30) die ik overgenomen heb, eigenlijk niet geschikt is voor mijn enthousiaste plannen.

Dit heeft mijn doen besluiten een nieuw aquarium te gaan kopen.

Maar zoals verteld heb ik geen ervaring en weet ik dus niet wat ik moet kopen en hoe het allemaal in zijn werk gaat, vandaar dat ik hier ben en hoop veel te kunnen leren en uiteindelijk een mooi en leuk aquarium op te bouwen.

Huidige situatie:

IaooT1m.jpg


aquarium maat: 25x25x30
Er zit een filter in maar geen verwarming

vissenbestand:

qhFml54.jpg


3 rode platys (2 vrouwtjes?, 1 mannetje)
5 normale tetra's? en 1 neon tetra
1 soort van kreeft/garnaal achtige



Nu heb ik wel wat boekjes doorgebladerd en heb ik wat online gelezen, maar ik denk dat ik jullie hulp kan gebruiken.

Mijn oog voor een nieuw aquarium is gevallen op;

Juwel Aquarium rekord 600
aquarium maat: 60x31x42
Bij het pakket dat ik wil kopen zit:

Bioflow Super filtersysteem
Bioflow 280 circulatiepomp
Verwarmer 50W van Borosilcaatglas

Het plan is dus deze te gaan kopen. Is dit geschikt? of kan ik beter iets vervangen?

Hierna natuurlijk in te richten en aan te vullen met nieuwe vissen waarbij ik in ieder geval dwerg)Goerami's wil gaan kopen. Is dit goed te combineren met de huidige vissen?


Dit was het wel voor nu, alle tips en advies is welkom!

Gr Julian
 
Dag Julian, eerst en vooral welkom op dit forum ! :)

Je aquarium is inderdaad niet echt geschikt voor visjes, hoogstens voor garnalen als je het mij vraagt.
Het aquarium dat je op het oog hebt is zeker geschikt, goed beginnersaquarium :)
wat het bestand betreft:
De platy's daar weet ik niet veel over, maar volgens mij kan het wel.
De neon's, wat bedoel je met normale neon's ? Wanneer je een groter aquarium hebt kan je deze groep (neon tetra's het best uitbreiden naar 10 a 12 stuks (het zijn schoolvissen)
Heb je ook een foto van de garnaalachtige ? Zo is het makkelijker om te achterhalen wat het is.
Verder zou je nog een leuk bodemvisje kunnen kopen bv. een corydoras soort en dwerggourami's kunnen zeker als je niet al te grote neemt. De honinggourami kan perfect voor jou bakje.

Ik hoop dat je hier al iets door geholpen bent, als je nog vragen hebt stel ze gerust :)

Grtz
Ibbe
 
Hoi Ibbe,

Op de andere foto stond die garnaal/kreeft ook al op de achtergrond, maar hier een duidelijkere foto:

fsTxez5.jpg



Met normale tetra bedoelde ik die goudkleurachtige visjes, of hoe noem je deze?


andere vragen die ik heb:

1. Wat is beter? Grind of zand? Wat is het verschil?
2. Wanneer je voedingsbodem op de bodem van aquarium gezet hebt, en je bent een tijdje verder is die bodem dan niet verbruikt door de planten? Hoe vul je dit aan? Of hoe werkt dit?
3. Wanneer je planten in je aquarium hebt, heb je dan alsnog een beluchtiger nodig?
 
Hangt ervan af, maar ik zou voor zand gaan, is altijd fijner voor de visjes :)
Met een voedingsbodem heb ik geen ervaring, ik doe het altijd zinder en ik vind dat dat ook prima gaat, als je toch een voedingsbodem neemt let er dan wel op dat hij niet begint te rotten. Als je planten in je aquarium hebt zou ik er geen beluchter inzetten, die zorgt er alleen voor dat je planten minder co2 hebben dus neen geen beluchter als je planten hebt.
Wat de garnaal/ kreeft betreft, het is een garnaal, volgens mij japonica. Het zijn goede algeneters. Je breidt deze best uit tot een groepje van 8-10 om mee te beginnen, ja kan ze in je grotere bak zetten of hierin laten zitten en hiervan een leuk garnalenbakje van maken, dat is jou keuze :)
die tetra lijkt mij een citroen of vuurtetra, ik weet het niet goed. Hoe dan ook dit zijn ook scholenvisjes en je zal moeten kiezen tussen deze of de neons
 
Als je ideetjes wil opdoen voor een visbestand is dit handig : http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

Zorg wel dat je vissen neemt die bij elkaar passen daarmee bedoel ik temperatuur, ph, hardheid, die dingen. Als je niet zeker bent maak dan een topic aan in Samenstelling visbestand.

Hou ook de temperatuur in de gaten dat hij niet te laag wordt zonder verwarming maar bij zo'n klein aquarium zal dat wel niet echt een probleem zijn.
 
Ik wil waarschijnlijk vandaag een aquarium gaan kopen, en ben langs de winkel geweest waar ze de

Juwel Aquarium rekord 600
aquarium maat: 60x31x42

zouden moeten verkopen, alleen hadden ze deze niet op voorraad, ik weet dat een andere winkel hem wel heeft maar dan is die 90 euro.

Bij de winkel boden ze me wel aan, de:

Marina Aquarium kit 54 liter zwart
aquarium maat:60x30x30 cm

Te kopen en deze is 60 euro. Iemand ervaringen met deze 2 aquariums en kan me vertellen welke ik moet halen of wat de voordelen zijn?


Want de iets grotere is dus 30 euro duurder:) verder heb ik met filters niet de ervaringen om over het verschil te oordelen.
 
Uiteindelijk toch maar voor de Marina Aquarium kit gegaan, dus mag nu er overna gaan denken hoe ik hem wil gaan inrichten dus hierbij de startfoto's:

qZaKfth.jpg



N1Cyxhl.jpg


I'm excited zal snel foto's posten als ik het een beetje ingericht heb.
 
die heb ik als garnalenbak, op zich een fijn bakje, enige nadeel, het filtertje werkt voor geen meter, die heb ik meteen vervangen, en ff opletten dat je de klep weer goed er terug op doet anders geeft hetiedere keer een rotklap als je hem open maakt....
 
Oh shit, dus jij zegt, andere filter erbij kopen? welke zou je dan aanraden?
 
ik heb de aquaball 60 van eheim erin zitten,
tjah dat is voor iedereen verschillend, je zou het kunnen proberen met dit filtertje in eerste instantie of het je bevalt. ik heb verder niet zoveel verstand van filters maar vond dit een rotding hahaha
 
Ik heb nog veel vragen dus laat ik maar beginnen:

1. Heb je perse een voedingsbodem nodig voor planten, of kan dit ook zonder?
2. Wanneer je voedingsbodem op de bodem van aquarium gezet hebt, en je bent een tijdje verder is die bodem dan niet verbruikt door de planten? Hoe vul je dit aan? Of hoe werkt dit?
3. Wanneer je planten in je aquarium hebt, heb je dan alsnog een beluchtiger nodig?
4. Hoeveel vissen kunnen in mijn aquarium? (60x30x30)
5. Vissenbestand(is dit een goede samenstelling? of kunnen sommige soorten niet samen?):
Boven: Honinggourami & platys
Midden: Tetra�s of andere aanrader?
Onder: Pantsermeerval of Corydoras panda

6. Plantenbestand (Dit is uit een boekje samengezocht ik weet niet wat samen kan of hoe het werkt? wat zijn aanraders en afraders?):
Voorin:
- Waterkelk
- Dwergzwaardplant
- Dwergspeerblad
- Dwergnaaldgras
Achterin:
- Zwarte zwaardplant
- Breedbladig pijlkruid
- Klein papagaaienblad
- Red devil
- Blehers Zwaardplant



Ik weet ook niet of elke plant en/of vis te koop is in mijn buurt, maar dit is wat ik zou willen denk ik.
 
1. Heb je perse een voedingsbodem nodig voor planten, of kan dit ook zonder?
Dit kan ook zonder. wordt zelfs aangeraden. Gewoon met vloeibare plantenvoeding werken en kleiballetjes

2. Wanneer je voedingsbodem op de bodem van aquarium gezet hebt, en je bent een tijdje verder is die bodem dan niet verbruikt door de planten? Hoe vul je dit aan? Of hoe werkt dit?
voedingsbodem wordt inderdaad nutteloos na een bepaalde periode.. beste is dan weer je hele bak leeg te halen omdat deze kan rotten

3. Wanneer je planten in je aquarium hebt, heb je dan alsnog een beluchtiger nodig?
Nee een beluchter is niet handig.. deze haalt co2 uit je water welke nodig is voor goede plantengroei

4. Hoeveel vissen kunnen in mijn aquarium? (60x30x30)
hangt compleet af van wat voor vissen.. ik zou een topic openen in het daar voor bedoelde gedeelte op deze site

5. Vissenbestand(is dit een goede samenstelling? of kunnen sommige soorten niet samen?):
Boven: Honinggourami & platys
Midden: Tetra�s of andere aanrader?
Onder: Pantsermeerval of Corydoras panda
tetra's zijn wat te druk voor een 60 bakje.. hier zijn wel vervangers voor.
een groepje panda's is zeker mogelijk.
Voor zover ik weet kan een koppen honinggourami's wel.. echter zou ik de platys dan achterwegen laten


6. Plantenbestand (Dit is uit een boekje samengezocht ik weet niet wat samen kan of hoe het werkt? wat zijn aanraders en afraders?):
planten bestand ook even een topic over openen
 
Dankjewel voor de reactie Mausalicious!

Ik zal dan denk ik geen voedingsbodem halen, maar gewoon grind.
Ik heb nog wat zand over van de kleine aquarium, is dit te combineren met grind?

Ik heb namelijk beetje een beeld in me hoofd van hoe ik het wil inrichten en wil een zandpadje maken.
 
Even snel een schets gemaakt van hoe ik het wil hebben, Ik zag gebruik maken van een donkerkleurig grind en er zullen verhogingen zijn door middel van stenen, en dan een zandpad ertussendoor. Ook wil ik een schuilplaats cre�ren met een halve kokosnoot.

De schets:

H1Tf97c.jpg


Achterkant iets hoger door het grind en voor lager, heb de planten niet erbij getekend omdat ik niet weet welke ik neem en waar ik die precies ga zetten. Maar stiekem ben ik ook niet zo een goede tekenaar dat ik ze erin kon tekenen:)
 
Ziet er veelbelovend uit. Er komt dan zeker heel wat diepte in de bak!
 
Zijn er nog tips hoe ik deze hoogteverschillen in mijn aquarium kan cre�ren?
 
Werken met terrassen, kan je gewoon kopen in de winkel
 
Vandaag naar de winkel geweest en heb zwart grind, waterverbeteraar plantenvoeding en tester gekocht. Ook heb ik 5 plantjes gekocht waarvan ik de soort niet echt weet(maar mij is verteld welke achterin konden en welke voorin). Helaas had de winkel geen terrassen dus ben het zonder gaan doen hieronder het resultaat:


Ingericht met grind:
KPB5cZU.jpg



Zandpadje gemaakt:
XHmguSG.jpg



Gevuld met water en planten toegevoegd:
8P649t7.jpg



Hierna heb ik de waterverbeteraar erin gedaan en plantenvoeding en zal zo de verwarming aanzetten en filter erin doen. Nog andere tips op de inrichting? Planten die niet goed staan? Welke temperatuur ik het water moet houden? Let me know!

Edit; De vissen die ik erin zal gaan houden zijn Panda Corydoras en Honinggoerami's dus daarin kan rekening gehouden worden met de temperatuur:)
 
Verder heb ik nog een vraag over het filter.

Dit is mijne filter, met inhoud:
i5056nP.jpg


Ik hoorde erover dat je actief kool uit je filter zou moeten verwijderen? ik heb geen idee of dit in mijn filter zit, dus wie weet het? en waarom zou je dit moeten verwijderen?

Groetjes
 
Julian D zei:
Ik hoorde erover dat je actief kool uit je filter zou moeten verwijderen? ik heb geen idee of dit in mijn filter zit, dus wie weet het? en waarom zou je dit moeten verwijderen?

Groetjes

Dat zwarte sponsje bevat actieve kool. Dat houdt in dat het bepaalde stoffen aan zich bindt (denk aan Norit nadat je iets fouts gegeten hebt). Het is op zich nuttig, behalve dat het ook stoffen aan zich bindt die goed zijn voor je planten. Als het sponsje is verzadigd (alle kool is gebonden) dan verliest het zijn werking, maar je kan het er net zo goed nu uithalen.

Volgens mij wordt het door aquarianen vooral gebruikt na bijvoorbeeld een medicijnkuur of heel in het begin bij het opstarten van een bak waar wellicht nog wat rommeltjes van buiten zitten die je er uit wilt hebben.
 
Hm wat te gehaast geantwoord... wat zit er in dat zakje bij je filter? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er twee keer kool in de filter zit en verder niks, maar kool komt ook nog wel eens in brokjes/staafjes in zo'n zakje. Geeft het stoffig zwart af?

En ik lees dat je waterverbeteraar hebt... kan geen kwaad, maar is vooral leuk voor de verkoper en slecht voor je portemonnee. In Nederland is het water zo goed dat je er zelfs ongekookt babyvoeding mee kan maken, dus geen noodzaak om het te behandelen met dit soort spulletjes. Als je geinteresseerd bent in wat er exact in jouw leidingwater zit moet je even een mailtje sturen naar de leverancier. Ik heb dat destijds gedaan bij Waternet (regio Amsterdam) en kreeg maar liefst 4 documenten terug van week- en maandwaarden, super uitgebreid. Leuk om een keer te zien :)
 
hey ja, in dat zakje zitten soort brokjes en geeft wel zwartig af ja, moet ik dit dan eruit halen en het sponsje laten zitten? Of maakt het niet uit en kan ik het gewoon ook erin laten zitten?
 
bumb*
 
ik weet niet wat voor brokjes het zijn.. als het kool kan zijn.. lekker er uit halen.. en vervangen voor ciporax ofzo..
 
Hmm oke how does that work? gewoon eruit halen en dat kleine doosje vullen met ciporax? Of gewoon los in de filteromhulsen doen?
Hoe duur is het? en waar te koop?
 
Ander vraagje, Ik had het idee een halve kokosnoot als schuilplek te gaan gebruiken, maar nu had ik in mijn huis een 'geurkaars' staan: zie foto.


kokoskaars_.jpeg




De kaars is inmiddels op en heb al het kaarsvet eruit gehaald, alleen blijft de kokosnoot drijven als ik het in water leg, Kan ik dit wel gebruiken? Of is het niet echt een kokosnoot? Hoe kan ik het drijvend vermogen weghalen? Het lijkt me namelijk wel mooi decoratief.
 
Iemand?
 

Terug
Bovenaan