Foto-album van daniel 82


Om nu nog eens terug te komen op dat gras dat je had staan. Die plant is hoogstwaarschijnlijk een soort van het Juncus-geslacht. En die zijn niet submers te kweken. Ik heb hier een vermoeden dat het om een greppelrus (Juncus bufonius) gaat maar dat weet ik uiteraard niet zeker. Die is algemeen voorkomend in Nederland en Vlaanderen. Je kan het eens opzoeken.
 
Om nu nog eens terug te komen op dat gras dat je had staan. Die plant is hoogstwaarschijnlijk een soort van het Juncus-geslacht. En die zijn niet submers te kweken. Ik heb hier een vermoeden dat het om een greppelrus (Juncus bufonius) gaat maar dat weet ik uiteraard niet zeker. Die is algemeen voorkomend in Nederland en Vlaanderen. Je kan het eens opzoeken.

Bedankt Stino voor je bericht en het meedenken.

Ik heb eens gekeken maar de naam komt niet overeen met de soort die ik heb. Ik heb hier een link van een foto van het gras wat ik heb.
Het komt voor in stromende riviertjes met koel water. Dat is de reden denk ik dat jet niet goed gaat in mijn bakkie. Heb het helaas moeten verwijderen omdat de wortel gingen rotten. En geur overlast veroorzaakt.

LINK GRAS
 
Ik versta niet echt wat je bedoelt. Die foto die jij me doorzendt lijkt mij gewoon een kunstige foto te zijn van 'random' gras zonder dat er daarbij een specifieke naam staat.
 
Ah mijn excuses voor dat antwoord, ik ben wat te voorbarig geweest. Er bestaat wel een soort die watergras noemt, namelijk de Catabrosa aquatica. Ik was gewoon wat verward omdat die site denk ik helemaal niet wetenschappelijk is of schijnt te zijn en ik denk ook wel dat ze het hier ook gewoon voor het gemak aanduiden. En die plant is helaas ook niet submers te kweken, dus zou hij het sowieso niet goed gedaan hebben.
Watergras
 
Ah mijn excuses voor dat antwoord, ik ben wat te voorbarig geweest. Er bestaat wel een soort die watergras noemt, namelijk de Catabrosa aquatica. Ik was gewoon wat verward omdat die site denk ik helemaal niet wetenschappelijk is of schijnt te zijn en ik denk ook wel dat ze het hier ook gewoon voor het gemak aanduiden. En die plant is helaas ook niet submers te kweken, dus zou hij het sowieso niet goed gedaan hebben.
Watergras


Het is idd gewoon een picture bank van afbeeldingen. Maar dat is de enige foto die ik opt net kan vinden die precies het zelfde graas laat zien wat ik had.

Ooit kom ik er achter. Zal eens kijken naar die naam die jij geeft in de laatste bericht.

[Edit, dat is het ook niet. Mischien gebruik ik de verkeerde benaming]

Zie onderstaande foto.

De planten die in het water met de stroming mee gaan bedoel ik.

IMG_3279.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bakje ziet er zo mooi uit met dat hout hoor.
 
Bakje ziet er zo mooi uit met dat hout hoor.

Bedankt Jessica,

Ben stiekem al weer aan het kijken of ik een bakje kan kopen/maken met de afmeting van een Lido 200. Dan wel met droogkamer en overloop.

(Niks tegen mijn vrouw zeggen ;) )
 
Wow, zoiets heb ik nog nooit gezien, die soorten die ik noem lijken er inderdaad niet op maar het is wel indrukwekkend hier.

En heb je dan al een idee welke planten je er wil in doen? Of verzamel je ze liever uit de natuur dan dat je ze koopt?
 
En heb je dan al een idee welke planten je er wil in doen? Of verzamel je ze liever uit de natuur dan dat je ze koopt?


Zo groeit het hier in de Voer en in de beekjes. Erg mooi en vol met waterleven tussen de stengels. 1x schepnet erdoor en ik heb voor een week aan levend voer voor de baarzen.

Kopen vind ik geen probleem maar ik vind dat de planten van de lfs altijd zo lang moeten wennen. En vanuit de natuur niet.

De andere planten hadden binnen een week flink wortel geschoten en zitten allemaal al vast en zijn nu al 2x zo groot. Heb al moetem snoeien en de bak draait een maand.

Maar als je een idee hebt?

Het moet een inheemse grassoort zijn. Het mag een exoot zijn die in de natuur is geïntroduceerd door de mend maar moet hier wel al lang voorkomen in de natuur. Anders klopt mijn bakkie nietmeer.
 
Tja, zonnebaars is ook een exoot hé.
 
Ik heb eens zitten opzoeken voor planten die je in de Voerstreek zou kunnen tegenkomen die geheel submers zijn.

Persicaria amphibia - veenwortel
Potamogeton crispus - gekroesd fonteinkruid
Potamogeton natans - drijvend fonteinkruid
Ranunculus aquatilis - middelste waterranonkel (eerder zeldzaam, maar zou zeer speciaal zijn als je hem zou vinden), die is ook schitterend want ik heb hem in mijn vijver
Nuphar lutea of gele plomp lijkt mij te groot
Ceratophyllum demersum - gedoornd hoornblad
Sagittaria sagittifolia - pijlkruid (twijfelachtig, ik heb hem eens submers gekweekt op een diepte van 40 cm in de vijver en vertoonde duidelijk heel andere bladeren onder water dan de emerse vorm, maar ik weet wel niet of dat dat periodiek is of dat hij dat heel de tijd kan verdragen)

Dat zijn soorten die ik ken en denk dat ze in jouw aquarium zouden kunnen groeien.
 
Ik heb eens zitten opzoeken voor planten die je in de Voerstreek zou kunnen tegenkomen die geheel submers zijn.

Persicaria amphibia - veenwortel
Potamogeton crispus - gekroesd fonteinkruid
Potamogeton natans - drijvend fonteinkruid
Ranunculus aquatilis - middelste waterranonkel (eerder zeldzaam, maar zou zeer speciaal zijn als je hem zou vinden), die is ook schitterend want ik heb hem in mijn vijver
Nuphar lutea of gele plomp lijkt mij te groot
Ceratophyllum demersum - gedoornd hoornblad
Sagittaria sagittifolia - pijlkruid (twijfelachtig, ik heb hem eens submers gekweekt op een diepte van 40 cm in de vijver en vertoonde duidelijk heel andere bladeren onder water dan de emerse vorm, maar ik weet wel niet of dat dat periodiek is of dat hij dat heel de tijd kan verdragen)

Dat zijn soorten die ik ken en denk dat ze in jouw aquarium zouden kunnen groeien.

WOW!

Erg haaf dat je hier tijd in steekt voor mij.

Ik ga het lijstje even bij langs. Ik zal deze maand dan op poad moeten want het najaar staat voor de deur en dan verdwijnen de meest planten in hun mooie vorm.

En anders de lfs :)
 
Ja, ik ben echt geïnteresseerd in dit topic, vandaar dat ik ook een beetje zoekwerk verricht. Ik doe het ook graag, dus waarom niet.
 
Leuk om te horen Stino.



Ps: zal mijn volgende berichten iets beter terug lezen. Reageren via de telefoon resulteerd in taalfouten lees ik net terug in mijn laatste reactie.
 
:D

Nee we zullen niet muggenziften.

En weet nog soorten die je zou kunnen tegenkomen, er zijn ook verschillende callitriche soorten die je daar kan vinden (sterrenkroos) met van die typische 'gevulde' drijfblaadjes.
 
:D

Nee we zullen niet muggenziften

Whahahaha

Ik zet het op mijn lijstje!

Edit: ik heb eens gekeken, een erg mooi plantje. Ik ook even kijken om de Potamogeton crispus te vinden. Vind ik ook erg mooi.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook even kijken om de Potamogeton crispus te vinden. Vind ik ook erg mooi.

Deze houdt niet van te veel stroming dus ideaal voor in het aquarium. Die zal dan ook meer in kleinere beekjes voorkomen denk ik dan. Het blijft altijd leuk als je in zo'n mooie streek woont, dat je zelf op zoek kan gaan naar planten.
 
20160907_161035.jpg


Ik rijd elke dag langs een gracht van een oud kasteel/landgoed.

Dus laat ik eens kijken of ik nog plantjes kan vinden.


20160907_161217.jpg


Op de bodem is de uitgang van een natuurlijke bron.

En groeid een mooie plant. Volgensmij fontijn kruid

20160907_164330.jpg




20160907_161028.jpg



20160907_161040.jpg


Dus Stino of anderen.

Ra ra wie weet de namen? Van de planten.
 
Die plant in die coca cola fles is dus van die ondergedoken plant daar op de tweede foto?

Ow ik denk dat ik zomaar de naam van dat 'watergras' heb gevonden: misschien de schedefonteinkruid http://wilde-planten.nl/schedefonteinkruid.htm
Deze is zeer algemeen ook in Voeren.
 
Vanavond gaan ze in de bak.

Dan zal ik foto's plaatsen.

@Stino. De plant in die cola fles heb jij midden in je bak staan op de achtergrond. De naam zal je dus wel weten. ☺
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt toch niet de Rotala rotundifolia? Die is het niet hoor, want die komt hier niet voor en die heeft ook veel kortere blaadjes.
 
Je bedoelt toch niet de Rotala rotundifolia? Die is het niet hoor, want die komt hier niet voor en die heeft ook veel kortere blaadjes.

Oke. Leek mij al raar een exoot in een sloot :)

Maar hij lijkt er sprekend op.
 
20160907_212849.jpg


De plantjes op het hout en op de voorgrond bij de grote steen heb ik vandaag uit een gracht van een kasteel gehaald, super helder water vanauit een bron. Helaas geen vis aanwezig. Wel veel kikkers salamanders en slakken.

Straks even speuren op een site, bedankt voor de link Stino.

20160907_212907.jpg


20160907_212859.jpg


20160907_220859_edit_1473279097493.jpg


Bakkie staat er nu zo bij.

Ik ben benieuwd of alle planten op 30 cm diepte kunnen groeien en wat het effect is op de volledige submerge vorm.

De plant op de 2e foto komt wel van de boden van de gracht. Die gaat het wel redden hoop ik. Ik heb een paar strengen geplant in de bak. Maar in de gracht was het 1 grote bos met een mooie structuur.

Het penningkruid heb ik al 2x moeten snoeien en verplaatsen. Het begroeid anders mijn hele oppervlakte. Deze planten doen het super goed en kan ik iedereen aanraden die iets anders wil dan de standaard drijfplant.

De zonnebaarzen voelen zich goed, ze hebben veel verstop plekken maar die worden alleen gebruikt al speel plek.

Ze eten nu volledig uit mijn hand, ze springen zelf als ik het boven het water houd.

Erg vermakelijk en mooi om te zien dat er ook een rangorde is. Dezelfde vissen eten altijd eerst.

Ik voer op 2 plekken. Zodat iedereen zijn portie krijgt.

Het blijft een mooie hobby, super verslavend.
Ik was het bijna vergeten.

Maar de vrouw zuchte alweer toen ik vandaag weer met 2 emmers planten aankwam vanuit het werk :p
 
Laatst bewerkt:
De plant op foto 2 zou misschien wel eens een callitriche of sterrenkroos kunnen zijn, maar ik weet niet welke.

En uw bak is zeer mooi btw, ik heb al het idee om ook zoiets te maken met inheemse planten, is eigenlijk zeer leuk.

Ik zou eens willen weten welk soort hout je gebruikt in je aquarium, is het tropisch hout?
 
Ik zou eens willen weten welk soort hout je gebruikt in je aquarium, is het tropisch hout?

Ik gebruik veen hout.

Is erg donker, iets zuur en doorsat het uit het veen komt is er weinig zuurstof bijgeweest dus erg goed bewaard gebleven.

Kan je bij de LFS kopen maar er zijn ook handelaren die het vanuit huis verkopen.

En uw bak is zeer mooi btw


Bedankt Stino.

Het is erg leuk om de natuur in te gaan en alles te verzamelen. Zo kom je nog eens in de prachtige natuur iov alleen maar in de winkel ;)

Het is idd sterrenkroos. Gevleugelde sterrenkroos om precies te zijn.

De plant op de 1e foto op' t hout is waterkers. Is eetbaar.

Nu nog het plantje op de voorgrond van foto 1. Die kan ik nog niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Even een opsomming van het plantenbestand zoals het er nu voor staat.

*groen Aarvederkruid (Myriophyllum scrabatum)
*hoornblad (Ceratophyllum demersum)
*waterpest (Elodea densa)
*gekrulde waterpest ( Elodea crispa )
*gevleugelde sterrenkroos(Callitriche
stagnalis)
*penningkruid ( Lysimachia nummularia)
*waterkers (nog onzeker??)
* 1 onbekent plantje (Belgisch groen??)
 
20160907_212842_edit_1473507618274.jpg


Het gaat me om dit plantje, ik heb het langs de oever geplukt.

Het was geworteld in de oever met uitlopers onderwater en aan het oppervlak van het water. Hey plantje is nu al goed gegroeid en lijkt het op 27 cm diep water goed te doen.

Omdat het een wortelende plant is heb ik het in het zand gestoken in de hoop dat deze gaat wortelen.

Alle planten die 2 fmdagen geleden wikd zijn geplukt doen het al erg goed. De waterkers stekjes zujn al ruim 4cm gegroeid. En het sterrenkroos schiet de bak door.

Ik zit nu aan 7.5 licht uren, ben rustig van 5 uur nu aan het opbouwen naar 8.5 uur. Dit zal volgende week 8.5 uur zijn.

Op dit moment nog geen last van alg, al het alg wat met de plantjes is mee verhuisd is afgestorven mede door het aantal licht uren en het toevoegen van easy carbo neem ik aan.
 
Haha grappig dat de waterkers groeit. En dat sterrenkroos is ook zeer leuk. Chic dat je dat gevonden hebt. Deze plant zal voornamelijk een oppervlakteplant worden.
 
Nog 1 uitdaging, het vinden van bronmos of een ander inheemse mos soort.

Ben in mijn zoektoch nog geen mos tegen gekomen. Maar de aanhouder wint.

Anders moet ik deze toch kopen of bij de LFS bestellen.

Haha grappig dat de waterkers groeit. En dat sterrenkroos is ook zeer leuk. Chic dat je dat gevonden hebt. Deze plant zal voornamelijk een oppervlakteplant worden.

Gisteren de bak de wekelijkse onderhoudsbeurt gegeven.

De planten groeien als kool. Het sterrenkroos is mooi aan het vertakken en aan het wortelen. De waterkers gaat zo snel dat ik overweeg om er een aantal uit de bak te halen. Deze worden zoals ik nu beoordel al snel te groot.

Heb de troming iets aangepast in de bak, de planten waren aan het krom groeien.
 
Een korte update.

Er gaan vanavond 3 jonge zonnebaarzen het schooltje verlaten.

Als ik het moet doen dan nu, dan kunnen ze zich nog klaar maken voor de winter.

En zorgen ze niet voor onrust de aankomende maanden in de bak.


5 hebben zich een stukje aquarium bemachtigd en de andere 3 zwemmen er tussendoor.

Ik ben benieuwd of ze opnieuw hun territorium gaan veiligstellen.
 
Ik kwam nog een foto uit de oude doos tegen. En wou ik nog even delen.

Met deze bak heb ik in 2011 nog eens een fotowedstrijd gewonnen op dit forum.

851194_0_82_fwb.jpg


Hopelijk volgend jaar een bak aanschaffen met bakmaat 80x60x60. Met bovenstaande foto als inspiratie voor een nieuw project.

Met 60cm diepte kan ik een mooi vergezichten maken.
 

Terug
Bovenaan