Foto-album van daniel 82


20180419_205142-1.jpg


20180419_205153-1.jpg

De lotus in volle glorie.
Ik heb de lotus al 2 keer moeten snoeien omdat de bladeren te groot werden.


20180419_205202-1.jpg


De Espei met de neuzen richting de stroming.
 
Bedankt allemaal......

Helaas is mijn mannetje antennebaars aan kiewwormen overleden. Na 9 dagen in carentaine is hij helaas alsnog bezweken.

Nu aan het denken of ik een mannetje er bij haal. Of toch voor een andere hoofdbewoner ga kiezen
 
Goedendag allemaal.

Tegenwoordig heb ik weer een nieuw antennebaars mannetje, het vrouwtje is weer in haar nopjes en heeft haar kleuren weer terug. Toch bijzonder dat je dat gelijk merkt aan een vis.

Laatste 6 maanden wat last gehad van alg op mijn ramen. Normaal maak ik die maar 1x per 6 maanden schoon en nu moest het elke maand.

Ben er achter gekomen dat als ik teveel planten in de bak heb er uiteraard wat voedings tekorten ontstaan. Nu als ik merk dat ik alg op de ramen heb ga ik snoeien.
Ik wil namelijk niet meer voeding gebruiken aangezien de planten nu al erg snel gaan.
Dit nu 2x gedaan en nu al 6 weken geen alg op de ramen gehad.

Heerlijk als je de balans weet te vinden.
 
Goedendag allemaal.

Tegenwoordig heb ik weer een nieuw antennebaars mannetje, het vrouwtje is weer in haar nopjes en heeft haar kleuren weer terug. Toch bijzonder dat je dat gelijk merkt aan een vis.

Laatste 6 maanden wat last gehad van alg op mijn ramen. Normaal maak ik die maar 1x per 6 maanden schoon en nu moest het elke maand.

Ben er achter gekomen dat als ik teveel planten in de bak heb er uiteraard wat voedings tekorten ontstaan. Nu als ik merk dat ik alg op de ramen heb ga ik snoeien.
Ik wil namelijk niet meer voeding gebruiken aangezien de planten nu al erg snel gaan.
Dit nu 2x gedaan en nu al 6 weken geen alg op de ramen gehad.

Heerlijk als je de balans weet te vinden.

bofkont!
niet zo zeuren joh, ik ben elke week aan de poets :D
 
bofkont!
niet zo zeuren joh, ik ben elke week aan de poets :D


hahahaha, het heeft heel wat bloed, zweet en tranen gekost om dit te bereiken.
Stiekem wel trots dat ik al een jaar bijna gelijke waterwaarden heb en dat ik met 4x per week voeren weg kan komen.

Maar idd het kan veeeel slechter :D:D
 
Ik wil namelijk niet meer voeding gebruiken aangezien de planten nu al erg snel gaan.


Door plantenvoeding krijg je geen algen en die krijg je enkel door tekorten. Pas dus op dat je geen tekorten krijgt want bij tekorten stokt de groei van je planten en dat nodigt ook weer algen uit om te groeien.
 
Door plantenvoeding krijg je geen algen en die krijg je enkel door tekorten. Pas dus op dat je geen tekorten krijgt want bij tekorten stokt de groei van je planten en dat nodigt ook weer algen uit om te groeien.
He John,

Volgensmij lees je mijn bericht verkeerd.

Ik voeg een bepaalde wekelijkse dosis planten voeding toe. Ik merk dat als er steeds meer planten in het aquarium komen doordat ze zich vermenigvuldigen er een tekort ontstaat omdat de dosis voeding te laag is voor het aantal planten.
Dan ontstaat er alg en is dat een teken voor mij dat ik moet snoeien.

Door te snoeien en mij aan de dosis planten voeding te houden behoud ik de balans in de bak.

Ik weet nu onderhand de beste verhouding tussen vis bestand en aantal voedingen per week en planten bestand en plantenvoeding.

Hierdoor heb ik eigenlijk geen last van alg.
 
Door te snoeien en mij aan de dosis planten voeding te houden behoud ik de balans in de bak.

Ik weet nu onderhand de beste verhouding tussen vis bestand en aantal voedingen per week en planten bestand en plantenvoeding.

Hierdoor heb ik eigenlijk geen last van alg.

Dit is exact hoe ik zout doe... Ik ben het hier super mee eens!
Je kunt in zout ook zo werken met lederkoralen en met wieren. Dit is de eerste keer dat ik dit iemand hier heb zien schrijven sinds ik lid ben!

+1
 
Bedankt! Ik heb het even nagekeken maar ik zit alweer vanaf 2010 op dit forum.

En door mee te lezen als iemand anders een probleem heeft steek je veel op. Je neemt elke keer wat info mee wat voor jezelf van belang is.

Na veel mislukte interventies in het stukje natuur in de woonkamer heb ik nu wel het meeste plezier op dit moment na 10 jaar actieve deelname aan de hobby.

Op dit moment alle positieve ervaringen samengevoegd in 1 mooi aquarium.
 
Bedankt! Ik heb het even nagekeken maar ik zit alweer vanaf 2010 op dit forum.

En door mee te lezen als iemand anders een probleem heeft steek je veel op. Je neemt elke keer wat info mee wat voor jezelf van belang is.

Na veel mislukte interventies in het stukje natuur in de woonkamer heb ik nu wel het meeste plezier op dit moment na 10 jaar actieve deelname aan de hobby.

Op dit moment alle positieve ervaringen samengevoegd in 1 mooi aquarium.
Staat er inderdaad prachtig bij! Zelfde ervaring heb ik ook, bakte er eerst nooit wat van en na al die jaren op het forum rond gesnuffeld te hebben ben ik ook in staat om een mooi aquarium neer te zetten en heb ik ook de meeste fun in deze hobby.

Tuurlijk kan ik mezelf nog geen prof noemen in 't vak maar probeer de top ook te bereiken :D
 
Ik heb een tijdje je topic niet gezien of jeh je bak :D maar die staat er erg netjes bij! De kleuren van de vissen komen nu erg mooi uit!

Het klopt inderdaad met het juiste balans kom je ver en voor elke bak is dat anders. Wat ook logisch is gezien we allemaal ander materiaal hebben en lichtinval en dergelijke. Ik heb nu ook eindelijk beide bakken netjes in orde en dat kost gewoon veel tijd en lezen en uitproberen.
 
Bedankt voor de reacties.

Ben zelf ook erg tevreden.

Er zit enkel een rare combi in.
Ik heb vorige maand voor mijn verjaardag een man en vrouw zwaarddrager gekregen en 2 mannelijke guppy's.

Eigenlijk helemaal niet in mijn straatje maar als je kind van 4 en 9 je met puppy oogjes aan kijken wanneer ze de visjes mogen vrijlaten kon ik het niet over mijn hart krijgen om nee te zeggen.

Nu kijken wat ik hiermee aan moet :br:
 
Bedankt John en Plankje.

Het is elke keer weer een uitdaging hoed je het beste een Lido inricht.
 
20181101_201851.jpg


Alles is weer lekker gegroeid en alle planten hebben de herinrichting doorstaan.

Wel hebben de water waardes een piek gehad en helaas zijn hierdoor 2 vissen overleden.

Debk net iets te veel in de bak bezig geweest.

15411000652641456085090.jpg


Ook weer een voorraad soda en citroenzuur ingeslagen voor de bio Co2.

Kost samen 34.- en daar doe ik ongeveer een jaar mee.
 
Gisteravond gestart met de herinrichting van de Lido 120.

Helaas was de oude filter defect en heb ik die kans gelijk aangepakt om de inrichting aan te pakken.

Omdat ik met mijn vorige aquarium altijd JBL gebruikte en hier tevreden mee was maar weer een JBL gekocht.

20190119_195103.jpg


Er bleek toch ook veel rommel te verzamelen in de bak omdat ik toch grote elementen in de bak had. Dus deze er ook uit.

20190119_195047.jpg


Nu heb ik de oude filter en de nieuwe filter draaien, de oude is lek dus staat in een emmer en gaat weg als de nieuwe filter is ingedraaid. Ik heb wel het filter medium van de oude nu verdeelt over de 2 filters zodat de nieuwe sneller is ingedraaid.

20190119_195055.jpg


Nu laat ik de bak even een paar dagen rusten en dan gaat er weer nieuw hout en extra planten de bak in.

20190119_195110.jpg


Ik zal een update plaatsen als het wer zover is.
 
Nog ff een plaatje uit de oude doos.

IMG_20190120_200934_827.jpg


Mijn oude 200L bak uit 2011/2012

Het is de bedoeling om dit sfeertje ook in mijn Lido 120 te creëren.

Morgen ga ik java varens en nieuw mos halen, deze worden met zuignappen op het achterglas bevestigd zodat deze kunnen groeien zodat ik ze uiteindelijk op hout en stenen kan gaan binden.
 

Terug
Bovenaan