Fluval flex 123 liter paar meter verplaatsen


VissieFlex

Member
Lid geworden
4 januari 2023
Berichten
17
Leeftijd
39
Ha Eperts!

Vraag van een beginnende aquariumhouder (ik heb al gezocht maar kan mijn specifieke situatie niet vinden) :

Ik heb een Fluval flex 123l (80x40x40) al een paar maanden goed draaiend staan. De bewoners zijn 5 corydoras panda, garnalen, 3 kuhli loaches en een Chinese algeneter. Er zit (naast de techniek) een dunne laag 3 cm zand in en wat stenen, planten en 2 grote stukken hout.

Nu moet ik de bak verplaatsen omdat ik hem nu niet goed kan schoonmaken omdat ik niet goed bij de bovenkant kan (staat in inbouwkast en zit plank boven).

Hij moet 4 meter verderop staan. Hij staat nu in een ingebouwde kast en komt op een juwel aquarium meubel. Ik zal hem dus moeten tillen en daarna verplaatsen.

Wat denken jullie? Helemaal leeg, alle bewoners eruit. Zand eruit?

Of denken jullie dat ik er 5 cm water in kan laten staan, alle bewoners planten en inrichting er in laten en hem voorzichtig met 2 man op het meubel kan zetten (die zet ik er dan vlakbij) en dan kan schuiven naar de juiste plek?

Als ie leeg moet dan is dat zo maar als t niet hoeft laat ik de visjes liever met rust qua vangen.

Dank

Groet!

Marie
 
5 cm water er in laten staan kan primma
als je er grote stenen in hebt deze er wel uithalen.

sla wat van het water op in een specikuip of zo dan kan je dit naderhand weer terug doen dat geeft een minder ingrijpende wisseling van het watermileu
 
Dank! Ik heb een grote curver bak speciaal voor dit soort situaties dus dat komt goed!
Ik twijfel nog een klein beetje omdat ik zat te denken om mijn zand te veranderen naar filterzand. Dat zou dan nu het uitgelezen moment zijn. Ik heb nu wit aquariumzand wat ik erg mooi vind staan bij het hout en de planten maar heb wel eens gelezen dat de bodem dicht kan slibben. Ik vind het filterzand alleen zo gelig, of valt dit mee?
 
Beetje off-topic sorry I know
 
5 cm water er in laten staan kan primma
als je er grote stenen in hebt deze er wel uithalen.

sla wat van het water op in een specikuip of zo dan kan je dit naderhand weer terug doen dat geeft een minder ingrijpende wisseling van het watermileu
Heb hem op deze manier verplaatst! Ging heel goed! Dank voor het advies
 
Fijn dat het is gelukt!

Dank! Ik heb een grote curver bak speciaal voor dit soort situaties dus dat komt goed!
Ik twijfel nog een klein beetje omdat ik zat te denken om mijn zand te veranderen naar filterzand. Dat zou dan nu het uitgelezen moment zijn. Ik heb nu wit aquariumzand wat ik erg mooi vind staan bij het hout en de planten maar heb wel eens gelezen dat de bodem dicht kan slibben. Ik vind het filterzand alleen zo gelig, of valt dit mee?

Als je geen problemen hebt met het huidige zand: lekker laten zitten!

Je kan zo nu en dan eens met een vork door je bodem heengaan om de boel luchtig te houden en de kans op bodemrot te verkleinen.
Doe dat wel spaarzaam, want je bodem heeft ook een heleboel nuttige bacteriën die je bak in balans houden (soms nog meer dan in je filter).
 

Terug
Bovenaan