Fosfaten omhoog van 1 naar 2 mg/l, toch nog meer blackbeard alg, beetje draadalg, geen of weinig groene alg.


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Ik had voorheen vrijwel geen fosfaten in het water zitten en kreeg steeds meer blackbeard alg, en draadalg. Ook had ik best wel wat groene alg.
Nu is alle groene alg verdwenen, maar zit er nog wel veel blackbeard alg. Op de montecarlo plant zit op het moment veel draadalg. Dit draadalg is nieuw sinds een maand of 2.
Ik heb het glas sinds begin juli niet hoeven schoonmaken met de algen magneet, dus weinig of geen groene alg. Ik zag vorige week wel wat opkomen maar paar dagen later was het weg. Misschien ook wel opgegeten door de slakken en otocinclus.

Omdat de gourami een bubbelnest aan het maken was heb ik het verversen en schoonmaken van het water n een week overgeslagen. De bak zit propvol met planten en het water zag er goed uit. Nu echter doe ik het toch maar, dan maar geen bubbel nest.
kan dit er mee te maken hebben dat de fosfaten nu zo hoog is?

Aangezien ik voor het verversen wel wou weten wat de water waarden nu zijn heb ik testjes gedaan.
En ik zie dat de fosfaten omhoog is gegaan van 1 naar 2..

Ik deed voorheen elke dag 1 x een pompje floragrow (zitten geen fosfaten in), maar vanwege het fosfaten probleem nu elke dag een pompje floragrow pro, die ook fosfaten bevat.

Maar nu is de fofaten wel erg hoog?
Wat voor gevolgen kan dit hebben, en waarom is word de blackbeard nog steeds meer?
Mij is verteld dat de blackbeard alg juist snel zou afsterven als er meer fosfaat in het water zou zitten.
De PH is ook wat omhoog gegaan van 7.2 naar 7.5

de waardes:
verbindingGHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4Fe mg/lD since
W Change
opmerkingen
27-7-2023557.21.00.0100.00.052draad alg , beetje op de achterwand en redelijk wat in de montecarlo plant. montecarlo plant laat ook grotendeels los van de bodem
Veel blackbeard alg op achterwand, minder op planten dan voorgaande weken.
en red racer slak 3 x uit de bak geklommen in paar weken tijd. na thuiskomst van vakantie, gaatjes met rele stukjes met name in de pink plant
19-8-20235.5 ?47.52.00100.00.15 -0.2513meer blackbeard alg en meer fosfaten, vrijwel geen groene alg meer. iets meer ijzer dan voorheen
 
Po4 van 2 is prima maar ik zou het in de co2 zoeken want met je gegevens kom ik uit rond de 4 mg.

 

Terug
Bovenaan