Fluval FX6 aansluiten op bestaande bioloog pvc


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Van mijn bioloog is de bodem gescheurd. Ben me aan het oriënteren voor een nieuwe maar levertijd schijnt nogal lang te zijn (4-6 weken) Men gaat nog bij de leverancier navragen of dit met spoed kan.
Zolang red ik het niet zonder filter dus ben plan B aan het bedenken.
Dacht aan een Fluval FX6 doorstroom 3500 liter per uur. Heb nu een Jeboa DCT 6000 dus wel grotere doorvoer (bioloog was 150x40x40 5 vaks).

Mocht ik besluiten om een FX6 te kopen wil ik graag gebruik maken van de overloop en retour.
De bioloog overloop pvc is 40 mm en retour 25 mm. Wat ik las is de Fluval 25mm, weet dit niet zeker echter. Via een PVC verloopstuk kan ik van 40 naar 25. Retour zou moeten passen.

Weet iemand of dit gaat werken?
 
Passend maken gaat wel lukken hoor, maar dagelijks wat water wisselen en minder voeren is ook een oplossing.

Weer je waarom het bioloog gebarsten is?
 
Ga zeker wat extra water wisselen. Tja, achteraf gezien weet ik wel waarom hij gebarsten is. Bij de vorige eigenaars stond hij in het meubel onder het aquarium op een plank. Zo heb ik hem dus ook weer geplaatst. Echter na een tijd begon hij te lekken, ik dacht nog dat het aan de kit voegen lag. Ik zag echter wel dat hij niet vlak op de plank stond. Tussen de zijkant links zal een paar mm speling, rechts ook wat. Al met al niet goed gecontroleerd. Jammer. Ik wilde eerst nog 3 stukken glas kopen en dit op de bodem kitten, schijnt wel goed te doen te zijn. Echter de glashandel rekende 22 euro per stukje gesneden glas (8 mm rond de 10 cm x 7 cm). Waanzin met het risico dat hij alsnog zou lekken besloten een nieuwe te kopen.
Ik voer al minder maar mijn Discus vinden dat niet leuk ;-)
 
Haha nee snap ik, hier hetzelfde met m’n maanvissen.. het is dat ze niet boos kunnen kijken...

Maar zou dan misschien een 2e kansje erin hangen als extern filter dat je nog iets hebt, gewoon je water laten zakken tot onder je overloop en klaar.

Maar zou niet een bioloog vervangen voor een fx-6
 
Ik zit niet helemaal zonder. Had gelukkig een aantal maanden geleden een JBL 902E gekocht, die loopt nog maar is voor 300 liter terwijl de bak 1000 liter is.
Heb nog een vraagje over de bioloog zelf, ik had er nu 1 zonder tussenschotten. Had iets van internet gehaald en besproken met winkel. Die ziet er als volgt uit:
6mm is trouwens 8mm geworden bij deze afmetingen. Zie je nog iets wat misschien niet klopt?
2019-01-07_11h46_00.png

En Discus kunnen wel heel boos kijken. Hangen iedere keer aan de rechterkant van de bak omdat ik daar op de bank zit. :)
 
Upflow tussenschotten, heb ze ook op mijn bioloog.
ook 1 van 150x40x40 toevallig

zou beter zijn als het water van boven naar beneden door het materiaal gaat ipv andersom, althans zo heb ik het begrepen.

je gaat m ook bestellen zoals bovenstaande foto? ik zou je pompvak wel wat groter maken namelijk.
wellicht zoals de mijne: 4 kamers van gelijke grootte, 1x voorfilter, 2x biomassa en 1x pompvak.
 
Mijn pompvak is nu 42 cm maar door de tussenschotten wordt dat kleiner. Ik wil eigenlijk de glazen rekjes onderin van de oude bioloog hergebruiken. Vandaar de 26 en 28 cm.
Hoe groot zijn jou vakken en upflow schotten?

2019-01-08_20h01_52.png
 
Bij mij gaat de stroming van onder naar boven door al het materiaal zodat het sediment onderin blijft, althans dat is mijn beredenering geweest
669FA719-8E30-4D89-96ED-A43991641489.jpeg
 
Mijn pompvak is nu 42 cm maar door de tussenschotten wordt dat kleiner. Ik wil eigenlijk de glazen rekjes onderin van de oude bioloog hergebruiken. Vandaar de 26 en 28 cm.
Hoe groot zijn jou vakken en upflow schotten?

Bekijk bijlage 265800

de vakken zijn 34cm, tussenschotten 3,5.
nieuwe roostertjes zijn ook zo gemaakt, maar zoals jij het wil kan het ook.
ik vind alleen het pompvak "gevaarlijk" klein ivm verdamping van het water.

Bij mij gaat de stroming van onder naar boven door al het materiaal zodat het sediment onderin blijft, althans dat is mijn beredenering geweest
Bekijk bijlage 265801

Nou dat kan dus ook :D
 
Ik ga inderdaad toch wat maten aanpassen, denk 1 vak minder. Dan zit ik op 3x34 en 1x36. Moet het trouwens trapsgewijs omlaag met de tussenschotten om een buffer te hebben voor als de pomp uitvalt? Met mijn huidige bioloog was dat niet het geval.
Dat had ik niet in het plaatje, neem aan dat een bioloog bouwer daar zelf rekening mee houdt ;-) Zal het nog wel even bespreken.
 
Alsnog een poging gedaan om mijn huidige bioloog te lijmen. Baat het niet, dan schaadt heet niet zeg maar.
3 stukken glas gesneden en die er in gekit met Den Braven aqua- silicone.
Ik lees echter dat de uithard tijd 1 week is. Lijkt me wel erg lang, dacht meer aan 48 uur. Dan test op waterdichtheid en
paar keer volgooien en weer leeg. Iemand een idee hierover?
Mocht het trouwens lukken, dan haal ik een multiplex plank en denk een dun Tempex plaatje om opnieuw scheuren te voorkomen.
 

Terug
Bovenaan