Fluval FX6 review


F

Floris123

Guest
Zoals beloofd, hierbij de review van deze nieuwe pomp.
Ik zal jullie mijn ervaringen tot nog toe vertellen.
Allereerst, ben ik een niet fantastisch referentie kader. Dat wil zeggen, dit is mijn eerste pomp met een groot aquarium.

Ik begin met wat gegevens van de fx6.
Hagen Fluval FX6
Geschikt voor aquaria tot (liter) 1.500 Liter
Doorvoer (l/h) 3.500 l/h
Filtervolume (liter) 20 liter
Capaciteit 41 Watt
Afmeting in cm L 39 x B 30,5 x H 51 cm
Maximale opvoerhoogte 3,3 m

Complete specs:
HIER

Goed, alles uit de doos gehaald en de handleiding in 10.000 talen.
Maar.... Spreekt voor zich. Dit alles zelfs voor een onhandige, onervaren aquagek als ik.

De " ton". Waar de filters inzitten spreekt voor zich. De deksel heeft 2 koppen. Beetje het zelfde als je tuinslang. Koppelstuk, hier kunnen je slangen op, klikken en klaar.
Een heel duidelijke in en out kant.

Goed enige lastige was... Een slang maar? Niet 2? Goed ben niet zo handig, blijkt een slang van 4 meter te zijn.
De slangen hang je tenslotte aan je bak, met het mooie hang en kliksysteem.
De out is verstelbaar, 2 monden draaibaar. Voor het opzuigen van vuil een verstelbare... Wasborstel voor je rug, dat idee.

Goed, tenslotte filtsers nat maken, water in de ton en de deksel er op. De slangen er op klikken. (Tuinslangsysteem) en...... Stekker er in.
Stil.... Draait even en stopt na 2 min. Ontlucht en na 30 sec weer start. Hij filtert fantastisch.

Goed ik kan niet refereren naar andere pompen voor dit formaat. Ik heb een Eheim 2224 voor een klein aquarium en nu deze voor mijn 850 liter aquarium.
Ik weet dus niet hoe eheim pomp, dit maatje het doet.

Wat ik wel weet is dat de pomp minder geluid dan mijn eheim pomp maakt. Echt fantastisch, dit ook omdat ik structureel 4 meter van de pomp af zit.

Overall, ik geef deze pomp een 9.
Persoonlijk zou ik graag een aan/uit knop hebben gehad ipv stekker uit een stekkerdoos zoeken ergens achter mijn kast. Tevens, voor mij persoonlijk dan, een iets langere slang of 2 slangen, maar ja dat ben ik.

Mochten er veranderingen of andere ervaringen van mij zijn, ook na het indraaien zal ik gaan editten!

Vragen, stel, anders kijk ook naar de youtube filmpjes.


Ps de pomp kost nieuw 235 euro, is wellicht ook iets om mee te nemen in je overweging.
 
Dat hij 3,3 m hoog kan pompen? Mag ook wel met 41 watt.
En wie pompt er zo hoog?

Mag het een perfecte pomp zijn,dan liever met minder wattages.
Met 20 watt kom je ook een eind.
Dan de 243 euro,is veel.
 
Naast dat deze pomp zeer krachtig is zijn de onderdelen van zeer degelijke kwaliteit.
Het verschil in kwaliteit is als een Mercedes met een Rolls Royce.
De Fluval is dan wel de Rolls Royce onder de filterpompen.
Gebruik 2 FX5 (voorloper van de FX6) al sinds meerdere jaren en zonder problemen.
 
Bedankt voor je review Floris123!
 
Tenslotte een laatste vervolgje.
Mijn bak draait nu bijna een maand.
Ik moet zeggen naar gruwelijke tevredenheid!
En is erg stil, prettig gezien ik er op 3 meter van af zit.
Mijn jbl a100 luchtpompjes maken een gelijk geluid.

De pomp werk als een gek. Dit met 8 malawais, 3 alen, 2 algeneters en de rest nog meer chicliden.
De bak is glashelder!
Ph blijft op de 7.3 hangen.
Ik moet ook zeggen dat het aftapkraantje het erg makkelijk maakt om te verschonen of gewoon water uit je bak te krijgen.

In,iddels wel een nadeel ontdekt;

Filters, net als heineken in het verleden giga marktaandeel had in cafes, is dit bij vis-speciaal zaken bij mij in de buurt eender.
Eheim of jbl.

FLUVAL niet.
Dit is dus per order of zelf op het intermet. Dit lukt ook wel, edoch, klein nadeel.
Ik blijf het een erg mooie, prettige en ondergewaardeerde pomp vinden.
Goed, ik hoop dat een ieder hier wat meer kan, of toekomstige googlers.

Veel plezier en succes!
 

Terug
Bovenaan